Vs: Suljinaikojen mittauskoe Minusta tuossa kuvassa käy ilmi juuri se, että polttopiste on jossain "keskellä" objektiivia ja siinä on siis myös himmentimen paikka. KAIKKI säteet kulkee tuon polttopisteen kautta, jos niitä kulkee jossain muualla, ei kaikki aallonpituudet ole tarkkana kuvatasolla. Oli pakko kokeilla 50mm objektiivilla, ja en ainakaan minä saa mitään polttopistettä aikaiseksi objektiivin ulkopuolelle kuten yksilinssisellä suurennuslasilla.
Vs: Suljinaikojen mittauskoe Mitä sanaa sinä käyttäisit jota käyttämällä voisin sinunkin sallimana kertoa mielipiteeni?
Vs: Suljinaikojen mittauskoe Kyllä saat kun kokeilet lisää. Nyt kun aurinkoa ei näy, laita vaikka hehkulamppu palamaan mahdollisimman kauas. Saat sen lampun kuvan teräväksi paperille. Jos lampun tilalla olisi aurinko, paperi syttyisi. Jos himmennin on tarpeeksi edessä, valon energia absorboituu siihen pääosin.
Vs: Suljinaikojen mittauskoe Onhan siihen merkattu himmentimen paikka, juurikin siinä polttopisteen kohdalla.
Vs: Suljinaikojen mittauskoe Eppäilempä että Markku vaihtoi moodinsa trollivedätykseen heti kun paljastui että polttopiste oli hänelle tuntematon. Sen verran hauska oli vastauksensa tähänkin kysymykseeni: Minkä luulet estävän valon kulkevan myös koko himmenninaukon alueelta?
Vs: Suljinaikojen mittauskoe Sakkehan kielsi minua käyttämästä "ymmärsin/ymmärrän" sanaa näissä yhteyksissä, joten sanotaan sitten niin, että muitten linkkien perusteella sain käsityksen, että focal point on sama asia kuin polttopiste. Sen verran olen antamassa periksi, että ilmeisesti polttotaso olisi oikeampi nimitys, koska valonsäteet menee sen kohdalla suppeimmassa nipussa jonka koko on riippuvainen objektiivin valovoimasta - luulisin
Vs: Suljinaikojen mittauskoe En ole trollimielessä keskustelemassa, ja tuo sinun kyssäri pisti minut ajattelemaan ja siihen olen vastannut yllä. Polttopiste on minulle ihan yhtä tuttu asia kuin varmaan sinullekin, mutta missä se on monilinssisessä objektiivissa on näköjään ollut hakusessa - siis jos nykyinen käsitykseni on oikea.
Vs: Suljinaikojen mittauskoe Tässä jo myönsin, että se nippu ei käykään pisteen kautta vaan suurimman aukon alueella, tosin edelleen on avoin asia minulle, miksi se ei sitten samalla myös rajaa kuvaa jos se supistaa täyden aukon läpi kulkevaa sädenippua?
Vs: Suljinaikojen mittauskoe Sanotaan nyt uudestaan: Tuossa artikkelissa ei esiinny termejä "focal point" tai "focal plane".
Vs: Suljinaikojen mittauskoe Näyttää siltä, että kannattaa tutustua neulanreikäkameraan. Neulanreiässä ikäänkuin yhdistyy objektiivi ja himmennin, kun neulanreikä eli "äärimmäisen pieni aukko" tekee linssit ja tarkennuksen turhiksi. Polttoväli muodostuu siinä etäisyydestä neulanreiästä filmille. Polttopiste.... Tsekkaa http://www.teknofokus.fi ja sieltä foto ja kirjoitelmia. Aukko 1400.
Vs: Suljinaikojen mittauskoe Ymmärtääkseni sinä käytit artikkelia perusteleluna "missä ja minkä nimisiä ne on"?
Vs: Suljinaikojen mittauskoe Tässä hieman lisätietoa siitä miten minä olen asian nähnyt (käykö tuo termi sinulle Sakke?): http://photograpyreview.blogspot.fi/2011/11/spherical-aberration-in-camera-lenses.html Loppujen lopuksi taidan perua juuri muuttamani käsitykseni siitä kulkeeko valonsäteet yhden pisteen kautta vai jonkun kokoisessa nipussa polttopisteen kautta, eli nyt olen jälleen sitä mieltä, että säteet kulkee yhden pisteen kautta. Edit: No taas löysin kuvion joka todistaa, että sädenippu on laajempi kuin vain pisteen kautta kulkeva, joten alan palata nipun kannalle pisteen sijaan - tätä tämä on kun kukaan ei kerro mikä on tilanne, vaan vain kyselee pilke silmäkulmassa, oisko jopa niin, että kyselette kun ette itsekään oikein tiedä http://www.olympusamerica.com/cpg_section/cpg_support_faqs.asp?id=1573 AnselA: "Nyt kyllä kaivattaisiin jo hm:n asiantuntemusta." Olen Anselin kanssa samaa mieltä.