Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Suosikkikakkulas tällä hetkellä ja miks!

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana PKivireki, 17 Marraskuu 2016.

1. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

20 326
    218
    63
    Ihan vaan rajailet sitten. ;) Sinne noin 139mm vastaavaksi on varaa.

2. mlphotic

mlphotic Well-Known Member

4 797
    748
    113
    85/1.4 on kyllä yksi parhaista laseista ja polttoväleistä. Se ei ole koskaan liian ahdas kuten 105 millinen eikä koskaan lyhyt kuten 70 millinen.

SakkeM tykkää tästä.
  3. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

17 295
    297
    83
    :)

4. mlphotic

4 797
    748
    113
    Ainakin siis Nikkor 85/1.4

5. Anie Mist

Anie Mist Member

129
    6
    18
    Tällä hetkellä eniten käytössä on suhteellisen halpa, vanha ja pimeä prime; Fujinon 27mm f/2.8 pancake. Yhdistettynä ”kakkosrunkooni” Fuji X-T30, kombinaatiosta tulee erittäin pieni mutta suorituskykyinen - jopa niin että välillä tuntuu tämän olevan ykköskamerani ja -linssini. Objektiivi on siis erittäin pieni, painoakin huimat 77g, mutta yllättävän skarppia jälkeä sillä saa. 40mm polttovälikin (FF-termein) on mainio: kapeampi kuin 35mm muttei kuitenkaan yhtä ahdas kuin 50mm.

6. mlphotic

4 797
    748
    113
    40 millinen on ideaali todella moneen käyttöön. Se ei ole tosiaan koskaan liian lyhyt kuten 35 millinen usein on, toisaalta antaa laajemman kuvakulman, jota lähes aina kaipaa kuvatessaan vaikkapa 45 millisellä puhumattakaan 50 millisestä ns normaaliobjektiivista.

7. Kimo

Kimo Well-Known Member

11 762
    568
    113
    Sw Nikkor 120 mm f8 (5X7), on niin hyvä etten ole raaskinut kuvata kai puoleen vuoteen. Leikit sikseen , se on the lasi.

niffe tykkää tästä.
  8. niffe

niffe Well-Known Member

11 820
    137
    63
    Eikö vaan Kimo! Se aivan järjettömän skarppi suuren koon lasi ja piirtoympyrääkin on vaikka 8"x10"-kokoon, jos siirtelee maltilla.

Kimo tykkää tästä.
  9. niffe

niffe Well-Known Member

11 820
    137
    63
    Tässä Juutuubista hemmo, jolla on ollut 6 kopiota 180mm f2.8 AF Nikkoria. Mulla on vasta toinen kappale menossa. Tarkentaa aika maltillista vauhtia, mutta siinä on jotain, mistä saa aikaan edullisesti.

10. Kimo

Kimo Well-Known Member

11 762
    568
    113
    On on , pitäs saada ruutuja. Jaksaminen ja kehtoominen kun on eri asia.

niffe tykkää tästä.
  11. Olli Knuuttila

Olli Knuuttila Well-Known Member

3 195
    281
    83
    Mullakin on vuosien varrella ollut kolme noita. Järkyttävän hyviä, tuo mainitsemasi tarkennusnopeus poislukien, Mulla se ei ole koskaan tosin ollut ongelma, kun mallit ei karkaa. Oli vaan mulle aina vähän liian pitkä, siksi siitä tuli vuoronperään luovuttua ja kaduttua. Varmaan mun monikymmenvuotisen kameranvaihtourani ainoa objektiivi, josta olen joka kerta myydessäni saanut enemmän kuin ostaessani maksoin.

niffe tykkää tästä.
  12. Heiskis

Heiskis Active Member

313
    25
    28
    Olin vankka planarin kannattaja kunnes näin planar vs dagor kuvia.

Ja sitten näin dagor vs. heliar vertailun.

Sitten törmäsin heliar vs euryscop iii vertailuun...

Pakko lopettaa nettisurffailut optiikasta....

13. nomad

nomad Well-Known Member

10 538
    162
    63
    Hitsi, en ymmärrä noista dagoreista mitään:( Tämän hetken suosikkiobiskani on Sonyn 35mm/2.8. 150 gramma ja siinä lukee myös "Zeiss" sekä "Sonnar".

14. Heiskis

Heiskis Active Member

313
    25
    28
    Jeps, originaali sonnar ei paha...planar (mielestäni) parempi...kun en tykkää voimakkaasta kontrastista...

Zeiss Sonnar - Wikipedia

nomad tykkää tästä.
  15. niffe

niffe Well-Known Member

11 820
    137
    63
    Toinen objektiivi, johon en kyllästy millään, on Zeissin 55mm f1.8. Se on vaan niin järkyttävän hyväkontrastinen ja terävä, puhumattakaan pienestä koosta, keveydestä ja muista fyysisistä hyvistä puolista.

16. Olli Knuuttila

Olli Knuuttila Well-Known Member

3 195
    281
    83
    Nyt kun olen kolme ja puoli kuukautta kuvannut uudella systeemillä, tsekkasin Lightroomista käyttämäni objektiivit tältä ajalta. Toki tiesin tilanteen suunnilleen muutenkin, mutta tarkistin tarkan datan. 35% kuvistani oli kuvattu M. Zuiko Digital ED 25mm F1.2 PRO:lla ja 32% M. Zuiko Digital ED 45mm F1.2 PRO:lla. (Loppu 33% sitten yhteensä kaikilla muilla omistamillani. Hyvin tarkkaan siis jakautuu kolmeen osaan tuo.) Pidän noita molempia aivan erityisinä laseina, ne ovat vakuuttaneet minulle tehneeni oikean valinnan järjestelmästä enkä tällä hetkellä olisi valmis noista luopumaan oikein millään. Tai siis en ole.

17. Tuojuk

Tuojuk Well-Known Member

457
    478
    63
    Tällä hetkellä Nikon 24-70/2.8 ed.

18. m-kooteevee

m-kooteevee Member

22
    34
    13
    Noin viikon käytön jälkeen tuo Tamronin SP 35mm f/1.8 Di VC USD alkaa löytämään tiensä sydämeeni. Täydelläkin aukolla terävyyttä riittää hämmentävän hyvin, ja epäterävän alueen piirto on varsin sievää. Lisäksi tötterö on varustettu vakaajalla ja sääsuojauksella; what's not to like...

Taitaa siis olla tämänhetkinen suosikkilasini tämä vekotin.

Mirrored tykkää tästä.