Vs: Studiosalamoiden liikkeenpysäytys Ehkä juuri näistä edellä mainituista syistä highspeedkameroilla kuvataankin aina valonheittimien kirkkaassa valossa.
Vs: Studiosalamoiden liikkeenpysäytys Hmmh.. mitenhän noissa BxRi:ssä taitaa olla sitenpäin et isommala teholla saadaan nopeempi välähdys...Vai luenko noita ihan päin persettä? eli mä ymmärtäsin et eka on täydel tehol paukuttaes välähdysaika ja toi jälkimmäinen puolella teholla. Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä. Flash duration (t0,5) 1/1 = 1/1558 Flash duration (t0,5) 1/2 = 1/1395 Noista oli tarkempikn taulukko olemassa mut en löytäny tähän hätään
Vs: Studiosalamoiden liikkeenpysäytys t=0.1 vai t=0.5 ? Jälkimmäinen on yleensä noin kolminkertainen. Jos aika (t=0.5) on 1/750, on t=0.1 sitten luokkaa 1/250. Kyllä sillä hännät saa näkyviin....
Vs: Studiosalamoiden liikkeenpysäytys Kattelin tässä vanhoja viestejä, kun olin kuukauden poissa. Mitä mä oon oikein kirjoittannu. Unohda noi mun jutut, kauheeta sontaa on tullu laiteltua. Anteeksi.
Vs: Studiosalamoiden liikkeenpysäytys Jos en ihan väärin ole asiaa käsittänyt, niin pikkusalamat ja studiosalamat toimivat eri periaatteella. Pikkusalamoissa tehoa säädellään katkaisemalla välähdys tietyssä vaiheessa, kun taas studiosalamoissa säädellään kondensaattoreihin varautuneen sähkön määrää. Tuossa on ero havainnollisesti esitettynä : Capability of flash units for high speed photography Tuosta erosta johtuen lyhyt välähdysaika saadaan erilaisissa tilanteissa: pikkusalamoissa pienellä teholla ja studiosalamoissa isolla teholla. Studiosalamoissa myös usein pienemmissä malleissa (sama mallisarja mutta vähemmän Ws) on lyhyempi välähdysaika koska pienemmän varauksen purkamiseen menee lyhyempi aika. Esim. Elinchrom RX 300-1/2850 s; RX 600-1/2050 s; RX 1200-1/1450 s / t=0.5 Pitää myös muistaa että joku tuommoinen 1/1000s on aika hidas aika kuvata jotain liikkuvaa. Joskus laskin että jos kuvaa vaikka satasen sprintteriä (100m, 10sekuntia), juoksija liikkuu siinä ajassa senttimetrin, eli ainakaan lähikuva ei olisi likimainkaan terävä. Puhumattakaan raajoista jotka vispaavat vielä paljon nopeammin. Ja paljon nopeamminkin liikkuvia ihmisiä on kuin sprintterit, riittää että tavis vähän huitaisee kädellään niin se on epäterävä 1/1000s välähdysajalla.
Vs: Studiosalamoiden liikkeenpysäytys Onkohan se aina noinkaan: Broncolor Verso A4 RFS: Flash duration t 0.1 (t 0.5) with 230 V 2400 J: 1/250 s (1/750 s) 1200 J: 1/450 s (1/1250 s) 600 J: 1/1600 s (1/1700 s)