Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Ukonilman kuvaaminen

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana kalak, 15 Elokuu 2007.

Eilinen ukonilma herätti kiinnostukseni salamien (siis ei niiden kestomakkaroiden, öhhöh) kuvaamiseen. Nyt kesän lopulla ja varsinkin lämpimien kelien jälkeenhän niitä alkaa taas tulemaan ja olisi kiva kuulla kokeneempien vinkkejä näiden upeiden sähköilmiöiden ikuistamiseen.

Toki nyt sen verran ymmärrän, että jalusta sekä pitkät valotusajat ovat tarpeen, mutta kuinkas menetellä aukon yms. säätöjen kanssa? Kaikki vinkit kelpaa!

(olin yöllä sen verran väsynyt, etten jaksanut raahautua ulos sateeseen harjoittelemaan...)

1. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63
    Vs: Ukonilman kuvaaminen

Muistaakseni jotenkin niin, että aukko pienimmälle, B asento ajaksi ja kamera jalustalle, sitten kamera sinne päin missä niitä salanmia oletetaan tulevan. Lankalaukaisimella sitten muutamia salamanaiskuja kennolle/filkallre ja uusi ruutu. Jos jollain on parempi konsti niin kertokoon.

2. Jossu

Jossu

566
    0
    0

Mä en mielellään laita aukkoa pienimmälle, koska silloin kauempana olevat salamat jäävät yleensä turhan himmeiksi. Eilen kuvasin f/4 aukolla. Valotusaika B ja jos salamia ei näkynyt suunnilleen 15s sisällä oikeassa paikassa, niin uutta valotusta kehiin.

Mä kuvailin ei niin oikeaoppisesti: rantapuun alla, sateenvarjo kädessä ja hiilikuitujalustalla :) Tosin ukkonen oli siinä vaiheessa vielä aika kaukana.

3. Vs: Ukonilman kuvaaminen

Yritit siis saada oikein makrokuvaa salamasta ;) ...vaikka eipä tuo kuvaamasi veneilykään nyt niin hirveän turvalliselta näytä. :)

Tuo B on ainakin ihan fiksu idea, itse olisin luuultavasti säätänyt suoraan jotain 15-30 sec ja odotellut...

Mitenkäs herkkyyksien kanssa, kannattaako edes yrittää ISO 100:lla vai tulisiko suosiolla nostaa se johonkin 400 hujakoille?

4. Vs: Ukonilman kuvaaminen

Ei salamaisku purjeveneeseen ole mitenkään tavatonta, eikä mikään varsinainen katasrooffi.
    Mastoa eikä vantteja ei kannata tietenkään syleillä eikä nuolla homman ollessa päällä ;-)

5. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

No ainakin  kamera oli maadoitettu ;P

6. Vs: Ukonilman kuvaaminen

Hiilikuitujalusta on sitten vihon viimeinen ukkosen aikaan; muutama kalastaja on kuollut kun on heitellytnperhovavalla jossain isompien voimajohtojen alla. Hiilikuituhan jotaa sähköä melkein ilmanvastustata, mitä esimerkiksi bambuvapa ei tee. Eli ovat kalastajat saaneet mukavan täräyksen ja henki on kaikonnut jonnekin muualle. Eli hiilikuitujalusta eio sitten oel millään lailla Faradayn häkki...