Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Sumee etsin

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Methods, 25 Tammikuu 2006.

Mulla on kamerassa se peilin yläpuolella oleva lasi niin likainen/sumea, että se haittaa jo käyttöä. Olen yrittäny puhdistaa sitä vaikka millä, pumpulipuikoilla, vedellä, pesuaineella, talouspaperilla yms, mutta en ole saanut siitä riittävän puhdasta. Mitä pesuaineita uskaltaa käyttää ja miten sen saa puhdistettua, vai onko etsittävä uusi lasi? Kyseessä on Mamiya 500 DTL 70-luvulta, joten uuden lasin löytäminen voi olla vaikeaa.Luulisin...

1. Jos se tähyslasi on irroitettavissa, niin silkassa alkoholissa uittaminen voisi olla ratkaisu, mutta jos olet jo tuollaisen kirjon aineita käynyt läpi niin voihan olla että siinä, luultavammin muovissa kuin lasissa, on tapahtunut jokin muutos. Itse en ole saanut tähyslasistani kaikkia roskia millään menetelmällä pois, mutta muu lika poistuu kyllä. Nämä tähyslasit ovat yllättävän arkoja mekaaniselle käsittelylle.

2. Niin, saattaa olla että joku on sitä aikaisemmin yrittänyt puhdistaa ja sillä se onkin nyt niin sumea. Mistäköhän kannattaisi kysellä "uutta" tilalle? Kukaan ei varmasti enää valmista niitä, mutta jollain harrastajalla saattaisi olla laatikossa ylimääräinen.

3. En nyt muista maahantuojaa, mutta sehän paras paika olisi. Mutta lie vaihtanut nimeä ja edustusta 12 kertaa 70-luvun jälkeen. Koitas lähin kamerahuolto; pirauta ja kysy vinkkiä.