Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Suosituin valotusmenetelmäsi

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana J.Vuokko, 17 Heinäkuu 2007.

Mitä valotusmenetelmää käytät yleensä kuvatessasi

1. Matriisi/monilohko-arvontaa

30 ääntä
    26,5%
  2. keskustapainotteinen mittaus

38 ääntä
    33,6%
  3. pistemittaus

28 ääntä
    24,8%
  4. laaja-alainen mittaus (esim. erillisellä mittarilla)

5 ääntä
    4,4%
  5. kohdistuvan valon mittaus

5 ääntä
    4,4%
  6. sunny sixteen/arvaus

7 ääntä
    6,2%
  1. heksa

heksa Member

541
    0
    16
    Vs: Suosituin valotusmenetelmäsi

Yleensä käytössä on matriisimittaus ja valotus chimppailulla kuntoon. Joskus jos on sellainen fiilis, tai dialle/filmille kuvaamassa, niin mittailen sillä 10% "pisteellä" huippuvaloja ja varjoja. Yleensä laittelen taivaan kirkkaimman kohdan 2-2.5 aukkoa yli ja lähden siitä.

20D:n matriisissa kyllä häiritsee se, kun se niin kovasti painottaa sitä tarkennuspistettä. Tapana on kuitenkin yleensä vähän uudelleensommitella tarkennuksen jälkeen. Bändikuvassa on kiva kun tarkentaa vaikkapa kitaran kieliin ja sitten sommittelee niin, että tarkennuspiste on mustassa t-paidassa, ja pieleen menee niin että rytisee. Maisemakuvissa on yleensä manuaalifokus päällä, ja silloinhan matriisi painottaa aina sitä keskimmäistä tarkennuspistettä.

2. Vs: Suosituin valotusmenetelmäsi

...listasta puuttuu "laaja-alainen arvaus" ;)

3. villevee

villevee Member

154
    0
    16

Mittaan yleensä kohdistuvaa valoa. Joskus mittaan myös heijastuvaa valoa, ja ihmettelen suuria valotusarvoissa ja mietin, kumpaa käyttäisin. Nyt olen vielä ostanut digikameran, jolla yritän saada varmuutta mittaustuloksiin. Mittausepävarmuus on joka tapauksessa suuri.

Käytän hyväkseni myös valotusvaistoa.

4. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Mielenkiintoista! Miten huomasit, että sinulla on tuollainen kyky? Itse olen joutunut opettelemaan arvioimaan valotusta ja lopputulema on seurausta hyvinkin mekaanisesta päättelykuviosta. Tämä minun arviointisysteemini ei ole vaikeissa valaistusolosuhteissa aina riittävän tarkka ja siksi kiinnostaisi tietää tarkemmin jos tuon saisi kehitettyä vaikka kuudenneksi aistiksi. Vai onko se mahdollista, jos tuolaista kykyä ei ole luonnostaan? Kerros lisää.

5. Vs: Suosituin valotusmenetelmäsi

Jos se on sukua Sweet sixteen -säännölle? ;-)

6. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

EP kamerassa klassisten kameroitten aikaan setä puhui että suomessa lähempänä on sunny eleven. Tuli vaan mieleen. En ole testaillut kauheesti..

7. Jan

Jan Member

825
    0
    16

Tuuri.

8. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Noppaa heittämällä?

9. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Kolmella nopalla saa tuolla menetelmällä suoraan EV arvot 3-18 ja tämä valotusmittari olisi varsin kompakti ja edullinenkin. Valitettavasti mittaustarkkuus on vain 1 EV arvon portain, mutta halvallahan ei hyvää saa.

10. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

En tiedä voiko puhua mittaustarkkuudesta arpomalla..

11. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Yhtä paljon kuin Tuuri -valonmittauksenkin kohdalla.

12. villevee

villevee Member

154
    0
    16

En minä tiedä, voiko vaistoa kehittää. Se joko on tai ei ole.

Jos neljä eri valotusmittaria näyttää erilaista valotusta, on aivan sama, valitseeko niistä jonkun vai heittääkö arpaa vai valottaako vaiston varassa. Joku kuva saattaa onnistua, kunhan muistaa haarukoida riittävästi. Viimeksi kehittämälläni diafilmillä oli tosi paljon onnistuneita kuvia, joten varmaan vaistoni toimii. Tosin puolet kuvista oli selvästi väärin valotettuja...

Mistään sunny eleven -säännöstä en ole kuullutkaan. Ehkä se eleven tarkoittaa aukkoa? Auringon paistaessa täydellä ympyrällään pilvettömällä taivaalla voidaan aukoksi laittaa f/11 ja valotusajaksi 1/250 s (oletus: herkkyys on ISO 100, jota me kaikki yleensä käytämme). Mitään mittareita ei tarvita, eikä pilvisellä säällä pitäisi kuvata lainkaan (lähteenä tälle väitteelle on Grumpy's railroad photography guide, mutta se on jo hävinnyt nettisivujen taivaaseen).

13. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Aivan, tätähän mä tarkotinkin :) Tuli tuossa mieleen, että sitten vois yhdellä nopalla vielä heittää kuudesosat päälle.

Joo kyllä se sunny elevenin eleven aukkoa tarkoittaa, samoin kuin sixteenissä sixteen.. Onhan se varmasti parempi tapa kuin ihan arpapeli, eli tuuri. Ei varmaan kukaan oikeasti tuurilla valottele, vaan jollain tuntumalla tai arvauksella, tai sivistyneellä arvauksella..

14. Vs: Suosituin valotusmenetelmäsi

Kyllä se valon määrä tuntuu vuodenajanmukaan vaihtelevan, samoin kuin sijainnin. Vuoden keskiarvona mulla toimi yhden mittarin mukaan viime vuonna karkeasti sunny F13, etelänmatkalla talvikaudella taas sunny F16. Oikeasta säännöstä on sinänsä vaikea puhua, koska filmin nopeus (ISO-arvo tai oikeammin EI) on mulla valittu mun kuvaustapaan/mittaustapaan ja mun mittareille sopivaksi, kuten varmaan useimmilla.

Mittaustavasta on jo keskusteltu, lisäksi eroja on mittareissa. Mulla on kaksi spotti-mittaria joiden keskinäinen ero on 0,5-0,6 aukkoa. Tämä on yksinkertaisesti kalibrointiero eikä valaistuksesta tai valkotasapainosta johtuva ero.

15. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Tosiaan tossa lunasix 3 mittarissa on 2 eri standardia joilla saa eri tulokset :) Tai näin kuulemma, en mä oo ees selvittäny miten ne 2 standardia menee, oon vaan opetellu mittaan vissiin toisella

Niin tuo sunny 11 koski suomea ja sehän oli vain eräältä herrasmieheltä kuultua.. ja veikkaisin että mv-negatiiville lähinnä, niin noissa tulee lisää muuttujia.

16. toninikkanen

toninikkanen Active Member

1 628
    0
    36

Diallakin onnistuu ihan hyvin ainakin keskipäivällä, että mittaa kerran ja sitten kuvailee joka suuntaan samalla valotuksella, t: nimim: viime viikolla viimeksi Velvia 50:llä ihan nappiin meni - tässä tosin täytyy varmaan kehua sitä että aurinko paistoi suoraan ylhäältä, toisin kuin Suomessa, joten kuvaussuunnalla ei ole niin väliä valotuksen kannalta ;)

17. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36

Mä oon kuullu, että sakemanneilla ja jaappanilaisilla on eri standardit mittareissaan. En muista kumpi on miten, mutta tuskinpa niilläkään aukkokaupalla eroja on.

Mutta alkuperäiseen kysymykseen vastatakseni, kyllä minun suosituin valotusmenetelmäni on ohjata valo hetkisen aikaa sulkimen ja aukon lävitse, sulkimen nopeutta ja aukon kokoa vaihdellen.

18. fotomik

fotomik Member

786
    0
    16

No eikös se nyt sitten mee sulla just sen yhden aukon pieleen tolla reseptillä? Sunny16-säännössähän on idea se että laitetaan suljinajaksi filmiherkkyys, eli ISO100:lla mennää auringonpaisteella f/16 ja 1/125, ISO200:lla f/16 ja 1/250 ja ISO400:lla f/16 ja 1/500 jnejne. Ja jos on vähän pilveä ni avataan yhteentoista ja jos on reilummin pilveä ni mennään kasille ja niin edelleen.

Suomessa se aurinko ei paista niin tautisen kirkkaasti kuin etelä-euroopassa, eli meillä parempi sääntö varmaan onkin Sunny11, eli ISO100, 1/125 ja f/11.

Kyllä se Esko-setä tais oikeassa olla vaan.

19. villevee

villevee Member

154
    0
    16

Minä en tajua Sunny16-säännöstä mitään enkä ole ennen tätä lukenut sille selitystä.

Kun aurinko paistaa pilvettömällä taivaalla, saattaa kohdistuvan valon mittari näyttää lukemaa 15 ev, joka esimerkiksi tämän sivun mukaan toteutuu ajalla 1/250 s ja aukolla f/11.

Olen hyvin voinut sotkea jotakin. Tutumpia ovat asiat, joiden yksikkönä on 'eV'. :)

20. Vs: Suosituin valotusmenetelmäsi

Ihan aito Sunny Sixteen villeveellä tuossa on:
    iso100-11-250 = iso100-16-125
    Tietty Suomessa se sitten voi mennä aukon ali, jos tykkää Aurinkoisesta Yhdestätoista...