Kysellään nyt täältäkin, kun joskus tietäjiä ilmaantuu ihan ihmeellisimmistäkin paikoista. Eli, tässä kuumehouruissani olen ryhtynyt lämmittelemään vanhan väitöskirjan loppuunsaattamista ja suoritin muutamia hakuja googlella. Hakusanalla: mainosteippaus, löytyi 337000 tulosta. Sitten suodatin hausta pois seuraavat domainit ja tulosten määrä putosi 9250:een. -site:yritystele.org 102 -site:b2b.fi 282 -site:b2bpro.fi 225 -site:yritysteleviestinta.fi 83 -site:kontaktipinta.fi 3 -site:teloos.fi 575 -site:02.fi 432 -site:yritystelekuljetus.fi 66 -site:suomenyrityshaku.fi 524 -site:inoa.fi 2960 -site:yritysopas.com 293 -site:suomenyritykset.fi 247 -site:yrityshaku.net 18600 -site:yritystele.fi 3900 -site:kaupunkiopas.com 224 -site:020300200.com 20900 -site:keltaisetsivut.fi 70 -site:firmanetti.com 187 -site:rakennusopas.com 4 -site:tampereopas.com 5 -site:webinfo.fi 78 -site:vihtori.fi 677 -site:mediaopas.com 176 -site:eniro.fi 2280 -site:telehaku.fi 6800 -site:eniro.net 585 Sitten hain jokaisesta domainista erikseen hakusanalla mainosteippaus ja perässä oleva luku kertoo tulosten määrän. Noiden tulosten yhteenlaskettu määrä on kuitenkin vain 60278. Minne hävisi nuo yli 250000 tulosta tuossa blokatussa haussa? Googlen hakumoottorissa on nyt jotain, jota en ymmärrä.
Vs: Onko Googlen tuntijoita? Tuskinpa tossa googlessa on. Väitöskirja on aiheeltaan; Meemi apuna brändien luonnissa ja markkinoinnissa. Tuota google juttua vaan käsittelen, että muuttaako googlea hyödyntävät yritysluettelot brändin meemin meemipleksiksi, yhdistäessään haettuun brändimerkkiin useampia yhteyksiä.
Vs: Onko Googlen tuntijoita? Yritysluettelot luovat kyllä yrityksestä ennemminkin smäidäkasan, josta ei löydä oikeita ajantasaisia yhteystietoja millään.
Vs: Onko Googlen tuntijoita? Kuukelihan löytää julmetun määrän linkkejä, joista vlta osa on erilaisten "keltaisten sivujen" ja muiden luetteloiden linkkejä. Lähes jokaisessa luettelossa on samat yritykset, josta johtuen etsiminen muistuttaa neulan metsästystä heinäuovasta. Joskus raivostuttaa kun kirjoittaa hakusanaksi yrityksen nimen ja 2-3 ensimmäistä "tulos"sivua on pelkkää inoaa, eniroa jne. Mutta homma helpottuu kun käyttää hakusanoja, joita ei luetteloissa. Toisaalta kuukkeli löytää uskomattomia asioita jos hakusana on oikein, mutta mistä sen oikean tietää? Se mitä ei ymmärretä on kuukkelin harjoittama rahastus listautumissijoituksen suhteen.
Vs: Onko Googlen tuntijoita? Niin siis sellaista tuossa osiossa tutkiskelen, että jos on vaikka raidallisia mainosteippejä tekevä firma, jolla on noihin muodostunut brändinimi ramate. Tälle on kehittynyt vahva meemi ( Meemi – Wikipedia ). Googlesta haettaessa hakusanoilla raidalliset mainosteipit löytyy kaikenlaisia hakutuloksia ja huonosti tehdyssä yritysluettelossa saattaa tulla samalla kertaa esim. tuo ramate ja yhtä vahvan meemin omaava marimekko, raidallisine paitoineen. Nyt siis pohditaan, että millainen teoreettinen mahdollisuus on noilla kahdella meemillä kopioitua ja samalla yhdistyä meemipleksiksi, jolloin nuo kaksi brändimerkkiä voivat sekoittua ihmisen mielessä. Sekä sitä, että heikentyykö molempien brändien alkuperäiset meemit tuon epäkelvon uuden meemin ansiosta vai kuoleeko tuo epäkelpo vain aikanaan pois. Esimerkki on vähän väkisin keksitty, mutta en nyt näin äkkiä parempaakaan saanut itsestäni puristettua. Lisäpohdintana tuohon tulee, että olisiko vahvan brändin omaavan yrityksen viisaampaa internetissä keskittyä siihen, että sillä ei ole näkyvyyttä yritysluetteloissa, vaan voimavarat olisi suunnattu oman domainin alla olevan brändin vahvistamiseen ja sen tarkentamiseen.
