Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

MYYDÄÄN Suhdanteet eivät suosi jälleenmyytävää USA -kamaa...

Keskustelu osiossa 'Myydään' , aloittajana 4x5, 27 Helmikuu 2008.

    Vs: Suhdanteet eivät suosi jälleenmyytävää USA -kamaa...

    Digitaalikameroista ei tarvitse maksaa tullia. Se pitää paikkansa.
     
  1. Vs: Suhdanteet eivät suosi jälleenmyytävää USA -kamaa...

    ?? Eiköhän käytety ostajat ole ensisijaisesti ostamassa käytetyä, mutta onhan se totta että kommentoijat eivät ole ostamassa mistään, olennaista on torpedoida toisten myymistä.
     
  2. Vs: Suhdanteet eivät suosi jälleenmyytävää USA -kamaa...

    En sanonut etteikö hinnat olisi laskeneet, vaan että osto- ja myntihinnan ero ei ole myyjän kannalta parantunut.
     
  3. Vs: Suhdanteet eivät suosi jälleenmyytävää USA -kamaa...

    [/QUOTE]

    No joo, en tosiaan ymmärtänyt tätä trokausta globaaliksi, vaan kapeakatseisesti tulin kirjoittaneeksi vain Suomesta ;-)

    Miten ebay muuten toimii myymistarkoituksessa? Onko se yhtä näppärä kuin ostaessa?
     
  4. Vs: Suhdanteet eivät suosi jälleenmyytävää USA -kamaa...

    Heip.

    Tässä herää pieni kysymys: Mites on tullin ja alvien laita jos itse käyt USA:ssa ja ostat käytetyn kameran omaan käyttöön? Ymmärrän että uudesta liikkeestä ostetusta täytyy maksaa se 22% jahka lentokoneesta tulee ulos, mutta onko käytetyssä sama?
     
  5. juhaa

    juhaa Active Member

    8 059
    2
    38
    Vs: Suhdanteet eivät suosi jälleenmyytävää USA -kamaa...

    Koska tuotteesta ei ole maksettu EU alueella alvia ja tulleja niin ne peritään, jos ostoksen arvo ylittää sen rajan, mitä tuliaisiksi saa tuoda. Koska käytetty on usein halvempi kuin uusi, summat jäävät peinemmiksi vaikka prossat ovat samoja.
     
  6. Vs: Suhdanteet eivät suosi jälleenmyytävää USA -kamaa...

    Valitettavasti on. Ihan sama juttu kuin eBaysta huudetuissa käytetyissä vehkeissä, jos myyjä on EU:n ulkopuolelta. Siitä mä en sano mitään, miten noita mukana tuotuja käytettyjä halutaan tai pystytään kontrolloimaan.
     
  7. juhaa

    juhaa Active Member

    8 059
    2
    38
    Vs: Suhdanteet eivät suosi jälleenmyytävää USA -kamaa...

    Pistokokein, kuten salaviinan, nuuskan ja röökinkin tuontia. Jos siitä jää kiinni niin lakisääteisten maksujen lisäksi sakot rapsahtaa, mutta tulevatko ne salakuljetuksesta vai jostakin muusta -en osaa sanoa. Joissain tapauksissa tavara määrätään myös valtiolle em. lisäksi. Onhan noissa tullihuutokaupoissa yhtä jos toista. Viinat on ainakin pitänyt kaataa viemäriin, joten sitä laatua ei ole.
     
  8. zenig

    zenig Member

    997
    0
    16
    Vs: Suhdanteet eivät suosi jälleenmyytävää USA -kamaa...

    tupakan ja viinan tapauksessa vaan on vaikeempi livahtaa "se on mun vanha kamera, otin sen turistikuvia varten"-selityksen taakse ;D
     
  9. Vs: Suhdanteet eivät suosi jälleenmyytävää USA -kamaa...

    Entäs jos vie oman kameran ulkomaille ja vaihtaa sen siellä johonkin toiseen kameraan? Ilman että itse rahaa on kulkenut edes takaisin? Olisikohan sittenkin alvialaista?

    Juho
     
  10. Vs: Suhdanteet eivät suosi jälleenmyytävää USA -kamaa...

    On se. Ei mitään ongelmaa. Tavaran kuvaukseen ja myynnin ehtoihin, esim siihen, että tavara lähetetään vasta kun maksu on saapunut, sekä palautuksen ehtoihin, esim. että osittaisiin hinnan palautuksiin ei suostuta, ja että tavara pitää vauriotapauksissa (tai jos muuten ei ole tyytyväinen) palauttaa ostajan kustannuksella ja rahat saa takaisin vasta vakuutuksen korvattua vauriot (valokuvat vaaditaan vastaanottopäässä kuvattuina) ja että lähetykset vain vakuutettuna ostajan piikkiin jne. kannattaa kiinnittää huomiota. Maailmalla on kaikenlaista yrittäjää. Minultakin on yritetty kalastella osittaisia hyvityksiä hinnasta kun ei olekaan muka kuvauksen kaltainen. Totesin että laitapa se postiin kuten ehdoissa oli, omalla kustanuksellasi, niin palautan myyntihinnan miinus postikulut heti kun se on saapunut. Sen jälkeen siinä ei ollutkaan enää mitään vikaa. Mutta niihin kuvauksiin ja tavarasta otettuihin valokuviin kannattaa siis panostaa. PayPal kannattaa olla maksuvaihtoehtona, koska muualta kuin Euroopasta maksaminen on muuten todella kallista. Euroopassahan tuo hoituu IBAN ja SWIFT koodeilla (saat pankistasi) aivan kuin tilisiirto kotimaassa.
     
