Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Suljinaikojen mittauskoe

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana AnteroP, 15 Tammikuu 2015.

1. markku55

markku55 Active Member

Vs: Suljinaikojen mittauskoe

Jos koko peilikammio on valoa täys ja vaikkakin pieni, mutta laajakulmainen anturi on lähellä verhosuljinta, niin sehän mittaa valoa kapeastakin liikkuvasta aukosta ajallisesti melkoisen paljon laajemmalta alueelta (lue= pitemmältä ajalta) kuin vain ohi kulkevan verhon raon aika.
    Musta tuntuu, että haluat jotenkin näytellä simppeliä ja sillä tavalla lopulta todistaa kysymyksilläsi, että meikäläinen ei ymmärrä näistä asioista yhtään mitään, tosin siinä et tule onnistumaan.
    Toisaalta jos oikeasti kysyt näitä juttuja minulta, niin sitä minun on vaikea ymmärtää, olen pitänyt sinua aika fiksuna kaverina tähän asti ;)

2. Vs: Suljinaikojen mittauskoe

En minäkään nyt ymmärrä mikä tossa on niin vaikeaa. Puhdasta, sanoisiko geometriaa.

Mulla pitäisi olla kaikki tarvittava tuon yksinkertaisimman kytkennän tekemiseksi, katsotaan jos vaikka huomenna värkkäilisin sen ja kokeilisin. Tuossa olisi myös mikrokontrollerialusta (Arduino), siihen voisi kytkeä tuon systeemin tuplaten (verhon molempiin laitoihin) ja kirjoittaa sopivan ohjelman niin voisi mitata myös verhon nopeudet jne... Tuollaisellekaan ei paljon hintaa tulisi, halvin Arduino, oheiskomponentit, joku näyttö ja pari nappia. Kaikkea sitä on mahdollista tehdä kun nykyisin on tuollaisia leluja saatavilla.

3. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Jos mittausjärjestelystä esittää kysymyksen "miksi", niin siinä ei ole mitään henkilökohtaista.

4. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Jään mielenkiinnolla odottamaan käyttökokemuksia.

5. Johannes

Johannes Well-Known Member

2 346
    302
    83

Rehellisesti sanoen lehtisuljin oli minulle tuntematon sana. Asia vaivasi sen verran, että kysyin eräältä kaveriltani, joka on sulkimia työkseen kymmeniä vuosia huoltanut. Hän ei ollut kuulllut sanaa aiemmin, mutta sanoi kuitenkin ymmärtävänsä, mitä sillä tarkoitetaan. Tarkoittaa ilmeisesti mitä tahansa suljinta, jonka toiminta perustuu jäykkiin lamelleihin.

6. Haapalahti

Haapalahti Active Member

2 347
    8
    38

Hyvä on arvon Johannes, jälleen kerran todistit etten puhumastani asiasta tiedä mitään.
    Vetäydyn häpeämään kammiooni ja ruoskin itseni.

7. markku55

markku55 Active Member

Älähän nyt hermostu, juurihan Johannes todisti sinun olleen oikeassa.

8. Johannes

2 346
    302
    83

Näin minäkin sen käsitin.

9. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Mun Konica kinojärkkärissä on mielestäni lehtisuljin. Vai mikä se on. Se ei ole verhosuljin kun siinä on kolme tai neljä lamelia. Eikä se ole keskussuljinkaan. Sanokaa nyt mikä se voisi olla?

10. JLN

JLN Active Member

4 099
    0
    36

Onkai se verhosuljin silti

11. markku55

markku55 Active Member

Minun ymmärryksen mukaan lehti/keskussuljin toimii optisen akselin ympärillä toimien siis samalla sekä sulkimena, että himmentimenä.
    Verhosuljin voi olla, ja kaikissa uudemmissa järkkäreissä onkin, toteutettu lamelleilla jotka korvaavat perinteisen kumitetun kangasverhon, ja jopa niin, että liikerata on enemmän tai vähemmän pystysuuntainen poikkeuksena perinteisen verhosulkimen vaakasuoraan liikerataan. 

12. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

Viimeksi muokattu: 19 Maaliskuu 2019
  13. Johannes

2 346
    302
    83

Mm. Pentax 110:ssä on omanlaisensa metallilevysuljin, joka toimii samalla himmentimenä. Itse objektiiveissa ei ole himmennintä lainkaan.

14. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

15. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Google ei löytänyt sulkimen kuvaa niin piti käydä kuvaamassa. Tässä on Konica T4 suljin toisessa asennossa.

Liitetyt tiedostot:

• 2T4.jpg
      2T4.jpg
      Tiedostokoko:
      434,1 KB
      Katsottu:
      305
  16. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

17. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Herää kysmys mistä on kysmys?

18. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

19. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Toisen Konica kameran sisällä oli hauska tarra. Pitäis tehdä kameratarrojen ketju.

Liitetyt tiedostot:

20. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Hasselin lasit adapterilla.