En voinu hillitä itteeni, taaskaan... joten ostin pois kuleksimasta, nyt vaan odotellaan pakettia Mutta mitä/miten mä teen ton kanssa, manuaalia ei ollu (siis ohjeita, laite itsessään on takuulla manuaalinen) eli miten mä pääseen hanikoitten kanssa alkuun? Siis kyseessä n. 50-luvun 6x9/6x6 kamera, rullafilmiä syövä vekotin. Itseni tuntien seuraava innostuksen kohde on Watameter...tai joku semmonen. V-MS
Vs: Adox Sport 6x9/6x6 Millasta infoa siis kaipaat? Aika samanlainen tuo on kuin hiljattain hankkimani Agfa Isolette III, voin jakaa kokemuksiani jos haluat. Perustoiminnot, elleivät ole jo, saat kyllä haltuun tosi nopeasti (rullafilmin lataaminen, kameran virittäminen ja laukaiseminen). Tossa ei taida olla minkäänlaista etäisyysmittaria? Sellainen on hyvä olla olemassa, ellei halua käyttää ns. guess-the-distance -menetelmää. Eli Watameter kehiin. Toinen käyttökelpoinen vempain on valotusmittari. Rullafilmiä kannattaa tilata paketeittain esim. Saksasta. Kysy tarkemmin, yritän vastata. -Ilkka
Vs: Adox Sport 6x9/6x6 Voi tosiaan olla että saan sen yritys-erheys-menetelmällä kuvauskäyttön, lähinnä sitä että kameratyyppi on kaikkineen täysin vieras. Siis edes jotain tietoa haen miten lähteä harjoittelemaan käyttöä. Oon yrittäny hankkia kaikki vanhat vehkeet mahdollisuuksien mukaan manuaalin kanssa mutta tässä nyt ei tainnu olla tallessa (siis ihme juttu ettei porukka säilytä niitä, vaan 50v ja hukattu käyttöohjeet jo!). Toi Watameter on tosiaan korvamerkittynä, onkohan niitä muuten eri asteikolla, siis metriseen ja jalkaiseen etäisyyteen? Hauskan näköinen lisävaruste ja epäilemättä täysin välttämätön kapistus V-MS
Vs: Adox Sport 6x9/6x6 Etäisyysmittari ei ole lainkaan välttämätön. Arvioimalla etäisyyden pääsee kohtuullisella harjottelulla samaan tai parempaan tarkkuuteen kuin edullisella etäisyysmittarilla ja sen kanssa kalibroimatonta paria olevalla objektiivin etäisyyssäädöllä. Lisäksi näissä etäisyysmittarittomissa kameroissa on yl. heikompivalovoimainen tavallaan etäisyyden säätövirhettä anteeksiantava objektiivi. Olen kuvannut paljon etäisyysmittarittomilla 6 cm x 9 cm:n Ikontalla (105 mm f:3,5), Retina Ia:lla ja Hasselblad 905:llä (38 mm f:4,5), ja kaikilla yl. täydellä aukolla. Väärin arvioitu etäisyys pilaa hyvin harvan kuvan. Eikun kuvaamaan vaan! T. K.
Vs: Adox Sport 6x9/6x6 Varmaan noin onnistuu...mutta Watameter näyttää hienolta ja tärkeeltä vehkeeltä ehkä mä jätän sen hamaan tulevaisuuteen, jos se kävelis vastaan vaikka jossain kirppiksellä... Nyt sit odotellaan... V-MS
Vs: Adox Sport 6x9/6x6 Huoh... Tulihan se sitten, oikein hyvässä kunnossa. Annoin itseni ymmärtää että 6x6 maski olisi tallessa mutta ei ollutkaan, mulle miinus siitä. Jotenkin toi neliskanttisuus olis ollu hienoa mutta laite vaikuttaa sen verran simppeliltä että ehkä semmosen saa itse rakennettua jos ei mitenkään muuten kestä. Etsimessä kun on vielä semmonen hanikka josta etsinkuvaa vaihdetaan neliöstä suorakaiteeseen, niisk. Takapuolen punaiset "silmät"? Filmin kohdistukseen? Sit siinä on semmonen "klipsi", siis jonka alle sais jotain, filmipaketista palan muistiin? Rahaa? Käyntikortin? Kävin eräässä "valokuvausliikkeessä" ja olisin ostanu filmin ja pyysin myyjää lataaman sen sisään noin opastusmielessä; kaveri vaikutti tietävän homman mutta käpisteli mielestäni vanhaa laitetta hilkun kovakouraisesti eikä saanut filmiä paikoilleen millään, ehdotti sitten huoltoon kiikuttamista. Kokeilin itse illalla "nätisti" ja sinnehän se loksahti, ihan hienosti. Tosin filmikin oli ihan eri tavaraa mitä pyysin. Sinänsä hauska juttu että takakannessa lukee "Made In Germany US Zone" tms. V-MS