  11. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Suhdanteet eivät suosi jälleenmyytävää USA -kamaa...

    Asia on päivänselvä, kun erotat käsitteellisesti ostetun tavaran ja maksuvälineen. Lisäksi tästä maahantuonnista USA:an syntynee neuvotteluja paikallisten viranomaisten kanssa.
     
  12. Vs: Suhdanteet eivät suosi jälleenmyytävää USA -kamaa...

    Tossahan tuo tulikin. Tuli mieleen tuossa töihin hipsiessä, että tommosissa tapauksissa, kun kantaa itse tavaran maahan, on vastuukin suurempi kuin nettikaupoista ostaessa.

    Tilattujen ja kuljetusliikkeen tuomien tavaroiden kanssa on vastuu asiallisesta maahantuonnista (dokumentit, tullille esittäminen etc.) lähettäjällä ja tavaran kuljettajalla (mä olen itse ollut joskus mukana huolintaliikkeen edustajana, kun tulli tarkasti maahantuodun tavaraerän) ja vasta sen jälkeen tulee vastaanottajan velvollisuudet mahdollisten puuttuvien tai virheellisten tulliin ja verotukseen vaikuttavien tietojen korjaamisesta.

    Itse tuoduissa syyllistyy samantien salakuljetukseen (rikkeen tai rikoksen juridista termiä en rupea arvailemaan) kun on tuonut EU:n ulkopuolelta ostetun kameran siitä tullille ilmoittamatta maahan. Eli noiden ulkomaanlöytöjen kanssa kannattaa olla aika tarkkana.
     
  13. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Suhdanteet eivät suosi jälleenmyytävää USA -kamaa...

    eBay ja Paypal vetää jonkin verran välistä, ei se nyt varmaan iso summa ole, mutta mulla jäi toistaiseks pistämättä sinne myyntiin kun en jaksanu alkaa räknään. Ehkä toi Summilux pitäs ulkomaille myydä, tai odottelis vaikka ensin että tulee se FF-Leica (jos se ny tulee) niin jos arvo nousis ;-). Maksavat muutenkin kyllä selvästi enemmän tommosista kunnon kamoista ulkomailla.

    Toisaalta paljon tavaraa saa länsinaapurista tai Keski-Euroopasta sellaiseen hintaan, että ku suomalaiset eivät "jaksa" tai "uskalla" alkaa käyttää eBayta, niin löis varmaan rahoiks trokaamallakin, tosin ei ehkä tuntipalkoille pääse.

    Jenkeistä en kyllä kovin kevyesti ala tilaamaan, vaikka välillä melkein saman ajan kestää tulla Saksasta. Kyllä siinä vähän kynnystä on, mulla ainakin. Yks laukku kyllä tullu tilattua (Kanadasta sekin), jota ei Domken maahantuoja ilmeisesti Suomeen suostu hommaamaan (ja jos hommais, tuskin olis ainakaan halvempi).

    Paypal tosiaan kannattaa valita, ainakin kun itse olen jotain tavaraa kyttäillyt useamman yksilön ajan, ne joissa on Paypal jaksettu hommata maksukeinoksi, on hinnat olleet korkeampia kuin niissä, joissa ei voi Paypalilla maksaa.
     
  14. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Suhdanteet eivät suosi jälleenmyytävää USA -kamaa...

    Kyllä se nimenomaan paranee. Jenkkihinnat eivät hetkessä nouse. Sitäpaitsi Euroopan hinnat joustavat alas hitaasti, jos ollenkaan, ellei lasketa Rajalan silloin tällöin toistuvia parhaita tajouksia.

    Noin just. Jokainen olla kuvaustavaraa hallussaan köyhtyy koko ajan. Ja niinhän se pitää ollakin - ei nämä mitään sijoituksia ole, vaan käyttötavaraa.

    Ja onhan se demokraattista, että tavara on (mahdollisimman) halpaa ja sitä kykenee ostamaan (mahdollisimman) moni. En todellakaan kaipaa takaisin 70-80-luvulle, jolloin erikoistavaran kansainvälistä kauppaa hallitsivat omaa siivuaan maksimoivat maahantuojat!


