Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

studiovalot/vaihtoehdot , liikkuvan ryhmän kuvaus

Keskustelu osiossa 'Valaisu ja studiokuvaus' , aloittajana jus_si, 26 Joulukuu 2007.

  1. jus_si

    jus_si Active Member

    3 150
    0
    36
    Minulla olisi mahdollisuus toteuttaa pieni projekti, mutta kysytään ennen kuin ollaan kusessa.
    Kyseessä olisi tanssiryhmä, maksimissaan 15 henkeä/kuvassa..Toivottavasti vähän vähemmän suurimmassa osassa kuvia.

    Paikoissa,joissa olisi mahdollista kuvata, ei ole riittäviä valoja. Päällimmäinnen idea on vuokrata
    riittävät studiovalot. Paras paikka olisi pieni teatterilava, huonommissa olisi vielä pienempi lava.

    Nyt pari kysymystä ummikkona,

    -saanko mitään "jäkevää" aikaseksi studiovaloilla, ilman aikaisempaa kokemusta. Ei tarvitse olla
    täydellistä, mutta riittävä valaistus ja liikkeen pysähtyminen (ajat 1/250, mielummin nopeampia).

    -valojen määrä/sijoittelu kyseessä olisi pieni teatterilava.
    Olen kuvitellut, että tarvisin kaksi melko tehokasta salamaa lavan eteen hieman sivultapäin. Kummatkin omalta puoleltaan ja kolmas ehkä keskeltä. Softboksit kaikissa.
    *Toinen vaihtoehto, kaksi vasemmalle puolelle ja oikealle tasapainottamaan kolmas.
    *tarkoitus ei ole hakea mitään täydellistä valaistusta, vaan välttää täysin varjoon jäämistä. sekä suuria varjoja taseinällä  "suoran salaman varjoa"


    -Mitä vaihtoehtoja studiovaloille? Tehokas lavavalaistus olisi hyvä vaihtoehto, mutta paikanpäällä tuollaista ei ole eikä ole varaa palkata yritystä sellaista rakentamaan.

    -Lisättävää, huomioitavaa, ehdotuksia??
    Nolla budjetilla ei olla menossa, joten ehdotukset saavat maksaakkin. Nyt on tarkoitus kuvata mitä halutaan, ilman että valaistus on määräävä tekijä... kerrankin.

    edit: kaikki linkit,kirjavinkit jne otetaan vastaan kiitoksella.
     
  2. Vs: studiovalot/vaihtoehdot , liikkuvan ryhmän kuvaus

    Kuukkeloippa enlanniksi: teatteri kuvaus? Jos on joku oikea teatteri niin niissä monesti löytyy salamia omasta varastosta?
     
  3. jus_si

    jus_si Active Member

    3 150
    0
    36
    Vs: studiovalot/vaihtoehdot , liikkuvan ryhmän kuvaus

    Aah, mutta kyseessä on harrastelijakäytössä oleva mesta, missä ei ole omasta takaa mitään.
     
  4. Vs: studiovalot/vaihtoehdot , liikkuvan ryhmän kuvaus

    No studiosalamat ehkä vuokralle? Paitsi jos on nollabudjetti saattaa sekin tuottaa vaikeuksia. Raksavaloa?
     
  5. jus_si

    jus_si Active Member

    3 150
    0
    36
    Vs: studiovalot/vaihtoehdot , liikkuvan ryhmän kuvaus

    Nollabudjetilla ei olla liikenteessä.

    Raksavaloja mietin, mutta toivoisin studiotuikuista kauniimpaa valoa. Raksavaloja saisi myös olla älytön patteri, jotta pääsee nopeisiin suljinaikoihin.

    Ongelma on,ettei ole kokemusta valoista niin paljon, että voisin vain mennä ja laittaa kamat kasaan ja saada sopivaa jälkeä.. 
     
  6. olliR

    olliR Member

    469
    10
    18
    Vs: studiovalot/vaihtoehdot , liikkuvan ryhmän kuvaus

    Miten olisi:
    - Teatterissa on varmaan omat lavavalot, arvioi vaikka jonkun tanssijan kanssa, miten valaisisit niillä lavan käyttäen 2-3 laajakeilaista valoa.
    - Sijoita salamat samoihin paikkoihin ihan suorana valona jonkun heijastimen kanssa. Valot tulevat luultavasti hiukan ylemmäksi, jolloin varjotkin tulevat alas eivätkä taustalle. Saat valotehoa helposti tarpeeksi. Valaistuksesta tulee samalla "näyttämöllinen".
    - Käytä suunnilleen kuvaussuunnasta yhtä boxia tai kamerassa kiinni olevaa salamaa täytteenä/kasvojen valaisuun ja samalla herätteenä muille salamoille (optisina orjina). Valitse kuvauspaikkoja niin, ettei täytevalon aiheuttama varjo haittaa.
    - Varaa aikaa ja muutama ihmismalli valaisun testaukseen ennen varsinaista kuvausta.
     
