Vs: Suljinaikojen mittauskoe Jos koko peilikammio on valoa täys ja vaikkakin pieni, mutta laajakulmainen anturi on lähellä verhosuljinta, niin sehän mittaa valoa kapeastakin liikkuvasta aukosta ajallisesti melkoisen paljon laajemmalta alueelta (lue= pitemmältä ajalta) kuin vain ohi kulkevan verhon raon aika. Musta tuntuu, että haluat jotenkin näytellä simppeliä ja sillä tavalla lopulta todistaa kysymyksilläsi, että meikäläinen ei ymmärrä näistä asioista yhtään mitään, tosin siinä et tule onnistumaan. Toisaalta jos oikeasti kysyt näitä juttuja minulta, niin sitä minun on vaikea ymmärtää, olen pitänyt sinua aika fiksuna kaverina tähän asti
Vs: Suljinaikojen mittauskoe En minäkään nyt ymmärrä mikä tossa on niin vaikeaa. Puhdasta, sanoisiko geometriaa. Mulla pitäisi olla kaikki tarvittava tuon yksinkertaisimman kytkennän tekemiseksi, katsotaan jos vaikka huomenna värkkäilisin sen ja kokeilisin. Tuossa olisi myös mikrokontrollerialusta (Arduino), siihen voisi kytkeä tuon systeemin tuplaten (verhon molempiin laitoihin) ja kirjoittaa sopivan ohjelman niin voisi mitata myös verhon nopeudet jne... Tuollaisellekaan ei paljon hintaa tulisi, halvin Arduino, oheiskomponentit, joku näyttö ja pari nappia. Kaikkea sitä on mahdollista tehdä kun nykyisin on tuollaisia leluja saatavilla.
Vs: Suljinaikojen mittauskoe Jos mittausjärjestelystä esittää kysymyksen "miksi", niin siinä ei ole mitään henkilökohtaista.
Vs: Suljinaikojen mittauskoe Rehellisesti sanoen lehtisuljin oli minulle tuntematon sana. Asia vaivasi sen verran, että kysyin eräältä kaveriltani, joka on sulkimia työkseen kymmeniä vuosia huoltanut. Hän ei ollut kuulllut sanaa aiemmin, mutta sanoi kuitenkin ymmärtävänsä, mitä sillä tarkoitetaan. Tarkoittaa ilmeisesti mitä tahansa suljinta, jonka toiminta perustuu jäykkiin lamelleihin.
Vs: Suljinaikojen mittauskoe Hyvä on arvon Johannes, jälleen kerran todistit etten puhumastani asiasta tiedä mitään. Vetäydyn häpeämään kammiooni ja ruoskin itseni.
Vs: Suljinaikojen mittauskoe Mun Konica kinojärkkärissä on mielestäni lehtisuljin. Vai mikä se on. Se ei ole verhosuljin kun siinä on kolme tai neljä lamelia. Eikä se ole keskussuljinkaan. Sanokaa nyt mikä se voisi olla?
Vs: Suljinaikojen mittauskoe Minun ymmärryksen mukaan lehti/keskussuljin toimii optisen akselin ympärillä toimien siis samalla sekä sulkimena, että himmentimenä. Verhosuljin voi olla, ja kaikissa uudemmissa järkkäreissä onkin, toteutettu lamelleilla jotka korvaavat perinteisen kumitetun kangasverhon, ja jopa niin, että liikerata on enemmän tai vähemmän pystysuuntainen poikkeuksena perinteisen verhosulkimen vaakasuoraan liikerataan.
Vs: Suljinaikojen mittauskoe Mm. Pentax 110:ssä on omanlaisensa metallilevysuljin, joka toimii samalla himmentimenä. Itse objektiiveissa ei ole himmennintä lainkaan.
Vs: Suljinaikojen mittauskoe Google ei löytänyt sulkimen kuvaa niin piti käydä kuvaamassa. Tässä on Konica T4 suljin toisessa asennossa.
Vs: Suljinaikojen mittauskoe Toisen Konica kameran sisällä oli hauska tarra. Pitäis tehdä kameratarrojen ketju.