Vs: Adox Sport 6x9/6x6 Hauska kuulla, että joku muukin jaksaa innostua vanhoista vehkeistä. (Itsellä viimeisin ostos 4,5 x 6 koon Zeiss Ikonta vm. 1938 Tessar-objektiivilla. Olihan siinä sulkimessa ja linsseissä purkamista ja putsaamista, mutta nyt pelittää kuin enkeli.) Vilkaisepa Adoxista: www.certo6.com/cam/adox.html Näppärä printattava syvyysterävyyslaskuri löytyy: www.dofmaster.com/dofjs.html Takapuolen punaiset ikkunat on tietysti filmilaskuri: toinen 6x6- ja toinen 6x9 -koolle. Vastaavat luvut juoksevat filmin taustapaperissa. Muista aina siirtää filmiä heti kuvan oton jälkeen! (En usko, että tuossa on kaksoisvalotuksen estoa.) Valotuksen oppii melko pian arvioimaan suurin piirtein, ei se negamateriaalilla ole niin nuukaan, ei ne valotusajatkaan ole niin täsmällisiä tuon ikäisessä (jollei huollettu). Etäisyyden oppii myös arvioimaan. Mikään lähikuvauslaitehan tuo ei varsinaisesti ole. Kannattaa koerullalla tarkistaa mihin tarkentaa, kuvaa vaikka sanomalehden pikkuilmoitussivu viistosti ja merkkaa siihen etäisyys 2m, tarkista metrimitalla kameran filmipinnan etäisyys jalustalla ja aseta etäisyys kamerassa siihen 2 metriin. Parasta tällaisessa paljekamerassa on koko: miten näin pienellä kameralla voi saada niin ison (ja yleensä laadukkaankin) negatiivin! Minulla on tällainen melkein aina plakkarissa. Kivempi kanniskella kuin järkkäriä.
Vs: Adox Sport 6x9/6x6 Mun tapauksessa saa todeta että innostus voittaa ymmärryksen Ongelma on oikeestaan se että noita vanhoja hienoja vehkeitä on niiiin paljon ja sitten ne ei edes välttämättä maksa kauheita, eBay on hyvä/paha. Täytyy yrittää hakee nyt oikee filmirulla tohon ja alkaa yritys ja erehdys-seikkailu Etäisyyden arviointi on oikeestaan aika helppoa, sitä oon harjotellu Canonetillä ja canon 110 ed20. Toi Watameter on vaan niin syötävän hieno "kone" että varmaan se joskus ostan... Kiitti V-MS
Vs: Adox Sport 6x9/6x6 Jaa, että se on tehty tosiaan miehitetyllä alueella, siinä on kameralle lisäbonuksena palanen sitä historiaa! Etäisyyden mittaamisen eri tavat taitavat sivuta makuasioita. Itselleni joissain tilanteissa se tuntuu olevan tarpeen, toisissa tilanteissa ei. Tässä pari kuvaa, ekassa (meitsin tyttö vaunuissa) mittasin etäisyyden ja asetin sen suhteellisen tarkasti opiskaan - mittaetsintä ei ole kamerassani kytketty tarkennukseen. Tulos on kyllä ihan hyvä, eli kun tarkkaan tsiigailee niin mitan saa melko hyvin kohdilleen. Epäonnistumisiakin on, varsinkin kiireessä; tätä varten kannattaa varmaankin opetella se etäisyyden pika-arviointi ja jättää mittarit sikseen. Toisessa kuvassa (satama) ei ollut väliä kun pystyi lätkäisemään pienellä aukolla ja etäisyytenä ääretön. (Kuvat on skannattu pikaisesti ilman asetuksia, ei puhuta niiden sävyistä ym. mitään.) Jojjen kanssa olen ehkä hiukan eri mieltä tuosta lähikuvausasiasta. Näillä lähikuviin tulee ihan oma tunnelmansa. Mutta totta: pikakuvaustilanteet menevät kyllä ohi (ei kannata mennä kuvaamaan urheilukisoja). Ja maisemista kyllä saa ihan sikahienoja kuvia. Mitä tulee filmin siirtämiseen, itse olen järkkäreissä tottunut virittämään kameran ennen laukaisua. Joskus yritin tuota Jojjen konstia 'kuvan ottaminen ja viritys saman tien', mutta tuli otettua tyhjiä ruutuja, joten kaksoisvalotuksen pelossa tässä mennään. Itse en käytä laukaisunappia, koska mekanismi on jäykempi kuin opiskan vieressä oleva laukaisinvipu. Kuvasta voi helposti tulla heilahtanut. Koita löytää jostain 6x6-maski. Neliö on kiva muoto. Itsekin varmaan maskin voi rakentaa, mutta varo ettei se raavi negaa filmiä siirrettäessä. Tehdasmaskitkin sitä helposti tuntuvat tekevän. Kehitätkö kuvat itse? Kannattaa.
