Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Suosikkikakkulas tällä hetkellä ja miks!

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana PKivireki, 17 Marraskuu 2016.

  1. Anie Mist

    Anie Mist Active Member

    318
    41
    28
    Vuoden takaisesta tuo RF 14-34L on edelleen yksi suosikki, mutta tämän kesän ja syksyn halpa ja superpieni ja -kevyt RF 28mm pannukakku on viihtynyt R6mk2:n nokalla valtaosan ajasta. Siitä ei oikeasti edes huomaa että linssi on kiinni kamerassa.
     
    J. Flodder ja Veikko Siipi tykkäävät tästä.
  2. saloma-3

    saloma-3 Well-Known Member

    1 812
    684
    113
    Meyer-Optik Görlitz Telemegor 1:5.5/180mm.
    Se vaan on niin kaunis. Ja bokeh myös.
     
  3. J. Flodder

    J. Flodder Member

    53
    39
    18
    Juu, minä rakastuin myös heti siihen linssiin.
     
  4. Nikkor Z 50mm f/1.2

    Jäätävän kokoinen perunanuija, mutta eipä olisi uskonut että jollain objektiivilla pystyy lähes koko ajan kuvata täydellä aukolla.
     
  5. Petri

    Petri

    17
    1
    3
    Tämä on haaveissa täälläkin. Miltä tarkennusnopeus vaikuttaa?
     
  6. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Varmasti voi kuvata mutta tarkennuksen riittävyyttä epäilen.
     
  7. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 361
    1 324
    113
    Ulkomaanreissuille helposti lähtee "varmuuden vuoksi" mukaan liikaa sekä kameroita että objektiiveja. Kokemus kuitenkin on, että koko ajan on käytössä (runkona Voigtländerin Bessa R2) Voigtländerin Ultron Aspherical 35 mm f1.7. Se on mekaanisesti ja optisesti erinomainen, sopivan kokoinen ja vielä nätti:)
     
    hiltieetu tykkää tästä.
  8. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 287
    528
    113
    Näinhän siinä useasti käy, että parhaat laitteet ovat mukana ja painoa on repussa sitten sen mukaisesti. Useammin kuin kerran olen hupireissulta kantanut takaisin välineistöä, johon ei ole koskettu kertaakaan. Samoin käytännössä parhaat digikuvat ovat tulleet Canonin G7X II-pokkarilla, joka on hetkessä käyttövalmis, helppo kantaa mukana ja joka ei herätä kuvattavissa tai kuva-alalla olevissa samanlaisia intohimoja kuin Sonyn järkkäri ison zoomin kanssa.
     
  9. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 361
    1 324
    113
    Noin juuri. Pahimmillaan mukana on voinut olla digijärkkäri muutaman lasin kera, digipokkari, pari filmijärkkäriä (mustavalkoiselle ja dialle) ja muutama lasi lisää ja varmuuden vuoksi vielä filmipokkari (varmuuden vuoksi ja värinegalle) ja sitten vielä ainakin yksi keskari. Ja valtaosa niistä vain pääsee matkalaukussa jonnekin päin Eurooppaa ja takaisin. Hölmön hommaa.
     
    jaska26, niffe ja Kona tykkäävät tästä.
  10. Kona

    Kona Well-Known Member

    1 320
    1 240
    113
    Aikoinaan mukamas parhaat lasit piti aina olla mukana. Nykyään mulle riittää hyvin, kun on Ricoh GR taskussa. Joskus, jos filmille pukkaa joku ihme tarve kuvata, niin Minox GT-E.
     
    keegan tykkää tästä.
  11. Paikallaan oleviin tai hitaasti heiluviin kohteisiin (ihmiset) tarkennus toimii todella hyvin ja nopeasti. Täydellä aukolla löytää Z6ii kanssa suurimmaksi osin tarkennuksen sieltä missä se pitääkin olla ja kuvissa ei valittamista terävyyden kannalta. Eli tämä oli itselle kyllä merkittävä hyppy F sarjan laseista joista useampi ei täydellä aukolla (F1.4) vielä täysin suoriudu kaikissa tilanteissa.

    Esim AF-S 50mm f1.4 oli tarkennuksen kannalta hitaampi ja täydellä aukolla selvästi softimpi.
     
    Viimeksi muokattu: 14 Marraskuu 2023
  12. Kona

    Kona Well-Known Member

    1 320
    1 240
    113
    Kannattaa tarkentaa oikein eli pääkohteeseen. Kuvaaja tarkentaa ja päättää mihin tarkennetaan, ei kamera.
    Kandee myös itse päättää miten kuva valotetaan. Samaten rajaus ja sommittelu on syytä päättää itse. Eli sommittelu, tarkennus ja valotus, sitten kameran sulkimen laukaisu.
     
