Tarvittaisiin viisaampien apua... Käytössä on kolme salamaa 1) softbox 80*100 2) heijastava sateenvarjo 105 cm 3) hunajakenno, sellainen keskimallinen eli ei kovin spottimainen eikä toisaalta leviä laajalle alueellekaan kolme jalustaa, korkeus max 240 cm + yksi jalusta lattian tasalle. Olen laittanut yleensä softarin päävaloksi, sateenvarjon tasovaloksi ja hunajakennon joskus taustan valaisemiseen (pyrkinyt enemmän varjopuolelle valoa, ja tekemään jonkinlaisen liukuman). Jos teen näin, harmittaa kun hiukset jäävät aika elottomiksi. Joskus heijastan hunajakennon takaapäin olkapäihin pienellä teholla irrotusvaloksi, jolloin hiuksiikiin tulee hieman valoa. Näihin kuviin olen muuten tyytyväinen, mutta sitten tausta on eloton ja kolmiulotteisuuden vaikutelma aika vähäinen. Kumpi olisi mielestänne hunajakennolle tärkeämpää, jos softbox ja sateenvarjo pidetään ylläolevan kaltaisina, a) valaista tausta b) toimia irrotus/hiusvalona Onko muita ehdotuksia? Itsellä tulee mieleen, että hunajakenno päävaloksi softari tasovaloksi sateenvarja takaviistosta siten, että osa tulee irrotusvaloksi ja osa taustan valaisuun. Sellaista olen kokeillutkin, että laitan yhden salaman taustan ja kohteen väliin ilman mitään, jolloin tulee voimakas valo taustaan ja irrotukseen. Siinä ongelman on ollut se, että irrotukseen valo on ollut liian vahva - hiuksiin tulee takaa päin liiankin vahva valo. Otan ehdotuksia ja neuvoja erittäin mielelläni vastaan. Lisäsalamien ostoon ei näillä näkymin ole varaa, näillä on pärjättävä. T Jukka
Vs: Ehdotuksia kolmen studiosalaman asetteluun Ota käyttöön heijastin, niin saat ikäänkuin yhden valon lisää. Mä kokeilisin vaikka seuraavanlaista valaisua. Yksi valo edestäpäin tai etuviistosta ja sitten heijastimella (vaikka valkoinen pahvi) hiukan tasoitusta varjopuolelle. Hunis hiusvaloksi ylhäältä takaviistosta ja yksi valo taustaan. Malli selvästi irti taustasta ja sitten jollain pahvilla blokkaat valoa sieltä taustaan menevästä salamasta niin, ettei valo mene ei-toivottuihin paikkoihin. Epäilen, ettei sinne hiuksiin ole heijastunut taustasta valoa vaan se valo on vuotanut sieltä salaman puolelta. Se on sitten mallista ja kuvan luonteesta kiinni, että millaista valoa törkkäät mallia päin. Heijastavalla sontsalla saat vähän kovempaa ja boksilla hieman pehmeämpää.
Vs: Ehdotuksia kolmen studiosalaman asetteluun Hyvä ehdotus! Itse asiassa juuri ennen kuin luin tämän, tilasin nivelellä olevan heijastin pidikkeen pyöreälle heijastimelle. T Jukka