Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Suosikkikakkulas tällä hetkellä ja miks!

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana PKivireki, 17 Marraskuu 2016.

1. Seppo 47

Seppo 47 Member

41
    6
    8
    Itsellä on kotvan aikaa ollut Sigma 50mm F1.4 ART objektiivi. Kovasti kehuttu jo täydellä aukolla. Ja hyvä sumennus taustalla. Onko muilla minkälaisia kokemuksia tästä lähinnä potrettilinssistä.

2. mlphotic

mlphotic Well-Known Member

7 087
    3 184
    113
    Oikein hyvä ja laadukas objektiivi. Suht painavana omimmillaan juuri potrettiobjektiivina. Terävä heti täydellä aukolla, varsin hyvä bokeh, hinta/laatusuhde hyvä, varsinkin jos ostaa käytettynä, sää suojausta ei ole. Mulla on tuo ollut sekä Sonyyn että Nikoniin. Nykyään Nikonilla nämä kuvat ja käytän etupäässä Z Nikkor 50 f1.2 S objektiivia. Tämän tasolle ei Sigma yllä, muta on siinä 2K€ hintaeroakin. Oiva lasi on tuo Sigmakin kyllä!

3. RB

RB Well-Known Member

8 405
    622
    113
    Mulla on Canonin EOS R:ssä Sigma 50/1.4 art suosikki Canonin EF 85/1.4 L IS:n kanssa.
    Myös EF 135/2 L kuuluu samaan porukkaan. Kaikki oon ostanut käytettynä lähikamerakaupasta.
    Objektiivit toimii loistavasti adapterilla.

4. diefenbaker

diefenbaker Well-Known Member

3 299
    916
    113
    Niin, tämäkin ketju on vielä olemassa. Ei ole suosikkiobjektiivi muuttunut. Mutta minä olenkin äärikonservatiivinen.

5. mlphotic

7 087
    3 184
    113
    Toi 58 f1.4 Nikkor on kyllä edelleenkin kova lasi, 3D, popup, mikrokontrasti, renderöiniti ja pälä pälä tosiaan, mut hyvä on!
    Jos siitä hyppää eteenpäin, kun sullakin on se zeta, niin Z50 f 1.2 S vie kuvanjäljen vielä uudelle tasolle…. Mutta painoo on ja hinta menee yli 2 K€:n, että sikäli.

6. diefenbaker

3 299
    916
    113
    Uskon sen kyllä. Mutta kun olen juuri päättänyt, että minulla on nyt ihan tarpeeksi leluja.

mlphotic tykkää tästä.
  7. mlphotic

7 087
    3 184
    113
    Ainahan sitä näin päättää, mutta ei niitä koskaan liikaa oo…

diefenbaker tykkää tästä.
  8. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 534
    1 004
    113
    Uudelle tasolle :) vahva ilmaisu mutta toivottavasti näin.

9. diefenbaker

3 299
    916
    113
    Itse asiassa kaikki Z-lasit ovat uudella tasolla F-laseihin verrattuna. Ero on todella suuri.

10. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 534
    1 004
    113
    Eli valokuvauksessa on tullut harppaus, no uskon teitä kun en jaksa perehtyä aiheeseen.

11. diefenbaker

3 299
    916
    113
    Ne piirtää vain huomattavasti paremmin. Ei ollut puhetta siitä, että koko valokuvaus olisi tehnyt kvanttihypyn. Mutta ero F-bajonetin AF-S lasien ja Z-lasien välillä on samaa luokkaa kuin ero vanhojen ihanien AI-S lasien ja AF-S (G) lasien välillä. Minä kuvaan muuten Zetalla pääasiassa zoomeilla ja "vanhaa" peilikameraa käytän kiinteäpolttovälisten kanssa. Tykkään vain niin siitä retro-lookista;-)

12. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

22 723
    630
    113

Noh noh, kyse oli ensin 50/1,2 uudesta monsterista.

