Heippa kaikille. Mua on askarruttanut jo pidempään sama asia,päätimpä ihan sen takia rekistetöityäkkin tänne . Pahoittelen jos samanlainen topic jo löytyy. Kamerana mulla on Canonin powershot s5 is. Yleisenä kuvauksen kohteena on koirat. Kerta toisen jälkeen tulee epäonnistuneita kuvia. Eli tahtoisin ottaa hyvää liike kuvaa (jota nyt olen ottanut "sport" asetuksella) Olen selannut läpi kamerna mukana tulleen ohje cd:n josta en löytänyt apua. Ongelmana liikekuvissa on se että ne on tärähtäneitä ja hailakan värisiä, ja yleensä juuri koira on epäselvä, vähintään joku kohta siitä on epäselvä joka pilaa kuvan. Tässä pari esimerkki kuvaa Eli mihin asioihin pitää kiinnittää huomiota tälläisessä kuvauksessa asetusten ym suhteen? Kiitos teille jo etukäteen .
Vs: Nopeasti liikkuvan kohteen (epäonnistunut) kuvaus Valo / suljinnopeus. Siinä ainakin 2 asiaa joka voi vaikuttaa. Jos ei valoa niin suljin voi työskennellä 1/60 tai 1/30 nopeuksilla niin ei auta sport asetukset. Lisää valoa tai sulkimeen nopeutta aukon kustannuksella, eli ruuvataan aukko siihen pienimpään numeroon mikä löytyy asetuksista.
Vs: Nopeasti liikkuvan kohteen (epäonnistunut) kuvaus Valon määrästä tietämättä voisit kokeilla vaikka ISO 400, kuvaustilaksi Av (aukon esivalinta), aukoksi suurin mahdollinen (eli pienin luku, 2.7-3.5). Canon PowerShot S3 IS Review Kokeile päästä kuvaamaan sivusta päin, ei kohti tulevaa. Jatkuva tarkennus sekä sarjatuli päälle ja varpaat ristiin Whippetit on nopeita, ei ehdi oma lelujärkkärikään (400D) aina mukaan vauhtiin. S5 http://www.topshot.fi/product_info.php?pid=2270&sid=221efc9ad33312210024f1aae757cca4
Vs: Nopeasti liikkuvan kohteen (epäonnistunut) kuvaus Juu, nopeammalla ajalla saat liikkeen pysäytettyä, mutta välillä hitaammallakin ajalla otetulla kuvalla voi olla oma arvonsa. Pokkareissa ongelmia tuottaa lisäksi kameran kaikkinainen hidas reagointi ja mahdolisesti laaja tarkennusalue ja myös tarkennuksen hitaus. Sinänsä kamerasi ei ole tuttu.
Vs: Nopeasti liikkuvan kohteen (epäonnistunut) kuvaus Katsotaanpas mitä EXIF:it kertovat: [Camera] Exposure Time = 1/250" F Number = F3.5 ISO Speed Ratings = 640 Date Time Original = 2007-07-09 18:51:16 Exposure Bias Value = ±0EV Max Aperture Value = F3.51 Eli aukko on suurimmillaan, sieltä ei voi ruuvata enempää. ISO-herkkyyskin taitaa olla aikalaila ylärajoilla (en tunne kameraasi). Valotusaika 1/250 ei millään riitä pysäyttämään vauhdikasta koiraa. Mutta mistä sitä säätövaraa löydetään? Vaikka Suomen kesäillat ovatkin "valoisia", niin iltaseitsemältä on jo 2-4 "pykälää" (aukkoa tai aikaa) hämärämpää kuin vaikkapa klo 15 iltapäivällä. Jos kuvaat iltapäivällä niin pitäisi helposti päästä 1/1000 aikoihin. Jos tarkennus ei pysy mukana niin voit kokeilla esitarkentaa johon "sopivaan" paikkaan ja sitten kyttäillä kunnes koira on siinä paikassa. EDIT: Kokeilepas kytkeä tuo IS pois päältä noissa koiran vauhtikuvissa
Vs: Nopeasti liikkuvan kohteen (epäonnistunut) kuvaus Jos tausta on tummempi kuin koira, niin koira ylivalottuu. Valotuksenkorjauksella miinusta vaikka puoli aukkoa taiko koaukko kokeeksi, niin siitä(kin) saa varoja lisää siihen nopeampaan aikaan -pysäytykseen.