Näistä oli jossain keskustelussa jonkun kanssa puhe (en muista enää kuka ja missä) et miltä eritoten tuo Summicron 35 piirtää Panasonic S5 nokalla. Alla pari kuvaa jotka otin eilisaamuna. Ensimmäisessä Summicron 35 (aukko tod näk F4 paikkeilla) ja toisessa kuvassa Summicron 90 (aukko varmaan F2.8) Kuvaus oli ihan hauskaa puuhaa, pelin Hunt: Showdown cosplay henkisiä kuvia ystävälle (joka kuvissa). Vähän erilaista mitä itse tulee yleensä tehtyä. Vahva oranssi kalvo salamavalossa ja kullanväristä heijastinta hyvin lähellä kohdetta käyttäen luotu tuo valaistus. Tämä siis Summicron 35 Ja tässä Summicron 90. Koko setti nähtävissä (ja kaikki kuvat jommalla kummalla noista linsseistä otettuja) osoitteessa https://myrrys.eu/hunt
Mikä versio kolmevitosesta? Tuosta ei oikein näe sitä välillä selkeää sumentumisrajaa keskialueelta reunoja kohden johon ei himmentäminenkään juuri vaikuta ja joka liittyy kennon mikrolinssistön tai päällyslasin ominaisuuksiin viistoimmilla valonsäteitten kohtaamiskulmilla. (Panassakin tämä epäsopivuus tiettyihin laajakulmiin kuulemma olisi huolimatta ilmestymisen aikoihin esitetyistä spekulaatioista. Onhan varmaan SL:ssäkin tämä juttu ja vain M-sarjan kennoissa asiaa on oikeasti "rukattu".) No kumminkin vain yhden kuvan perusteella voisi heittää arvauksen jostain muusta kolmevitosesta kuin V5 (asph).
Tarkemmin katsoen aivan mahdollista että olisikin asph. Sammaleen tarkkuus siten laskee oikeaan reunaan. Tämä ei tietenkään ole moite kuvaan vaan puhtaan tekninen asia. Mutta juuri tämä versioitten ero minua kiinnosti, kun sinulta kysyin "suosikkikakkulasi"- ketjussa. (Huom! Eikä mulle muuten ole yhtään selkeää, millä lailla ne aiemmat Summicron 35 -versiot oikeasti toimivat verraten L/Z/RF/FE -kennoilla. Ja mainittu asph:kin on ilmestynyt jo 90-luvulla ja seuraava versio on muutama vuosi sitten ilmestynyt. )
Aika hurja kromaattinen aberraatio. Jos sen poistaisi ohjelmallisesti (vaikkapa ACR:ssä), paranisi jälki paljon. Useissakin 70-luvun objetiiveissa on sama ominaisuus.
@Discordianist Katselin postauksiasi ja 35mm versiosta sekä sen toiminnasta Panassa kysyin näköjään "Sovitteita" otsikon alla. V2 mainittu. Sovitteita Muuten tuossa ehkä on hiukan tasaisempi toisto yli kuva-alan kuin asph:ssa, mutta vaikutelma voisi johtua myös keskialueen erosta jossa 35asph yltää minusta Summicron 50mm kontrastiin ja briljanssiin. Sekin että himmentämisen sanot korjaavan reunoille voisi viitata V2 version asph:ta etäisempään "exit pupil"-mittaan (vaimikäsenytoli) jolloin tulokulma reunoille olisi vähän maltillisempi. Suosikkikakkulas tällä hetkellä ja miks!
Kuudeskin versio eli "asph2" on kyllä ilmestynyt vaikkei näissä mainita: Leica Summicron 35mm F2 Leitz Wetzlar | Vintage Camera Lenses https://www.antiquecameras.net/35summicronmlenses.html
Niin että selkeää minulle on vain - siis omia havaintoja - tuon 90-luvulla ilmestyneen V5:n toiminta A7II ja Z6 kennoilla. Ja se suhteessa pariin Summicron 50 versioon (joitten välillä ei ole vastaavia eroja versioiden kesken vaan nehän on olleet aina "täydellisiä".