Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Ensimmäiset kunnon studiosalamat?

Keskustelu osiossa 'Valaisu ja studiokuvaus' , aloittajana Isopyydys, 14 Joulukuu 2010.

    Moi,

    Täytyy vielä kokeneemmilta kysellä kokemuksia. Olen hankkimassa ensimmäistä kunnollista studiosalamasettiä tuotteiden, pyörien ja henkilökuvien kuvaamiseen (laajasetti kaikenlaista mutta harrastuksen eteen tekee mitä vain :)  )

    Tähän asti on koitettu erilaisia/värisiä Wanhoja salamasettejä ja johtuen kotikutoisuudesta ja kyllästyksestä säätämiseen päätin hankkia seuraavaksi viideksivuodeksi valot. Kaksi salamaa riittää nippa nappa mutta katsotan mihin harrastus vie.

    Olen miettinyt tätä settiä "ELINCHROM BXRi ToGo 500/500 KIT" RAjalasa nyt 999 hintan - "tarjous"mutta ominauuksiltaa vaikuttaa olevan ok. Teho riittää isommankin kohteen kuvaamiseen kuten moottoripyörä/mopo tai sitten tuotekuvaukseen. Setissä on 2 salamaa softboxeilla 60cm.

    1. Onko kokeneemmilla kokemuksia ko. setistä ja millaisia ne ovat?

    tai jos teillä on parempia ehdotuksia kuuntelen niitä mielelläni!

    2. Joskut kesksuteluidssa kertovat että 60cm spoft boxilla ei tee mitään kun pitäisi olla 100cm tai isompi. Miksi?


    Kiitos rakentaviasta kommenteista.
     
  1. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    749
    113
    Vs: Ensimmäiset kunnon studiosalamat?

    Iso softbox tai tasovalo isoille kohteille. Eikö se ole aika luontevaa?  Iso vaatii ison tehon. 

    En tiedä mitä vanhoja olet kokeillut, mutta kyllä edelleen on isoon valoon hyvin pätevä "vanhanaikainen" generaattori + välähdyspäät. Itselläni on Hensel 1600B ja siihen kaksi päätä.  80-luvulta, mutta käy ja kukkuu.  Siis kunnon studiosalamat ovat.  Eikä vain viideksi vuodeksi.  :)
     
  2. Vs: Ensimmäiset kunnon studiosalamat?

    Moi, Kiitos viestistäsi! Vanhat salamat toimivat varmasti mutta aikaisempi setti oli keräilysarja joka toimi enemmänkin jatkuvavalo-periaatteella. Harmonia ja tasaisuus oli niistä kaukana... ja hiukset alkoi harmantua sinä samassa:)

    Käytettynä voimakkaita salamoita liikkuu vähän ja nyt tuli just rako hankkia moiset ... Raksavalojakin on koitetu mutta ... kuumuus riitti pienehkölle huoneelle. :)
     
  3. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    749
    113
    Vs: Ensimmäiset kunnon studiosalamat?

    Hyviä käytettyjä, eri ikäisiä, on kokemukseni mukaan Fototeknisillä Lahdessa. Niillä on huolto siellä myös, ja jos sanot että tarvitset takuulla samanväriset välähdyspäät, kyllä se hoituu. Joko uusilla putkilla tai matsaamalla käytettyjä keskenään.

    Taitaa siellä liikkua muitakin merkkejä, mutta Hensel on niitten perinteinen edustus. Siis uuttakin on - ovat maahantuoja.  (Nämä tietoni ovat muutamien vuosien takaa, mutta kuulemani mukaan ei siellä mitään muutoksia ole tainnut olla.)
     
  4. Vs: Ensimmäiset kunnon studiosalamat?

    Mulla on tuollainen setti täydentämässä rx valoja  ja kyllä ne salamana on ihan ok. Noissa on vielä sisäänrakennettu radiovastaanotin, niin pysyy sekin paremmin ehjänä ja tallessa. Hieman heppoista tekoa nuo on ja ne 192v ohjausvalot saattaa tulevaisuudessa olla hieman hankalia löytää. Toinen noista alkoi mulla temppuilemaan, mutta color-kolmion huolto korjasi sen parissa päivässä takuun piikkiin.

    Huomion arvoista on, että noi bxri:t ei himmene yhtä himmeiksi kun rx-valot ja setin jalustat on vähän kevytrakenteiset, mutta ihan kelvolliset. Tasovalot on ihan söpöt ja kivat, mutta ei niillä juurikaan mitään tee. IMHO. Ennemmin laittaa sateenvarjon noiden tilalle tai sitten kun tarvii kunnon pehmeää valoa, niin tosiaankin sellaisen yli metrisen laatikon.

    60cm tasovalo on vielä aika pistemäinen valona ja kuitenkin juuri riittävän suuri, että sitä on hankala kuljettaa. Noi paketin mukana tulevat on kyllä aika kivan jämäköitä, että sikäli ei ole pahaa sanottavaa niistä.

    Noita mun valoja on tosiaan käytetty ihan leivän pöytään hankkimiseen ja ovat siihen olleet kelvolliset, joten miksei harrastukseenkin. Noissa Elinkoissa on vielä se kiva puoli, että ovat aika yleisiä nykyään, niin niihin saa varmaan tulevaisuudessakin kaikenlaista piraattitarviketta.

    Itse en enää koske Henseliin pitkällä tikullakaan, kun yksi valo vierali Lahdessa kolme kertaa, kunnes päätyi romulavalle kun ei enää jaksanut lähetellä.
     
  5. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    749
    113
    Vs: Ensimmäiset kunnon studiosalamat?