  7. Vs: studiovalot/vaihtoehdot , liikkuvan ryhmän kuvaus

    Oho, sori! Tuli ymmärrettyä väärin tuo teksti. Etukäteen harjoittelematta voi olla vaikea juttu? Salamia saa kyllä vuokrattuakin, jos niihin päätyy.
     
  8. jus_si

    jus_si Active Member

    3 150
    0
    36
    Vs: studiovalot/vaihtoehdot , liikkuvan ryhmän kuvaus

    Hieman tullut avustusta, mutta vieläkin vähän mietityttää, kuinka ummikko saa mitään tehtyä studiotuikuilla? Huomenna ehtii kyselemään vuokrakamoja paikallisista liikkeistä, joten ehkä heiltä tulee jotain infoa..
     
  9. Vs: studiovalot/vaihtoehdot , liikkuvan ryhmän kuvaus

    Suurin kompastuskivi tässä voi olla se, että käyttämällä studiosalamoita et saa näyttämövaloja kunnolla mukaan (ilman vaaraa häntivistä tassijoista). Eli jos pelaat valottaen salamoiden mukaan, jää näyttämövalot käytännössä todella tummiksi. Jos taas valotat näyttämövalojen mukaan, et edes tarvitse salamoita. Ja kaikki edellä mainittu siis olettaen, että näyttämöllä todellakin on jonkinlaista merkittävää valaistusta, joka pitäisi saada kuvaan. Jos näin ei ole, voit pelata pelkillä salamoilla ja homma helpottuu huomattavasti.

    Salamoiden ei tarvitse olla mitään järisyttävän tehokkaita värkkejä, ISOa nostamalla hieman pienemmätkin luikut riittävät. Ja se tärkeä seikka salamakuvaukseen liittyen vielä, että salaman ollessa päävalona suljinajalla ei ole mitään väliä liikkeen pysähtymisen kannalta. Käytännössä et todennäköisesi edes saa studiovälkyillä 1/250 valotusaikaa, koska kamerasi salamasynkka-aika on tätä pidempi (ehkä).

    Yleispäteviä neuvoja on todella hankala ellei mahdoton antaa, kun ei tiedä kuvaustilojen valaistuksesta tuon taivaallista. Kehoitan siis kokeilemaan ja harjoittelemaan mahdollisuuksien mukaan paljon. Parhaassa tapauksessa saat tasapainotettua lavavaloista hieman väriä taustalle & lavasteisiin ja salamoilla pysäytettyä liikkeen. Aika taiteiluksi menee, mutta niin kai on tarkoituskin. :) Mutta ehdottomasti homma on mahdollista saada onnistumaan, siitä ei ole epäselvyyttä!
     
  10. jus_si

    jus_si Active Member

    3 150
    0
    36
    Vs: studiovalot/vaihtoehdot , liikkuvan ryhmän kuvaus

    Nopein synkka on juuri tuo 1/250, mihin runkoni kykenee. ISO:a en nostaisi mielelläni yli 800.

    Kuvasin näytöksen vain käyttämällä lavavaloja. Jopa eturivissä oli suuria varjoon jääviä läikkiä, koska valoja on hylätyltä näyttämöltä karsittu. Takarisistön tanssijoita ei juuri kuvissa näkynyt, koska takaosassa ei tainnut olla valon valoa.  Toinen heikompi vaihtoehto kuvauspaikaksi on vielä karsitumpi. Näistä ongelmista nyt haluisin päästä erron.

    1/250 ei tainnut riittää liikkeen pysäyttämiseen kunnolla. Täytyy kaivella exiffejä noista vanhoista kuvista.

    Jos muuttaisi kuvaustapahtumaa "poseerauskuviksi" niin tämä olisi jo helpompi, mutta se tuntuu niin typerältä.
     
  11. Vs: studiovalot/vaihtoehdot , liikkuvan ryhmän kuvaus

    Kaikki näyttämökuvat näyttää poseerattuina - poseeratuilta. Helpointa on esim. tanssista/koreografiasta sellaiset paikat, joidet luulen toimivan kuvassa ja niissä on jotain ollennaista siitä teoksesta ja sen sisällöstä. Sitten tanssijat vetää nuo kohdat läpi x-kertaa ja sinä kuvaat. Läpiteräviksi tulet niitä tuskin saamaan, mutta tuolla tavalla voi saavuttaa jolllakin tavalla siedettävän tason, eli kuvassa on aina jokin tunnelman kannalta terävä asia.