Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Hangosta löytyy reikiä horisontille

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana markku55, 20 Tammikuu 2014.

1. markku55

markku55 Active Member

joihin auringon on hyvä laskeutua.

Liitetyt tiedostot:

2. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113
    Vs: Hangosta löytyy reikiä horisontille

Tutuilta näyttävät Slaktiksen rannat. Haikeana katselin. Onko sulla saturaatiot ihan tapissa? Punainen on aika tanakkaa...vähän niinku öljyvärimaalauksesta :)

3. markku55

markku55 Active Member

Usko tai älä, mutta valo on vaan aika punainen, en ole lainkaan nostanut saturaatiota, molemmat kuvat on suoria JPEG otoksia, joihin olen lisännyt hieman terävöitystä ja toisesta joutunut rajaamaan hieman, koska sitä piti kääntää 0,2 astetta, muuten kuvat on "neitseellisiä".
    Paikalla olleena minusta nuo näyttävät juurikin siltä miten silmäni ne näki, valo loppui aika nopeasti kun aurinko kohtasi horisontin ja samalla se punertui silmissä.
    Voihan olla, että noita voisi hieman kirkastaa, mutta silloin peseytyy sävyt erilaisiksi kuin mitä itse ne koin, itse asiassa taisin hieman kirkastaa tuota ekaa kuvaa jotta kivikosta näkyisi edes jotain, mutta vain hieman.
    Yksi yllätys minulle oli tuon Sigman vastavalon kesto, se on kertaluokkaa parempi kuin monen hieman pitemmän laajiszuumin, mitään häiritseviä sisäisiä heijastumia en ole huomannut missään kuvassa jossa aurinko on joko mukana tai juuri ulkopuolella kuvasta, piti oikein pistää arvostelu dyxsum.com sivulle ;) (runkona on siis Sony a37)

4. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 066
    113

Hiukan on miehekkäät värit.Ei paha muuten ollenkaan.Tulihan tuota merta Hangossa ihailtua  3 kk kun tehtiin kattoa satamaan.Ruokalaan mennessä kuolattiin venäläisille saapuvia ökyautoja:) vuosi oli 2000

5. Mika85

Mika85 Active Member

1 227
    21
    38

Hyviä kuvia!

6. markku55

markku55 Active Member

Versiot 2: Kirkastettu (lisätty valoa), avattu hieman varjoja ja vaimennettu huippuvaloja jotta ei menisi ihan puhki. Onx?

Liitetyt tiedostot:

7. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Mun kokemuksen mukaan kamerat ei osaa valkotasapainoa suoraan laittaa kohdalle. Auringon tasossa oleva sävy on mielestäni liian vihreän voittoinen. Vai oliko se tuommoinen sairaan värinen? Sitten kysyn miksi Markku olet käyttänyt 400 ISO herkkyyttä? Varmasti tulee parempaa kuvaa 100:sen herkyydellä. Suljinajan mukaan olis ollu mahdollista laskea se sinne.

8. markku55

markku55 Active Member

ISO 400 oli kompromissi myötä ja vastavaloon kuvattaessa, hanskat kourassa ei ollut kovin näppärää muutella asetuksia (mulla on kouran turpeuteen nähden lyhyet sormet ja aina on 1-1,5cm tyhjää käsinettä sormien päissä, niillä kärkilörtsyillä ei ole helppoa säädellä pikku namiskukkeleita ja säätöpyöriä, seli seli, mutta tämä on tilanne, onneksi en ole ammattikuvaaja ;)
    Jos toisaalta menee muuttamaan WB:n tuolle juuri laskevan auringon valolle siten, että valkoinen on valkoista, ei todellista värisävyä saa taltioitua.
    Katselin juuri äsken tyttären ottamia kuvia samalta reissulta (kombo oli Pentax K-30 ja 16-45mm F4 zoomi), eikä ne ihmeemmin poikenneet minun Sony/Sigma kombolla otetuista. Flaren kannalta tuo Sigma on muuten selkeästi parempi.
    Tuota auringon "sammumista" ei muuten koe kuin silloin kun sen saa kuvattua oikeasti horisonttiin painuessaan, ei esimerkiksi kun se painuu metsän taakse. Ainoat paikat on olla jossain korkealla, todella aavan aukean laidalla tai meren rannalla josta horisontti näkyy saarien välistä, sävy muuttu lopulta aika nopeasti hyvinkin saturoituneeksi.

