Huomenna avautuu Suomesta ja Virosta kertova 100 hetkeä -valokuvanäyttely Sanomatalossa Turkoosinhohtava vesi ”romanttisessa kuvassa saaristosta” paljastuikin myrkkykaivokseksi sisämaassa – HS:n lukijat hoksasivat möhläyksen, soitimme valokuvakilpailun järjestäjälle Virheen bongasi moni HS:n lukija. Yksi heistä on taiteilija Harri Larjosto, joka kuvasi siellä viime kesänä Mäntän kuvataideviikoilla nähdyn lyhytelokuvansa Inheritor. ”Romanttinen valokuva Suomen saaristosta kuvaa Suomen luontoa uudesta perspektiivistä”, perustelee raati valintaansa. Todellisuudessa kuva on kuitenkin otettu kaukana saaristosta. Kongo kuvasi kallioiden ja puiden ympäröimän turkoosinsinisen veden Salon kaupungin Orijärven suljetulla kuparikaivoksella, jonka kaivoskuilu on täyttynyt vedellä. Veden paratiisimaisen turkoosi väri on peräisin myrkyllisestä kuparista. Vanhat kaivokset - osa uhka luonnolle, Kiskon Orijärvi | Tiedeykkönen 1900-luvun alussa suomalais-amerikkalainen yhtiö toi sen ajan modernin rikastustavan, vaahdotuksen, Suomeen. Metalleja ei saatu kuitenkaan erotettua, ja jauhettu malmiaines makaa edelleen alttiina pintavesien vaikutukselle.
Pohjalla tässä on toki se, ettei jury ymmärtänyt valokuvista mitään, eikä katsonut niitä kunnolla ollenkaan. Kovin tuttu tilanne, usein nämä juryt ovat firmojen tiedotuksesta tms ja heidän käsityksensä valokuvasta on peräisin yliopiston tiedotusopin kurssilta, missä mainitaan - että tiedotteisiin voi joskus laittaa valokuvia taittoa elävöittämään
Lehtivalokuvaajat näyttäisivät olleen hyvin edustettuna raadissa. "Suomalais-virolainen raati, johon kuuluivat valokuvaaja Meeri Koutaniemi, Helsingin Sanomien valokuvaaja Akseli Valmunen, mediakonsultti Raul Rebane, Postimees-sanomalehden valokuvaaja Eero Vabamägi, sekä Suomen Viron-instituutin johtaja Anu Laitila valitsivat näyttelyyn 50 kuvaa Virosta ja 50 Suomesta. Yhteensä 100 hetkeä." 100 hetkeä -näyttely Helsingissä | Suomen Viron-instituutti