Vs: Onko Googlen tuntijoita? Meneeköhän nyt meemit, brändit ja tavaramerkit hiukan sekaisin? Eli millä perusteella esim. Marimekon (brändi) unikkokuosi (tuote- / tavaramerkki) on yhtäkkiä meemi? Eli millä tavalla unikkokuosi siirtyy ihmiseltä toiselle esim. oppimis- tai oivaltamisprosessin avulla?
Vs: Onko Googlen tuntijoita? Mari näyttää hyvältä mekossa, marimekko ei näytä hyvältä ;D Kyseisellä kuosilla voidaan opettaa, jollei itse ole oivaltanut mikä on hirvein Suomalainen koskaan suunniteltu kuvio. ;D
Vs: Onko Googlen tuntijoita? Aihe tuntuu kiinnostavalta, joka samalla ikävä kyllä tarkoittaa sitä, ettei siitä ole opinnäytetyön aiheeksi. Aidosti mielenkiintoiset aiheet ovat tavallisesti sellaisia, ettei niitä voi toteuttaa tutkimusmenetelmällisten ongelmien, resurssien tms syyn vuoksi. Väitöskirjat yms. tehdäänkin yleensä jostain jonninjoutavasta aiheesta, koska ne pitää saada valmiiksi aikataulun ja budjetin puitteissa - tai sitten ne jäävät kesken. Sitten myöhemmällä tutkijan uralla voi selvitellä jotain kiinnostaviakin kysymyksiä
Vs: Onko Googlen tuntijoita? Niin lähtökohta on siinä, että unikkokuosi on marimekon brändi, vaikka marimekko on kuitenkin paljon muutakin kuin unikkokuosi. Eli unikkokuosin nähdessään ihminen yhdistää kuosin marimekkoon, mikäli on ensin oppinut näiden suhteen toisiinsa. Mariskoolin nähdessä ei tälläistä yhdistämista välttämättä tehdä vaan se saatetaan yhdistää helpommin Iittalaan. Mikäli taas otetaan ihminen jostain sademetsästä, tämä ei välttämättä tunnista yhteyttä, koska ei ole sitä oppinut. Tällöin voidaan olettaa tiedon siirtyneen meeminä, koska sitä ei ole tarvinnut opiskella mistään vaan se on yleensä siirtynyt kasvatuksen tai sosiaalisen kanssakäymisen yhteydessä. On opittu, että unikkokuosi on marimekko ei dolce&gabbana. Vaikkakin Paul Marsden luokittelisikin meemin ennemminkin käytösmalliksi/strategiaksi, kun oppimiseksi A Strategy for Memetics: Memes as Strategies http://www.emeraldinsight.com/Insight/viewContentItem.do?contentType=Article&contentId=854598 Tutkimustyöhön kyllä otetaan vastaan hyvännäköisiä Mareja kuosilla ja ilman, eron selvittämiseksi. Sakke on ikävä kyllä oikeassa. Tämä homma kaatui vuonna 2003 tutkimukselliseen mahdottomuuteensa ja niin saattaa käydä kyllä nytkin.
Vs: Onko Googlen tuntijoita? Tutkitaan sitä paljon turhempiakin juttuja ja ihan kovalla palkalla olevat henkilöt tutkimuksia suorittavat. Tutkimuksen aihe täytyy olla mahdollisimman abstrakti että siihen saa kunnolla varoja haettua. Esim. tutkimuksia jotka sisältävät todella tarpeellista tietoa ja tutkimustuloksia: - Lastulevynsolumolekyylirakenne (DI-työ) (tämä on mun top 1) - Laskennalliset häiriöt puumateriaalin kasvukäyrässä
Vs: Onko Googlen tuntijoita? On on, ehdottomasti. Suosittelen tutustumaan, varsinkin jos Mari on samalla tasolla kuin tapaus johon taannoin perehdyin...