Edit: Ehkä alemmat kuvat ovat oikeamman sävyisiä tai sitten jotain noiden välistä.

Edit 2: Miten muuten näet noista kuvista Exif tietoja, minä en näe kuin alkuperäisistä? "Ominaisuudet" ei kerro kuin kuvan koon ja jotain muuta "tarpeetonta".

9. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Käsite "oikea väri"  on noissa olosuhteissa aika epämääräinen.

Minulla on semmoinen muistikuva viime käynniltä ulkona, että lumi olisi valkoista.  Tuommoinen tummansininen/magenta lumen värinä kyllä edellyttäisi pikaista yhteydenottoa ympäristökeskukseen...  :)

Kuvan väri on silloin hyvä, kun se kuvaajaa miellyttää.  Jos Markku on tyytyväinen, niin se on  hänen näkemyksensä sitten niin. Muilla voi olla mielipiteitä, mutta niinhän aina.

P.S. Aika kivat kuvat talvisesta Hangosta.

P.S.2:  Vielä varoituksen sana:  jos lumi tosiaan on  tuon väristä, niin siihen pätee sama kuin keltaiseen:  älkää syökö sitä.

10. markku55

markku55 Active Member

Niin on, ihan samoin kuin värit vaikkapa kynttilän valossa tai kuutamon valossa ;)
    Eikös värit määräydy pitkälti valon "maalaamana"?

11. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63

Värit määräytyvät joskus pitkälti aivojen kuvankäsittelyprosessorissa, esimerkiksi hangelle aivot tekevät luonnossa värikorjauksen ja on kuvaajan oma asia tekeekö sen saman kuvalle -- koska sille eivät katsojan aivot ymmärrä tehdä automaattikorjausta -- ja missä määrin.

12. JLN

JLN Active Member

4 099
    0
    36

Onx?

Liitetyt tiedostot:

13. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 066
    113

Ei,sorry JLN.

14. JLN

JLN Active Member

4 099
    0
    36

Joo, ei välttämättä. Näkemyksiä vain kaikki. Eikä tuo Markun alkup. huono ole.

15. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 066
    113

Sanoin tapani mukaan aika jyrkästi.Kuva ei ole järkyttävä vaan jotenkin luonnoton väreiltään ja hiukan myös käsittely näkyy kuvassa(laadussa).Omalla näytöllä näkyy jo mosaiikkia kun tarkaan katsoo. t Kimo

16. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113

Miksei tuo JLN-versiokin, vaikka värit vähän kippaisivatkin...

17. markku55

markku55 Active Member

Rukkailin noita aikani ja totean, että minusta nuo jo tehdyt kuvat on sikäli ok, että parempia niistä en saa. Kun noita yritin "korjata", niin aina menee överiksi ja silti ei ole hyviä.
    Sen verran vielä, että ei noita hämärän lumia näe valkoisena, ainakaan minä ja auringon kajossa ne on punaisia, ainakin minusta ;)
    Kun aurinko laskee, se suodattuu melkoisen saastuneen ilmakehämassan läpi, sieltä ei vaan tule läpi kaikkia aallonpituuksia samassa suhteessa kuin keskipäivällä.

18. markku55

markku55 Active Member

No, voihan se olla jonkun makuun hienokin, mutta luonnossa tilanne ei kyllä ollut tuonne päinkään.

19. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63

Mielestäni tämän genren auringonlaskukuvissa on aivan turha tingata siitä minkälainen näkymä oli "luonnossa" tai ovatkö sävyt "suoraan kamerasta". Se ei vain kuulu tyyliin vaan kuva pitää sellaiseksi, että se näyttää hyvältä. Mielenmaisemiahan nämä pohjimmiltaan ovat.

Ekat kuvat ovat aivan jees. Itse olisin hieman vähentänyt saturaatiota ja yrittänyt saada ekasta kuvasta kliinimpää ja vähemmän kohisevaa. Myös sitä kummaa magentan vivahdusta voisi hilllitä.

20. Vinski

Vinski Well-Known Member

4 329
    403
    83

Onneksi (/toivottavasti) väri on kuitenkin suurimmalta osin luomua. Auringon noustessa ja laskiessa valo kulkee pitkän matkan ilmakehässä, jonka luonnollisien ominaisuuksien johdosta valon sinisen värin aallonpituudet pitkälle siroutuu matkalla (samasta syystä kuin keskipäivän taivas on sininen).