  13. RB

    RB Well-Known Member

    9 290
    1 206
    113
    Jos itte menisin reissulle kameran kanssa, niin mukaan lähtis Sony ZV-E10 kittiobjektiivilla tai Canon EOS R6 RF 35/1.8 objektiivilla ja pystykahvalla.

    Jälkimmäinen olis mukava kun ei tarvittisi pähkäilä yhtään polttovälin tähären.

    Oon paljon kuvannut 20D & EF 35/2 yhristelmällä….mutta R6 käteensopivuus on vain niin ylivoimaista että eläkeläiskamera jäis kotia.
     
  14. Dr.Jalopeno

    Dr.Jalopeno Well-Known Member

    1 522
    342
    83
    Nuo tuntuu ainakin kulkevan eniten matkassa tätä nykyä. Hyvin pärjännyt noilla useamman viikon reissussakin A9II tai A7IV kaverina
    Sony FE 20mm / f 1,8 G ja Tamron 28-75 / 2,8 Di III VXD G2. Kevyitä ja pieniä molemmat. Valovoima ja piirto riittää mun käyttöön oikein hyvin
    Sen verran nykyään laiskottaa että isommat ja painavammat jää ainakin reissukäytössä kotiin.
    Toki tarpeen mukaan sitten muitakin käyttöön...

    Photo_gears_899.jpg
     
  15. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 287
    528
    113
    Tuo Tamronin 28-75 kiinnostaa. Onko focus breathingia ja pysyykö laajakulmapäässä nurkat suorina sekä terävinä?
     
  16. Dr.Jalopeno

    Dr.Jalopeno Well-Known Member

    1 522
    342
    83
    En minä tollaisista hienouksista mitään ymmärrä.
    Ei toi kovin häiritsevästi vääristele. Tietysti tuo lyhyen pään 28mm polttoväli helpompi zuumissa kun lyhyt pää esim. tuossa Sigma 24-70 / 2,8 DG DN mikä myös kaapissa. Sekin hyvä ja tulee silläkin paljon kuvattua. Mutta en jaksa sitä mukana kanniskella montaa päivää. Taitaa olla tuo Tamron 28-75 G2 ja Sony 20mm f 1,8 yhdistelmä kevyempi kun pelkkä 24-70 DG DN Sigma.
     
    niffe tykkää tästä.
  17. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 287
    528
    113
    Tiedoksi niille, jotka halajavat Nikonin F-sarjalaisten runkojen päivittämistä Z-sarjan runkoihin, että Nikonin oma Z 24-70mm f/4.0 on edullinen hinta-laatusuhteeltaan lähes lyömätön objektiivi. Jälki on nurkasta nurkkaan terävää ja kontrastikasta täydeltä aukolta lähtien. Runkoja voi myös käyttää F-sarjalaisten objektiiveilla, joista ainakin AF-S -objektiivit toimivat aivan muiden objektiivien tavoin FTZII-adapterilla. Olen aina ollut ennakkoluuloinen kaikkea adaptoitua kohtaan, mutta nyt minun on nieltävä ennakkoluuloni. Adapteri toimii kohtalaisen hyvin myös Tamronin objektiivien kanssa. Yllättäen Tamronin 70-200 f/2.8 G2 toimi moitteettomasti, kun taas 35mm f1.4 G2 kävi päätytopparissa pari kertaa, mutta yleisesti ottaen hyvin silläkin pärjäsi muutaman ruudun ottamisen kanssa.
     
    Chimping tykkää tästä.
  18. kerzan

    kerzan

    21
    9
    3
    Sony FE 40 f/2.5. Hyvä lähes kaikkeen kuvaamiseen.
     
  19. eeetu

    eeetu Member

    108
    3
    18
    Edelleen liki kaikki "myydyt" (tai oikeasti kumppani ne myy) kuvat tulee 24-70mm optiikalla. Osittain johtuu kyllä siitä, etten jaksa kantaa/ottaa mukaan muita opiskoita reissuun, mutta toisaalta tuolla ottaa kaikki tarpeelliset kuvat. SE mikä vaihtui on Nikon Sonyyn. Jonkin verran on mennyt myös 14-24mm kuvia, mutta alle 10 viime vuonna.
     
  20. Veikko Siipi

    Veikko Siipi Active Member

    253
    121
    43
    Tällä hetkellä opettelen tulemaan toimeen 24mm lissillä. Jos oppisi hallitsemaan sen taipumusta vääristää kuvaa reunoista niin, että sen kanssa tulisi toimeen. 35mm olen käytellyt pitkään myös. Jos jaksaa kantaa, niin mukaan tulee jomman kumman laajan linssin lisäksi tietysti 50mm perusokulaari.