Itse en uutta tasoa huomaa 24-70S ja 24-120G välillä ja uskon ettei sellaista ole myöskään monessa muussa.

Monsterit jatkaa tuloaan: 50mm f1,2

Kimo tykkää tästä.
  13. Mirrored

22 723
    630
    113
    Luovuin Z järjestelmästä alkukesästä. Hankin uuden zoomin Nikoniin. Tamron 35-150.

Tuntui että nyt on uusi taso. Tokihan se oli lähinnä parempi valovoima 35-70mm kohdilla. Ehkä myös kontrasti joka säväyttää.

Mutta suosikkina tuo oli ja nyt kuitenkin ihmettelen myynkö 24-120 pois vai Tamronin. 17-35 Tammukka kiinnostaa myös. Samoin 35/1,4...:rolleyes:

D810:ssäni suosikkina on myös aina Sigman 150/2.8 makro. Jämerää tekoa ja suorittaa hommansa _kaikin_ puolin.

Sorry ei kuvia tällä kertaa. Kyllä niitäkin tulee vielä. Sigma 150 kuvaa löytyy kyllä selaamalla taaksepäin.

Viimeksi muokattu: 19 Elokuu 2021
  14. mlphotic

7 087
    3 184
    113
    .

15. Mirrored

22 723
    630
    113

Tuollaisessa täysin erilaisten vertailussa ei tarvita kuin päättelyä ilman kuvaamista (ei edes kuvien katselua!) että voi uskoa niitten olevan ihan eri maailmasta. Edelleen sellainen induktio tästä vertailusta olisi myös järjetön että Z objektiivit olisivat ylipäätään ihan eri tasolla kuin edeltävän kiinnityksen kehittyneimmät. Toki kuitenkin vaikkapa 50/1.8 lie aivan eri tasolla kuin varsin vanhakantainen yksinkertainen F bajonetin malli. Ja toisaalta yleisissä zoomeissa ero on lähes olematon, koska niitä sentään kehitettiin viime vuosiin asti kunnolla vanhassakin järjestelmässä. Samoin monia telejä.

16. mlphotic

7 087
    3 184
    113
    Parempihan se on niillä kuvata ja tehdä sitten arvionsa. En oikein edes ymmärrä, millä muulla perusteella niitä objektiiveja voi verrata kuin kuvaamalla niilä…

Mutta… monihan niistä kameroista ja objektiiveista mielellään tietää ja puhuu, mutta harva niillä on kuvannut:)

17. Mirrored

22 723
    630
    113

Pointti ei tainnut tulla selväksi? No, olkoon, ei rautalankaa. Vihjeenä kuitenkin keskustelu laajemminkin edellä, Diefenbakerinkin sanoma.

Btw. selasin postejasi mutten löytänyt z50/1,2S mainintaa kuvissa

18. Tuojuk

Tuojuk Well-Known Member

1 049
    1 142
    113
    Kyllä ne on eri maailmasta kuin peilillisten. Olen päässyt kuvaamaan canonin peilittömän 50/1.2 optiikalla ja on se kyllä ihan eri universumista kuin vanha ef versio. Ja tietysti peilittömän virheetön tarkennus still kohteisiin edesauttaa asiaa. Nikonilla on varmasti sama tilanne.
    Ja vain itse kokeilemalla ja kuvaamalla pystyy arvioimaan.
    Eri asia sitten, millaisesta optiikan toistosta pitää.

19. Mirrored

22 723
    630
    113
    Onhan ne eri maailmasta kun vertaa noin täysin erilaisia. Tuli jo laitettua mitä tarkoitin ja mitä itse olen verrannut joten en toista.

Kantsii lukea linkkaamani monsteri-artikkeli niin päästäneen lähemmäs samaan maailmaan.

20. Tuojuk

Tuojuk Well-Known Member

1 049
    1 142
    113
    Pidän omasta maailmastani, en käytä aikaa muihin maailmoihin.

AnteroP, mlphotic ja diefenbaker tykkäävät tästä.