Niin voisiko joku ystävällisesti mitata mikä on sen 0-koon sulkimen laudan reiän halkaisija? Tässä on pientä epätietoisuutta...
Vs: Sulkimen O vastareikä? Olen nuo joskus onnistunut googlaamaankin, mutta tönäri näyttää 34,6mm. Lauta on käyttämätön Wista, Linhof Technika tyypin lauta. Size Copal No. 0.
Vs: Sulkimen O vastareikä? Tällainen linkki mulla oli tallessa: http://www.largeformatphotography.info/lensboard_hole_sizes.html
Vs: Sulkimen O vastareikä? Juu kiitosta, nyt ollaan taas pelikentällä. Perkele mulla on liian pieni vehje. Tai ainahan sitä voi sanoa, et reikä on liian iso. Ostin tuollaisen Gaoersin 6x12 ja aattelin että yks nurkissa seissyt peli sopis, mut se 65 Super Angulonhan onkin J Bondin virkaveljiä, eli tupla-nolla. Se taitaa olla sitten SA 65/5.6 versio tai Fujinon/Nikkor ostolistalla seuraavana? Eikös ne oo 0-pelejä? Löytyykö keltään? Toi 00 lähtis nyt halvalla...
Vs: Sulkimen O vastareikä? Beating a dead horse, sattuisko kukaan tietää mikä on 5.6/65 Super Angulonin suljin koko?
Vs: Sulkimen O vastareikä? Voihan helekutti... Mene rautakauppaan, osta yksi tuuman prikka, pyöreä viila ja epoksiliimaa. Sitten viilaat sen prikan reiän milliä suuremmaksi, liimaat siihen nollan lautaan ja vot. Kukaan isolla koolla kuvaava ei voi olla niin tumpula, etteikö tuo onnistuisi 15 min näpertelyllä.
Vs: Sulkimen O vastareikä? Juu kyllähän se noinkin kävis, mutta en noihin liimauksiin oikein ole oppinut luottamaan. Viimeksi petti liimattu Fujican runko pahimmalla mahdollisella hetkellä, eli ulkomaan matkalla.
Vs: Sulkimen O vastareikä? Tottahan tuo. Sitten porakone ja kolme reikää, kolme ruuvia. Siis sekö ei ole irtolaudassa, se reikä, vaan kiinteässä etulevyssä? Edit: ai juu, Gaoersi. 65 mm lens adapter 300 taalaa... Just just. Ei kun porailemaan. Tai mitäpä minä tässä ehdottelemaan, voin kyllä ostaa halvalla sen 0-lautaan menevän. 65 mm f:8 Super-Angulon, vai? Minulla taitaa olla sopiva 6x9 perä jossain...
Vs: Sulkimen O vastareikä? Joo kyl on hävyttämät hinnat sovitteilla. Nii tää mun oli siis 00-koko. Toimii ihan hyvin ja kohtuu puhtaat klasit. Ei oo kuin takatulppa. 85€. Laita yksäriä jos innostaa.
Vs: Sulkimen O vastareikä? Ohimennen mainiten, noissa laudoissa koot on usein Copal-numeroina ja synchro-compurissa numerointi menee hieman toisin. Mulla ei ole kuin yksi synchro osunut etulautaan ihan timmisti - sekin 00-kokoisella sulkimella oleva. Muissa on joitain millejä väljää, mutta ei siitä ole haittaa ollut. Yleensä en ole edes mitään väliprikkaa virittänyt kun se peräpuolen kiinnitysrengas on yleensä riittävän suuri peittääkseen reijän ja pitääkseen linssin paikallaan. Puristit voivat pohtia onko tuosta jotain haittaa, käytännössä ei ole ollut - edes niissä linsseissä joissa suljin on ollut tuolla tavalla kymmeniä vuosia. Ja kysymyksistä pikku kommentti: Pelkän optiikan nimellä ei välttämättä voi sanoa kovin paljoa sulkimen reijän koosta koska sulkimia voi vaihdella melko vapaasti... Sulkimen mallin tietäminen no siis tärkeää.