Vs: Adox Sport 6x9/6x6 Kehityksen olen ainakin toistaiseksi ulkoistanut täytynee kokeilla kunhan ehtii, huoh. Toi 6x6 maski vähän harmittaa tosiaan, täytyy perehtyä siihen vähän. Sen löytyminen voi olla aika kiven takana mutta laitetaan mietintämyssyyn jos sen sais jostain tehtyä. Odotellaan tuloksia V-MS
Vs: Adox Sport 6x9/6x6 Kyllä se silla lailla on, että useimpiin laitteisiin toimitetut käyttöohjeet pantiin jonnekin ja roskiin sitten kymmenen vuoden kuluessa. Itse olin aikanan tavattoman ylpeä kaksista Ljubitelin suomenkielisistä käyttöohjeista. Siirsin ne sitten museolle. Jos jollakulla on suomenkielisiä käyttöohjeita, niin niitä kannattaa tarjota minulle, <EMAIL email="ossi.asikainen@fmp.fi"]ossi.asikainen@fmp.fi</EMAIL>, niin katsotaan.
Vs: Adox Sport 6x9/6x6 Aivan. Onneksi netistä sinnikkäästi etsimällä voi löytää ainakin palasia vanhoista käyttöohjeista - tosin enklanninkielisistä.
Vs: Adox Sport 6x9/6x6 Sulla on tosi hyvä kameramaku. Canonet 17 alkuperäisellä salamalla ja nyt upea Adox-folderi. Voisi ne fyrkat paljon huonompaankin kuluttaa - kun ne kerran kuitenkin kaikki menee. --# Mablo
Vs: Adox Sport 6x9/6x6 Ehkä, jos pääseen sinuiksi Adoxin kanssa, alan lähestyä jotain sellaista kuvaa mitä ehkä haen, jotain sieltä isovanhempien albumeista, kuvia niiden lapsuudesta tms. En osaa sanoa miks mutta jotenkin ne on niin...valokuvia. En osaa sanoa miks tai miten ne sitten siirtää tätä aikaa tulevaisuuteen, ehkä siinä sitten on jotain jatkuvuutta tai kontrastia ajan suhteen. Tai sitten mä vaan pidän niistä kuvista paljon Joku raja täytyy kans kohta vetää, alkaa olla monta formaattia: toi rulla, sit Canonet (ja sain just hylätyn Canon AT-1 joka virkos paristolla: siinä löytyis filminherkkyyksiä 3200 asti...), muutama 110-kamera ja parisataa rullaa filmiä, Yashica Atoron ja...eipä ne paljon pyydä. Katselin tossa satsia mv-kuvia jotka oli c-41. Salamalla otetut oli mv mutta ilman ihan selvästi seepiaan enemmän tai vähemmän. Jotain outoo vai otanko vaan efektinä kaupanpäälle? Hyvät talvipäivät kaikille, aikamoisia jääpuikoja tuolla nyt. V-MS
Vs: Adox Sport 6x9/6x6 Ymmärrän kyllä ihan mitä tarkoitat =] Oon toodella monta kertaa vaan huvikseni selannut isovanhempieni fotoalbumeja vaan siks kun ne kuvat on oikeita vanhanaikaisia valokuvia. Tosi moni niistä alkaa olla jo haalistunut, kuvissa on sellasta rasteria pinnassa. Ne kuvat tuntuu oikeilta valokuvilta. Pelastin myös isoisältäni pari isoa albumia vanhoja kuvia ja sitten erillisen läjän mustavalkoisia vedoksia jostain vaarin nuoruusajoilta. Niissä on vanhaa Helsinkiä monessa kuvassa kun oli vaari ollut kaupungilla silloin töissä. Hassua kuinka se työntekokin niissä kuvissa näyttää niin erilaiselta kuin nykyään =D Oliko filmi siis C41-prosessoitava? Kävikö se jossain liikkeessä kehitettävänä ja vedostettavana? Oon itse kohdannut muutaman liikkeen kanssa sitä, että jos ei tilaa erikseen mv-negasta kuvia mv-paperille, niin se tulee liikkeen käyttämälle väripaperille ja siks kuvassa on hivenen seepiaa. Ok kaikki minilabrat ei välttämättä pidä edes tarvikkeenaan mv-paperia. // Antti
