Ikivanhat Nikkorit 35mm ja 105mm (mf) ynnä 50mm (tänäänkin koko illan). Nikoneissa. Sonyissä sitten vaikka mitä (mm. noi samat sovitteella). Loputon onni!
Katselen tässä viime kesän mustavalkoisia. Itselleni näköjään paras kombinaatio on Bessa R2 ja Voigtländerin Ultron 35 mm f1.7 Aspherical. Piirto on (ehkä hieman yllättäen?) parempi kuin hitaammassa saman polttovälin voikkarissa ja Bessan mittaetsimen aika lyhyt kanta kolmeviitoseen kuitenkin riittää. Bessa R2:han on hyvinkin yksinkertainen ja koruton kapistus mutta toimii kuin se junan vessa, lasi on vähän samanlainen
Nuohan ovat sellaisia luottolaseja. EDIT Ne vanhat viiskymppiset etenkin, sekä bajonetti-Nikoneissa että kierrelaseina.
Välillä kuvaan myös -tunnustan sen tässä & nyt- myös superhalpis -laitteilla. Diggaan suttu/huono -fiilistä. Välillä... Syystä en ihan varma... Tänään "huono-laitteella", Herttoniemen uutta ja alati muuttuvaa silhuettia vappuaattona 2024:
Semmoinen fiilis voi olla, kuvassa, vaikka oma vappu ollutkin tosi rauhallinen. Täällä ei kuulu oikeastaan mitään ääniä. Kuin jäätyneessä korvessa asuis. Rauhallinen mesta.
Sama tällä pohjoisessa. Olen juhlinut juomalla pullon brittiläistä ale-olutta EDIT Niin, hyvää vappua kaikille.
Itse ostin muutaman jotain halpis (päivän teema on "halpis") kepua Prismasta (iltapyöräilyn heräteostos kun lämmin ilma vallan hikoilutti) ja editoin täällä rauhaisassa kaakkois-Helsingissä videoita. Mukavaa. Nastaa vappua sinne. Ja muille & muualle myös!
Pirkka oluet, hyvää ja halpaa. Kuvasin kotipihalla kevättä - mukavaa ja harmitonta, ilman vailla sanomaa. Hyvää vappua kaikille!
Kyllä, päättymätön riemu ilmaisu tulee tietenkin David Foster Wallacen kirjoittamasta romaanista vuodelta 1996, 1061 sivua, jota sitäkin voi suositella kaikille. Se on hänen pääteoksensa. Mutta tähän yhteyteen se tulee siitä, että jos vähemmän on enemmän ja on vain yksi objektiivi, mikä se olisi. En ole koskaan osannut kuvata 35 mm polttovälillä, vaikka väitetään, että juuri se on se polttoväli… Kaiken turhuuden minimoimiseksi aloin kuvaamaan taas pääosin filmille ja hankin tähän kuvaamiseen Nikonin 35 mm:n f2 valovoimaisen D objektiivin. Tällä mainiolla objektiivilla mustavalkoislle filmille kuvaaminen on minulle päättymätön riemu. Tämä objektiivi sopii kaikkeen.
Itte oon päässyt/joutunut vaiheeseen että valokuvauskamoilla ei oo mitään tunnearvoa. Kuvaamisesta tykkään edelleen ja nykyiset objektiivit ovat kaikki riittävän hyviä omaan käyttöön. oikiastansa on ihan kiva tunne, kun saa vaan kuvata eikä tarvitse ajatella lisäkamojen hankkimista.
Todellisuudessa mies ei tarvitse kuin 35 millisen objektiivin ja hyvän, ymmärtäväisen akan. Ja hätätilassa riittää pelkkä objektiivi.
Kuin myös. Siinä kuvaamisessakin riittää kyllä haasteita, teknologiaerotiikkaa ei kaipaa lisukkeeksi eikä muutenkaan. Omissa kuvauspuuhissa mikään ei paranisi lisäkamppeilla - ei kuvauskokemus, eivätkä varsinkaan tulokset.
Tosimies ei tarvitse edes sitä akkaa objektiivista puhumattakaan. Vain hieman ruokaa ja juomaa silloin tällöin ja jonkinlaista suojaa säätä vastaan. Niillä pärjää.