Ja minä lähestyn aihetta pelkästään mustavalkokuvaajan vinkkelistä. Värinegaa ja diaa en ole Agfan merkillä juurikaan suosinut. Tosin ne CT-100 diat, joita minulla tuolta 80-luvulta peräisin on, ovat ihan yhtä hyviä kuin silloin ennen. Kait. Fuji ja Kodak ovat värimatskuna kelvanneet paremmin.
Ei minullakaan ole mitää värinkestävyysongelmia ollut Agfan diafilmien kanssa. Käsittääkseni Fujin 60-luvun lopun diafilmit taasen olivat hmm melko kaukana mistään kuviteltavissa olleesta todellisuudesta.. vaikka toisaalta on CT 70-alusta kyllä hieman punasaturoitunutta. Nykyisin Afgan RSX on minusta miltei markkinoiden neutraalein diafilmi, Fujin Astian kanssa, ja minulle sen saatavuuden mahdolinen hankaloituminen on kyllä menetys. Ja Rodinalhan on minulle se kehite.. Mutta luotan kyllä että jokin ratkaisu asiaan tulee..
Mulla on aika paljon CT-18 ja CT-21 dioja. Vaikea on sanoa ovatko värit tuolta 70-luvun alusta muuttuneet, kun eivät ne silloinkaan mielestäni ihan luonnonmukaisia olleet (ei korjailusuotimia, hyväksyttiin vain mitä labrasta tuli). Mutta minun käsitykseni on, ettei muutosta ole sävyihin paljon tullut. Diani ovat olleet aina valolta suojattuna, ja ensi-innostuksen jälkeen niitä ei ole katseltu varmaan kuin kerran vuodessa.