Vs: Suosituin valotusmenetelmäsi Amerikan maalla wanhat patut sanovat, että 50-luvulla Sunny 16 toimi hyvin, mutta nyt suurkaupunkien ilman saastumisen vuoksi se ei enää riitä vaan tarvitaan Sunny 11..
Vs: Suosituin valotusmenetelmäsi Maanantaina Calcu-Light näytti arvoa 15 ev. Powershit halusi kuitenkin ajaksi 1/500 ja aukoksi f/4. Mistä tuli tämän kahden aukon ero? Mistä tietää, milloin dia on oikein valotettu? Sain tiistaina Kodachromeni kehitettynä takaisin. Jotenkin minusta tuntuu, että noin puolet kuvista on ylivalotettuja ja puolet alivalotettuja.
Vs: Suosituin valotusmenetelmäsi Silmällä (projisoimalla, valopöydällä + luupilla) tai vaikka densitometrilla Musta tuntuu että usein projisoimalla näyttää paremmalta kun suoraa pikkukinoruudusta silmällä tähyiltynä.
Vs: Suosituin valotusmenetelmäsi Tiukoissa valotuksissa spottimittari on ehdoton. Vain halutulla katselutavalla erottaa mikä on hyvä. Mulla menee dialla silmällä katsoen 1/3-1/2 aukon enempi valotettu, kuin mikä mun skannerilla on hyvä.
Vs: Suosituin valotusmenetelmäsi Mittauskiilan erot? Heijastuva vs. kohdistuva? Eri mittauskohta? Poweshitin toleranssit tai automaagi-naaman-koiran-porukan-kissan-kukan-maiseman-drinkkilasintunnistus?
Vs: Suosituin valotusmenetelmäsi Tämä on ehkäpä paras valokuvaukseen liittyvä neuvo, jonka olen ikinä saanut! Kiitos! Oikeastaan mun dioistani suurin osa on valotettu oikein. Olen vain sössinyt Vuescanin kanssa ja skannannut ne väärin. Ehkä pitäisi ostaa valopöytä ja kunnon luuppi, jotta pääsisin diojani kunnolla tutkimaan. Vai pitäiskö ihan toi diaprojektori virittää käyttöön... Erona oli heijastuva vs. kohdistuva. Voit itse arvata, kummalla mittasin kohdistuvaa valoa. Pitäis varmaan mennä jollekin valotuskurssille. Onko Powershitin P-tilassa (tai M-tilassa) joku tunnistus?
Vs: Suosituin valotusmenetelmäsi RAWwina kun skannaa niin ei voi skannata ainakaan väärin jos kerta vuescan on ja siitä on maksanut, niin kannattaa ainakin yrittää. Siinä joutuu sit kyllä itse säätämään verrattaen paljon, että kuvan saa valmiiks, mistä kaikki ei tykkää.. Output-välilehdestä ruksi "RAW file" ja sit scan output scan tai jotain.. Ja kantsii määrittää ne tallennusasetukset tolle rawille erikseen. Sit ku negaa skannaa niin se tulee negatiivina koneelle ja CTRL + I ja levels niin alkaa näkyä kuvana
Vs: Suosituin valotusmenetelmäsi Luoja tietää, mitä PS tunnistaa. Mä veikkasin vaan. (ja mitä luultavimmin et mitannu PS:llä kohdistuvaa valoa
Vs: Suosituin valotusmenetelmäsi Sarjasta puuttuu "umpimähkäinen" arvaus,mitä käytin tässä taannoin.. mitään järkevää lukua en saanut 'uuden' kamerani mittarista,joten heitin jotain ja tuumasin,että khyl värinega kestää pari aukkoa suuntaan jos toiseen. Huomenna vien filkat ja tiedän paremmin.