Vs: Adox Sport 6x9/6x6 On siis tehty joskusn 40-luvun lopussa, ennenkuin pantiin pystyyn Saksan liittotavalta
Vs: Adox Sport 6x9/6x6 Oliko filmi siis C41-prosessoitava? Kävikö se jossain liikkeessä kehitettävänä ja vedostettavana? Oon itse kohdannut muutaman liikkeen kanssa sitä, että jos ei tilaa erikseen mv-negasta kuvia mv-paperille, niin se tulee liikkeen käyttämälle väripaperille ja siks kuvassa on hivenen seepiaa. Ok kaikki minilabrat ei välttämättä pidä edes tarvikkeenaan mv-paperia. // Antti [/quote] Filmistä kuviksi Tunninkuvassa: samasta rullasta, c-41. Ei sinänsä että ne seepiat olis huonoja olleet mutta hämentävä juttu. Täytyy oikein katsoa ne uudestaan... V-MS
Vs: Adox Sport 6x9/6x6 Käyttöohjeen puutteesta tuli mieleen, että yksi paikka mistä kannattaisi etsiä, olisi lähimmän yliopiston kirjasto. Yliopistokirjastoillahan on ns. vapaakappaleoikeus eli saavat ilmaisen kappaleen jokaista valtakunnassa painettua yli 16-sivuista teosta. Jotka ovat sitten velvollisia säilömään hamaan tulevaan. (Eli oikeasti kyseessä onkin velvollisuus.) Olen joskus tehnyt löytöjä moottoripyörien saralta. Mutta kyllä niiden hakemiseen kannattaa sitten varata hiukan aikaa, turha kuvitella, että näitä olisi innokkaasti luetteloitu, no Hesassa on jotain pienpainatteita digitoitukin. Kyllähän tuon kanssa ilmankin pitäisi pärjätä. "Lähikuvauksella" tarkoitin vissiin lähinnä makrokuvausta, ei minusta 1,2 metriä vielä lähellä ole. Mulla on Zeiss Erconassa tallella sellainen 6x6 maski. Ei sellasta kyllä ihan helposti valmista: se pysyy paikallaan jousien avulla. Tuli vaan mieleen, ettei mikään varmaan estä teippaamasta negatiiviaukkoa pienemmäksi.
Vs: Adox Sport 6x9/6x6 Haa, just! Luulin, että lähikuvauksella tarkoitit "muita kuin maisemakuvia". Sellaisen rajanvedon usein näitä kameroita käyttävät tekevät. Ei ole 1,2 metriä lähellä, ei.
Vs: Adox Sport 6x9/6x6 Ma luulen että lähinnä tulee otettua maisemia ja arkipuuhia henkilöineen. Varmaan ilman manuaalia pärjää mutta jotenkin ne on myös hauskoja aikansa kuvajaisia ja aina niistä jotain oppiikin, ainakin mä. Ja ehkä noi joskus löytyy ullakolta mun jäljiltä, ei kai kukaan sillon enää edes tiedä mitä vehkeitä ne on voivat sit hymyillä niille. Kiva että löysin ton Canon AT-1 manuaalin netistä, meni jo sormi suuhun filmiä ladatessa. Vaikutti toimivan, muutaman ruudun laukaisin. Se saa palvella niukan valaistuksen operaatioissa jos kerran toimii. Voi muuten olla että yritän jotenkin teipata tms ton 6x6 homman, se olis jotenkin selkeesti omanlaisensa vielä, kiitti vinkistä. Löysin äkkiseltään vaan 400 rullafilmiä ja totesin sitten että tossa ei kai ole mitään asetuksia moiselle eli arvioitava vaan? Musta on toisaalta jotenkin vapauttavaa tai helpottavaa että on jotenkin rajoitettu/rajoittunut? Siks mä pidän kovasti esim. Canon 110ed20, symppis laite. Onks tää sitä samaa kun sidotaan silmät tai kädet sänkypuuhissa niin muut aistit herkistyy mustavalkoinen neliskanttisuus! V-MS ps. Tossa naapurissa on kattolyhty jonka päältä tulee niin pitkiä jääpuikkoja että "sulkee" koko ikkunan kuin kaltereilla, siitä vois ottaa kuvan "Kotini on linnani" mutta jalusta on korjauksessa eikä ihan (toisten) pihalle voi mennä...