    PS1 Se, että puhe ulkomailta ostamisesta kääntyy aina tullipetokseen, on kummallista. Ensinnäkin nettiostoksissa tullipetoksen tekeminen on nykyään hyvin vaikeaa. Kokemukseni mukaan tavara menee 99.9% todennäköisyydellä tulliin. Toiseksi mitä tämä on nyt siihen verrattuna kun vuosikymmenet on kannettu ylimääräisiä viinapulloja tullin ohi ulkomaanreissuilta? Ja kolmanneksi, ihmiset tekevät jatkuvasti arkipäivässään paljon oleellisempiakin rötöksiä - ajavat ylinopeutta tai päin punaisia, laiskottelevat jätteen lajittelussa jne...

    PS2 Ja vielä lisää löylyä kiukaalle... Kun kerran suurkapitalisti sohlaa spekulatiivisia sijoituksia jatkuvasti valon nopeudella ympäri maapalloa, ja aiheuttaa toimillaan paljon inhimillistä hätää ja murhetta, niin on aivan oikein, että joskus pieni ihminenkin vähän hyötyy markkinatalouden globalisaatiosta!!!
     
  15. juhaa

    juhaa Active Member

    8 059
    2
    38
    Vs: Suhdanteet eivät suosi jälleenmyytävää USA -kamaa...

    Päivän Hesarissa oli juttua aiheesta. Siinä haastateltiin tyyppiä, joka osti amerikkalaista tavaraa kalliilla suomikaupassa, kun oli kiire eikä ehtinyt netistä saamaan tuotetta ajoissa. Haastateltava kehuikin juuri tulleensa ameriikan matkalta ja ostaneensa halpoja kameran objektiiveja. Mahtoikohan muistaa käydä tullissa :D
    Samassa jutussa mainittiin, että tuliaisten maksimiarvo on 175 euroa.
     
  16. Kaarne

    Kaarne Active Member

    1 359
    0
    36
    Vs: Suhdanteet eivät suosi jälleenmyytävää USA -kamaa...

    Eikös tuo nimenomaan entisestään nosta kotimaisten liikkeiden hintoja, kun niiden tilausvolyymit pienenee? Ja lisäksi tarjonta yksipuolistuu? Kotimaisen kilpailunhan pitäisi pitää katteet kurissa; ettei mikään firma "ryöstä" asiakasta tai "vedä liikaa välistä". Muutenhan on kyseessä kartelli.

    Mun kokemuksen mukaan ainakin käytettyjä kameroita myyvät liikkeet, joissa lähes yksinomaan asioin, ovat pitkälti ymmärtäneet olevansa osa kansainvälistä käytettyjen tavaroiden kauppaa. Lisäksi heillähän on ebayhin verrattuna ihan merkittäviäkin etuja: tavaran faktisen olemassaolon aukoton todistaminen, tavaran kunnon tarkastamisen mahdollisuus, jonkinlainen takuu, tavaran säilyminen hyllyssä, asiantuntijuus, käteismaksu, tavaran luovuttaminen varmasti ja välittömästi, toimituskuluttomuus (ainakin melkein), useampien artikkeleiden ostaminen samalla ja niin edelleen. Välillä tosin tuntuu, että jotkut kauppiaat kenties arvostavat tuota listaa niin korkealle, että hinnat ovat hitusen "viime vuosituhannelta". Mutta monesti pääsee huomattavasti vähemmällä vaivalla hakemalla kaupasta kuin kyttäämällä ebaytä viikosta toiseen ja tulemalla kymmenen kertaa ylihuudetuksi kun taas mentiin just just kipurajan yli.
     
  17. Kaarne

    Kaarne Active Member

    1 359
    0
    36
    Vs: Suhdanteet eivät suosi jälleenmyytävää USA -kamaa...

    Pointtiahan tässäkin.
     
  18. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Suhdanteet eivät suosi jälleenmyytävää USA -kamaa...

    Aika tapauskohtaistahan tuo on, mutta kyllä pakko hehkuttaa EP Kameran hintoja sikäli, että hinnat ovat kilpailukykyisiä ihan kansainväliseen kauppaankin verrattuna. Kilpailijassaan ei ehkä aina näin ole, vaikka kuulemma tinkaamalla ja pärstäkertoimella saakin tuntuvat alennukset, niin ei oikein mua nappaa.

    Tietysti myyntitilitoiminnassa hintapyynnit määräytyvät ihan muulla tavalla.. Ymmärrän kyllä että takuut ja muut kivijalkaliikeen edut ja toiminnan kulut jonkun prosentin hintaa nostaa, mutta jos tavaraa saa uutena melkein puoleen hintaan laillisesti.. ;-). --- Joo, pakko aina vähän avautua.
     
  19. 4x5

    4x5

    1 986
    0
    0
    Vs: Suhdanteet eivät suosi jälleenmyytävää USA -kamaa...

    Juuri näin, yleensä tuo keppi osuu todellakin asiakkaan omaan selkään, häkellyttävän harva asiakas vain tajuaa sitä  ;-)