    ;D  Saksalainen laatutuote.  Oma kokemukseni: vahvoja ja varmoja kuin vanhat Mersut.  Ovat toiset käytössäni - aiemmin oli melkein samanlaiset uudemmat.
     
  6. Vs: Ensimmäiset kunnon studiosalamat?

    Digiaikana ei tarvita kovin paljon tehoa. 600ws on jo ihan tarpeeksi. Kuten jo todettiin, valopäiden välähdysputkien samanlainen värilämpötila on ehdoton edellytys, sillä sekavaloa on vaikea korjata millään shoppauksella. Kannattaa muistaa että nuo iänikuiset softboksit ovat aika tylsä valo.
    parabolinen hopeavarjo tai valkoinen varjo johon on tehty reikiä jotta myös suoraa flässivaloa tulisi kohteeseen on diogivalaistuksena parempi, antaa paremman"potkun" aiheeseen. Ihan rakennus eriste hopeapaperin viritteleminen aikaansaa myös aika mukavia valaistusefektejä. valaistuksen luonteen opiskelu enneminkin kuin tip top laitteet on avain luovaan ja mielenkiintoiseen valaistukseen.
    Tutki taidekirjoista renesanssin maalauksia, niissä monesti on "maaginen valo"
     
  7. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    749
    113
    Vs: Ensimmäiset kunnon studiosalamat?

    Voit miettiä sitä tasovalon kokotarvetta pohjoisikkunan avulla.  Tai vaikka eteläikkunan avulla pilvisellä säällä. Sellaista tasovalo lähinnä vastaa.  Kun ikkuna antaa valon huoneeseen, etsi siitä sitten hyvä valaistus erilaisille esineille. 

    Varjopuolelle voi laittaa heijastimen. Tarpeeksi suurella tasovalolla/ikkunalla hoituu kuvaus usein sillä yhdellä valolähteellä myös vaikka varjopuolelta kuvattuna.

    Mutta tämä nyt on vain yksi perusvalaistus. 
     
  8. Vs: Ensimmäiset kunnon studiosalamat?

    Moi
    Kiitos kommenteista kaikille. Mukava huomata että JRabbitillä on samantyylinen ajatuksen kulku  :) Itse ajattelin myös että nämä voisi olla hyvä "perussetti" johon voi sitten kokemuksen myötä rakentaa pira rakenteilla uusia juttuja.

    Toi raksafolion käyttö on aika toimivaa - sillä olen saanut kivoja efektejä ja kun ei vielä ole kunnollisia heijastimia niin toi "folioitu" taulunraami ajaa monia tehtäviä.

    Vielä yksi kysymys- vähän offina...
    Kun tehoa noissa BXRI salamoissa riittää niin voisiko soft boxin eteen rekentaa isomman softavan pinnan  jostakin materiaalista kuten 120x120 kokoisen voipaperista, lakanasta tms. kun eurot eivät ihan riitä kunnon ison laatikon ostamiseen.
    Minkälaista materiaalia olette käyttäneet?

    Vai onko valo muuttunut jo soft boxssa niin paljon että uutta softaamista ei kannata tehdä?

    Mirrored: Kiitos - täytyy koittaa ikkunallisessa huoneessa. Omassa kopissa jossa kaikki kamat sijaitsevat ei ole ikkunoita:) ...
     
  9. PasiZ

    PasiZ Active Member

    1 097
    0
    36
    Vs: Ensimmäiset kunnon studiosalamat?

    Hanki kertakäyttölakanoita, niistä syntyy hyvä valoseinä ja boksista etukangas veken, sopivan matkan päähän. Tässä järjestelyssä haittapuolena on valon vuotaminen, toki jos valoseinä päättyy kattoon ja kyljillä mustat verhot pidättämässä.

    -P
     
  10. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Ensimmäiset kunnon studiosalamat?

    Elincromen hyvä puoli on, että käytettynä löytyy lisälaitteita aika paljon.
    Kun harrastus ja kiinnostus valoon laajenee, on se sangen merkittävä seikka, selvää rahansäästöä.
    Sitten on Bowens ja Broncolor, nekin toiminevat.
    Itselläni on Henseliä 3 kpl expert sarjaa, 3 vuoteen ei ole mitään tarvinnut huoltaa. Lisäksi 80-luvun monolite, jossa siinäkään ei pariin vuoteen mitään vikaa.
    Minusta tuntuu, että joka valmistajalla menee hinta/laatu käsi kädessä.
    Samantasoiset salamat ovat suunnilleen saman hintaisia.
    T Jukka
     
  11. Vs: Ensimmäiset kunnon studiosalamat?

    Toinen semmoinen kestävämpi ratkaisu on valkoinen vuorisilkki kangaskaupasta. On kutakuinkin samaa tavaraa, mitä tasovalon edessä ja löytyy pari metriä leveänä. Tuo vaan pingoitettuna johonkin kehikkoon ja se salama sinne taakse, tosiaan voi edellä mainitulla tavalla hyödyntää sitä pienempää lootaa.

    Valon laatuhan ei sikäli muutu siinä itse valonmuokkajassa miksikään vaan ratkaisevaa on, kuinka suurelta alueelta sitä valoa tulee kohteen koon suhteessa. Sitten on toki noita polarisaatiojuttuja heijastuneen ja suoran valon suhteessa, mutta perusajatuksena noin.
     
  12. Vs: Ensimmäiset kunnon studiosalamat?

    Moikka

    Iso kiitos ja kumarrus kaikille vastanneille ja kokemusta jakaneille!


    Päätös on nyt tehty ja kaupan kautta kangaskauppaan :)