Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Studiosalamat

Keskustelu osiossa 'Valaisu ja studiokuvaus' , aloittajana Markus Hautaniemi, 8 Heinäkuu 2006.

1. Markus Hautaniemi

Markus Hautaniemi Active Member

1 265
    0
    36
    Kertokaas kokemuksia jos teillä on käytössä studiosalama.
    Itse hankin ehkä joskus tulevaisuudessa esim. Hensel Expert PRO 250 tai 500 studiosalaman; Fototekniset myy niitä.

2. peet

peet Member

764
    0
    16
    Kokemuksia? Osaatko yhtään tarkentaa? Valoahan se vain on.
    Hensel on hyvä merkki, jos kysymys sitä koski, ja huoltokin pelaa.

3. Markus Hautaniemi

1 265
    0
    36
    Tarkoitin kokemuksilla mm. seuraavaa:
    Miten salamalaitteenne ovat toimineet?
    Valitsitteko aikoinaan oikean tehoisen salamalaitteen?
    Minkä merkkistä salamalaitetta käytätte?

Tuo Hensel kiinnostasi, mutta minkä tehoisen valitsisin kun hankinta on ajankohtainen?

4. Mullahan on tuo Henselin Contra 500Ws setti.

Ihan bueno, tosin jalat saa vaihtaa heti ja ehkä ostaa isomman softboksin, mutta kyllä tuolla setilläkin noin alkuun toimeen tulee.

Uusissa lienee radio-ohjaus jo valmiina, vallan mainio kapistus, kun tehotkin voi säätää langattomasti.

Sen verran vois sanoa, että pienet tilat menee kyllä 250Ws popillakin. Itse ajattelin hankkia tuohon täydennykseksi jonkun 250Ws setin, niin sitten on 1 varalla/täytteeksi, jos tarvii... kuten ois aina väliin ollut kyllä käyttöä 4:lle valolähteelle.

5. JPu

JPu Well-Known Member

5 476
    219
    63
    Tuo on aika hyvä ominaisuus, eikä ole automaatti studiosalamoissa.

Sanoppas Tipe paljonko 2 tuollaista 500W salamaa kustantaa? Tuo langaton ohjaaminen aloitti omankin kiinnostukseni aiheeseen ja onko settiin ostettava jokin muu langaton ohjain (vai lähetinkö se on nimeltään), kuin mitä Canon tarjoilee hyllykamana?

6. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113
    Mulla on 6x Elinchrome EL 500 studiosalamat, Elincan 8-kulmainen metrinen tasovalo, Waverin 1,4x1m 6-kulmainen tasovalo, pari hunajakennosettiä, 40x40 heijastinkupu hunajakennolla ja erimoisia sateenvarjoja.

-6x7 mamiyalle aikoinaan ostettuna tehot riitti juuri-ja-juuri, croppidigille tehot riittää mutta tehonsäätövarojen pienuus vaivaa. Nikoniin kyllästyin sen ISO 200:n takia ja vaihdoin Canoniin ja homma toimii paljon paremmin sen 100 ISO:lla.
    -Waverin tasovaloon olen laittanut -2aukkoa vievän LEE:n harmaasuodinkalvon ja toiseen tasovaloon olen itse rustannut kapalevystä "hunajakennon". Ilman hunajakennorustinkia valon hallinta tasovalolla ei oo yhtään hallittua, valo karkaa taustalle ja jokapaikkaan muuallekkin.
    -savuja nousee sillointällöin, huoltokeikkoja on nähnyt yks-sun-toinenkin salama....

Tärkeää salamavalinnassa on ostaa kaikki salamat samanmoisia, tai ainakin niiden ohjausvalot pitäis olla synkassa keskenään.

7. Mulla on se vanhempi malli, missä tätä ei ole ja hinna saanee kun soittaa ja kysyy Fototeknisiltä.
    Setissä käsittääkseni tulee radiolaukaisin tuolle salamalle mukaan ja enpä usko, että Canonin vehkeellä tekee mitään muuta kuin ohjailee Canonin omia välkyttimiä.

