Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

suositelkaa mulle kameraa

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana EDA, 15 Maaliskuu 2009.

  1. EDA

    EDA

    4
    0
    0
    Kuvaan paljon, lähes päivittäin mm. eläimiä (kameralla pitäisi saada selviä liikekuvia esim. (kauempanakin) juoksevista koirista, lähikuvia pikkuelukoista jne).
    Lisäksi kuvaan keikkoja (tähän tarvittaisiin hyvää zoomia), otan maisemakuvia ja tositosi lähikuvia esim. kasveista.

    Oon etsiny uutta kameraa kaupoista jo jonkin aikaa,
    kun nykyinen kamera, canon digital ixus 90 is, ei miellytä yhtään.
    Canonia edeltävä oli HP Photosmart R967, siihen olin todella tyytyväinen, ennen kuin se hajosi :D

    tarjouksessa oli Olympus SP-565UZ https://www.konebox.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=102539 ,
    se vaikutti muuten mulle hyvältä vaihtoehdolta (sopiva hinta, 20x zoom, makro, sarjakuvaus...) , mutta toimii paristoilla :/

    haussa siis kamera
    - joka toimii AKULLA
    - jossa on hyvät zoom ja makro ominaisuudet
    - hinta korkeintaan 400e

    suositelkaa mulle kameraa :)
     
  2. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: suositelkaa mulle kameraa

    Vaatimukset nopeisiin tilanteisiin, lähikuvaukseen ja keikkakuvauksiin taitaa laittaa suuntaviitan järjestelmäkameroiden ryhmään?  Toisaalta tuossa Olympuksessa jo kenties on tarpeeksi valovoimaa optiikassa (+ kohina riittävillä herkkyyksillä) ja ehkä riittävästi nopeutta toiminnassa muuten.

    Taitaa, kenties, ehkä.   ::)



    Power:
    LI-50B Rechargeable Lithium-Ion battery
    • D-7 AC AC Adapter (optional)
    http://www.dpreview.com/news/0808/08082503oly_sp565uz.asp

    Jos kamera toimii myös paristoilla, on se mielestäni hyvä piirre, koska voi pitää mukana satsia niitä varavoimalähteenä.   Mutta ei se liene noitten löytämieni tietojen mukaan mahdollista.   ???

    ------------------------------------------


    Et laittaisi joitain kuviasi esille erilaisista tilanteista, niin voisi miettiä sitä kautta tarpeitasi?  Tai ainakin kertoisitko kuvien käytöstä, miten ja missä muodossa niitä käytetään?
     
  3. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: suositelkaa mulle kameraa

    Et menetä hetkeäkään supernopealla sarjakuvauksella (13,5 ruutua/s) Editystyksellinen kasvojentunnitus tunnistaa jopa 16 kasvot ja valottaa sekä tarkentaa niihin täydellisesti.  https://www.konebox.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=102539

    Hauskaa tekstiä!  Ihmettelen vain, miten tuollainen 13,5 ruutua sekunnissa oikein voi toimia, kun luullakseni ammattikameroissakaan ei sellaisia nopeuksia ole - ainakaan suuria kuvia valottaessa?  Ja yksi ensisijainen asia on kuitenkin se, että kamera valottaa silloin kun painat laukaisinta ilman turhaa viivettä.

    Jätän aiheen uusia kameroita paremmin tunteville.  ;)
     
  4. EDA

    EDA

    4
    0
    0
    Vs: suositelkaa mulle kameraa

    kuvat tulevat ensisijaisesti "muistoiksi", koneella niitä säilytän ja  parhaimmista teetän myös paperiversiot.
    muutamista kuvista olisi tarkoitus teettää joskus julisteita "tauluiksi".

    nyt sen tyhmän kysymyksen vuoro:
    mitä tuo "D-7 AC AC Adapter (optional)" tarkoittaa tuolla mirroredin linkittämällä sivulla power kohdassa? *häpeää*
    :D
     
  5. mikk_

    mikk_ Member

    53
    0
    6
    Vs: suositelkaa mulle kameraa

    Veikkaisin että toi "adapteri" on vaan virtajohto jolla saat virtaa kameraan esim katsellessa kuvia tv:stä tms ettei kameran akut kulu
     
  6. Vs: suositelkaa mulle kameraa

    Osta tuo ja siihen ladattavat patterit (4xAA 2700mA + laturi vartalta ~25€)
     
  7. EDA

    EDA

    4
    0
    0
    Vs: suositelkaa mulle kameraa

    tällaista tarjosivat olympukselle "vastaavaksi"
    Panasonic Lumix DMC-FZ18
    Panasonic Suomi

    miten se käytössä eroaa ed mainitsemastani olympuksesta?
    olisiko kannattava ostos?

    hinta siinä kyllä oli korkeampi, eikä siinä ole(ilmeisesti?) suomenkielistävalikkoakaan, hieman huonompi zoom...

    en haluaisi kuitenkaan järkkäriä hommata,kun en ymmärrä niiden putkien tms päälle mtn. eikä ole ketään kuka ihan käytännössä niiden kanssa opastaisi..
     
  8. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: suositelkaa mulle kameraa

    Nyt tipahdin kärryiltä, kun digipreviewin mukaan siihen sopisi ihan toisen mallinen ladattava LI-50B:

    ja luulisi että kameran mukana tulee akku ja laturi..   ???
     
  9. Vs: suositelkaa mulle kameraa

    Nyt hulahti mun piikkiin...

    Tuossahan on akku...

    Aika harvassa on enää paristoja, "ostaisitko kännykän joka toimii paristoilla?"
     
  10. Bester

    Bester Member

    790
    0
    16
    Vs: suositelkaa mulle kameraa

    Sonyn H10 irtoaa monesta paikasta kahdella sadalla. Pienikokoinen 10x zoomiinsa nähden.

    Itse en ostaisi kauhean kalliilla kompaktikameraa, ellei sitten iso zoomi, pieni koko  tai videokuvaus ole tärkeää (mikä ei halvoila järkkäreillä onnistu). Muuten edullinen järkkäri kuten Pentax K-m ja eri Canonin, Sonyn, Nikonin ja Olympuksen mallit myös helppokäyttöisiä, automatiikka hoitaa haluttaessa kaiken, eikä objektiivia ole pakko vaihtaa. Suurimmat erot kompakteihin ovat se, että zoomaaminen hoidetaan objektiivia kääntämällä ja kuvanlaatu on paljon parempi, kuten jälleenmyyntiarvokin. Edullisimmista järkkäreistä on Olympuksissa ja Canoneissa jonkinlainen Live View, eli ruudultakin voi kuvata, eikä ole pakko katsoa etsimeen.