No nyt se Suomen Agfan konkka uutisoitiin. APX:n saanti kotomaassa taitaa heikentyä... Kaikki joukolla Anttilaan!
Joo-o, hyvissä ajoin noi uutiset tulee tänne Suomeen asti ;D Ja taitaa olla ainakin Turun Anttiloissa kiertäminen turhaa, pari viikkoa sitten APX-100:sta hakiessa myytiin jo "eioota". Voishan ton vielä huomenna käydä katsastamassa jos valikoimaa olis tullut lisää.
Nurinniskoin koko laitos, oli vissiin yritetty saada ostaja jne. mutta ei onnistunut. Ei siis enää selvitystila... Kodakillakaan ei vissiin mene kovin hyvin, olin kuulevinani...
Tänään kuulin paikalliselta fotokauppiaalta, että Kodak siirtää kaiken filmituotantonsa Meksikoon ja vain muutama filmimalli jää tuotantoon, lisäksi mustavalkopapereiden tuotanto lopetetaan, ellei jo ole lopetettukin.
Jos tieto pitää paikkansa, niin nopeasti tilanteet suuryrityksessä muuttuu. Oisko siitä pari vuotta, kun Kodak meuhkasi uudesta filmitehtaasta Jenkeissä, jonne keskitettiin mustavalkofilmien tuotanto. Tästä syystähän markkinoille tuli mm. uudet versiot Tri-Xstä. Kodakin paperit on kyllä kaput. Maailmalla muuten spekuloidaan paljonkin sillä, että vaikka filmit eivät tuota Kodakille yhtä paljon kuin ennen, ei niiden tuotanto ihan heti lopu. Taitaa filmibisnes kuitenkin olla Kodakin ainoa voittoa tuottava tuoteryhmä
Ilfordilla kuitenkin tuntuu olevan tsemppi päällä. Vanhoja jo lakkautettuja tuotteita otetaan uudelleen tuotantoon ja uuttakin lie tulossa. APUG -foorumilla kirjoittelee nykyään eräs Ilfordin ihminen ja kertoilee firman nykypolitiikasta kun kysellään. Itse en jää Kodakkia kaipaamaan, mutta Agfan kaatuminen kyllä kirpaisee ikävästi.
kävin just kuvaliikkeessä ja siellä kanssa päiviteltiin tätä. Lirissä ovat kun ei saa mitään kamaa ulos agfalta. Labbiksen huoltokin on vaikeeta kun ei saa varaosia. Filmihyllyt tyhjinä, ihmiset hullaantuu. Niillä oli kylläkin fujin kamat.
Kaheksan rullaa oli APX satasta Jyväskylän Anttilassa. Ei ole enää. Kyllähän nämä joksikin aikaa piisaavat.
Espoon Sellon Anttilassa oli viisi rullaa. Minä ostin niistä 4 kpl. Kysyin myyjältä, onko varastossa lisää. Ei ollut.
Minunkaan silmiini ei ole sattunut, missä se on esillä? Agfan filkkapuolen lopetushan ei vielä ole sama asia kuin Suomessa toimivan Oy Agfa Gevaert Ab:n konkurssi. Emo-Agfalla oli filmipuolella pitkään tuskaista, mutta heillähän on muutakin toimintaa, kuten myös Oy Agfa Gevaert Ab:llä.
Selvä sitten. Itse en aamulla Hesarista huomannut, ja päivä meni ilman uutisia moottorisahan ja oksasilppurin ääniä kuunnellessa.
Itse kuulin asiasta nimenomaan niin päin, että Saksan Agfa olisi menny konkurssiin ja sitä kautta suomikin?
Agfa Gevaert ja Agfa Photo ovat eri yhtiöitä. Agfa Photo syntyi pari vuotta sittem MBO kaupalla. Ensinmainitun kotipaikka on Belgiassa, jälkimmäisen Leverkusenissa Saksassa. Toimialat ovat erit. Jälkimmäinen Agfa Photo haettiini konkurssiin Saksassa. Konkurssi koskee myös tytäryhtiöitä eri maissa, kuten Suomessa riippumatta maan yhtiön taloudellisesta tilanteesta. Suomessa meni kuulemani mukaan markkinamuutokset huomioon ottaen kohtuullisesti. Hyvin voi olla liioiteltua. Tässä tapauksessa lapsi livahti pesuveden mukana. [arvaus] Agfa Photon tuotteita on myyty niin pitkään ja laajalti, että jatkaja laite ja huoltopuolelle löytyy varmasti, tod näk filkoillekin. [/arvaus]
Jostain syystä en osaa olla pahoillani Agfan kaatumisesta. Päinvastoin. 80-luvulta asti olen tuntenut suurta katkeruutta tuota firmaa kohtaan. Korvaamattoman arvokkaitten diakuvieni värit siltä ajalta ovat yhtä vihreää mössöä, jota ei photoshoppailukaan ole pystynyt pelastamaan. Jo 60-luvulta muistan käyttämäni väripaperimateriaalin, jonka värit olivat yliräikeitä ja tyypillistä Agfaa jo silloin. Oli vain pakko käyttää, muuta ei silloin vielä saanut. Fujia ja Kodakkia olen 80-luvulta lähtien käyttänyt, eli Agfa on ollut henkilökohtaisessa boikotissani jo noin 20 vuotta. Mutta onnistuihan se viimeinkin! Hyvä näin.
:-( Oliko nuo filmit varmasti säilytetty oikein? Tuttavani kuvaamat DIA-filmit 1960 luvulta ovat vielä aivan hyvässä kunnossa, vaikka ne on ovat juuri Agfan DIA-filmiä. En tiedä miten ne on säilytetty, mutta hyväkuntosia ne silti yhä ovat. :-(