8. Noi langattomat ohjaimet taitaa tarkoittaa ir-ohjaimia. Minulla on Prolincan ir ikivanhojen Courtenayn Solaflashien kanssa. Suurin ongelma on Prolincan kapea välähdyssektori (Solaflashien orjiin joutuu rakentelemaan heijastimia).

9. Ei tarkoita, vaan radio-ohjaimia, jossa on tehosäätö salamalle.

10. peet

peet Member

764
    0
    16
    Tuollaisia settejä (varsinkin tarjous) kun hommaa, niin kannattaa melkein sanoa, että pistetäänpä mukaan sitten jalustat eikä ne jalustan näköiset rihvelit, nostaa tietty hiukan hintaa, mutta säästää hermoja. (Tipe voi kertoa tarjousjalustoista.)
    Salamamittari tulee hankittavaksi, digillä kuvatessa voi tietysti tihrustella takanäytöltä, mutta useamman valon suhde on ainakin omasta mielestä kätevämpi ja nopeampi katsoa mittarilla, ja eikä sitä välttämättä aina sillä digillä kuvata.

11. Minulla on yksi studiosalama. Orjana joskus piirtovalon virkaa toimittamassa tavallinen 70-luvun käsisalama. Olen pärjännyt loistavasti niillä, mutta minä haen yleensä aika beisikkiä ja yksinkertaista valaistusta.

Taitoni eivät vielä riittäisi mitenkään esim. kuuden välähdyspään hallintaan. Nälkä kuitenkin varmaan kasvaa syödessä, mutta pitää muistaa käydä välillä paskalla :/ Eli: riippuu kai vähän siitä mitä hakee/osaa/haluaa osata/hakea.

12. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113
    Silmä on hyvä väline, silloin kun kuvaa puhtaasti studiosalamoilla, siis pimennetyssä studiossa. Siksi on tärkeää että salamat on synkassa keskenään. Vallitsevassa valossa studiosalamoilla kuvatessa mittari on paikallaan jokatapauksessa ja niin filmikamerallakin.

13. Manfrotolta jalustat, halpa ja OK..
    Valotusmittari on pop, mutta digin kanssa ei aivan 100-pakollinen.... suositeltava siinäkin.

14. Mulla vois tulla pari 250w 60x90 tasovaloilla myyntiin kuudella sataa tossa jossain kohtaa...

15. Ne Elinkat vai ?

16. Ei julkista tietoa vielä ,)

17. Markus Hautaniemi

1 265
    0
    36
    Kuinkas kestäviä studiosalamanne ovat olleet, eli onko salamalaite tarvinnut huoltoa?

18. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113
    On pitänyt. Takuuhin ja omakustanteisesti. Kondensaattoreita, muuntajia ja muutenvainjotakin on mennyt. 5 kpl oon ostanut uutena ja sen yhden käytettynä.

Ainakin yksi niistä Elinkoista on puhtaaasti studiosalama, jos sen vie ulos ja vaikkapa varjoon niin että on hieman kosteaa niin se lakkaa toimimasta. Kun sen vie takaisin sisätiloihin ja käyttää sielä niin toimii hyvin.

Sulakkeita pitää olla aina varalla, samoin ohjausvalolamppuja.

Mulla onkin musta tussi jolla meriktsen salamat aina kun ne ovat huollossa, ja siihen yhteen kirjoitin että ei saa viedä ulos.

Pitää vielä lisätä, että salamat on jonkinmoisessa ammattikäytössä, joskus tulee paukutettua niitä oikein urakalla;)

19. Markus Hautaniemi

1 265
    0
    36
    Mitäs nuo huollot on yleensä noin suurinpiirtein kustantanu? Varaosat + huoltotyö tuntiveloituksena vai joku "könttäsumma" oli salamassa "mitä hyvänsä" rikki?

20. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113
    Viimeisimmät oli takuuhommia (0e)

Muistaakseni viimeisin maksettu, kondensaattori, oli jotain runsas 70 euroa töineen kaikkineen.

Eräs harrastelijatuttuni on kuvannut samanmoisilla Elinkoilla, eikä ole tarvinnut huoltoja, joten tsäkällä on kait myös osuutensa asiaan. ja käytön määrällä.