Onko kellään kokemuksia siitä että tykkääkö studiosalama pahaa jos sen kytkee agregaattiin joka tuskin tuottaa kovinkaan puhdasta siniaaltoa?
Vs: Studiosalamat ja siniaalto Saattaa/rikkoo salaman. PItää tuottaa tasaista siniaaltoa. Osta digitarvikkeesta se akkusysteemi, innovatronix. Mulla on edellinen, tehottomampi malli, mutta hyvin on aina riittänyt virta 200-300 välähdykseen 500 ws salamalla. T Jukka
Vs: Studiosalamat ja siniaalto Vanhat laitteet toimivat, uudemmat digitaaliset eivät. Vanha Bowens, Hensel, Elinca/Elinchrome/Visatec, Broncolor jne. toimii yleensä vallan hyvin. About 10-15 vuotta sitten alkoi olla digitaalisia ohjauspiirejä, ja ne saavat häiriöitä aggregaatin/invertterin häröilystä. Akku ja invertteri on parempi ja kätevämpi kuin polttomoottorisysteemi. Tästä on ollut keskustelua paljon, haulla löytyy. Studiovehkeitten ulos kuskaamisesta ennen on sitten muistettava se henkivakuutus tarkistaa kuntoon; niitä ei ole tarkoitettu kosteisiin tiloihin, ja suojaukset ovat sen mukaan. Jännitteet kun ovat suuria, saattaa pienikin kosteus olla vaarallista. Joku Profoto voi sitten olla hiukan parempi tässä suhteessa, mutta vanhat pöntöt ovat varmasti vaarallisia sateella.
Vs: Studiosalamat ja siniaalto Olen siinä uskossa että polttomoottorikäyttöinen generaattori tuottaa puhdasta siniaaltoa. Ongelmaksi siinä saattaa muodostua taajuuden ja jännitteen vaihtelu. Nykyaikaiset hakkureihin perustuvat invertterit taasen tuottaa taajuudeltaan tarkkaa 50 Hz ja jännite varmaankin melko tarkka, mutta halvimmista ei saa puhdasta siniaaltoa. On enempi kuin rappusia kävelisi ja seassa saattaa olla jännitepiikkejä. Jos olisi toimiva skooppi niin testaisin tuon oman halpiksen mitä siitä tulee ulos. Onko kukaan kokeillut suojaerotusmuuntajaa noitten kanssa? Maalaisjärjellä ajateltuna sen pitäisi suodattaa häiriöpiikit pois ja vähän tasata kantteja. Vanhat studiosalamat on varmaan juuri siksi varmatoimisempia noitten kanssa kun niissä on iso rautasydänmuuntaja ensimmäisenä vastassa virtakytkimen ja sulakkeen jälkeen.
Vs: Studiosalamat ja siniaalto Uskon asioitahan nuo eivät varsinaisesti ole. Kuten totesit, skooppi kertoo. Kertoo sekin jotain, että ne kaksi genistä, mitä olen kokeillut, eivät sovi salamalaitteiden kanssa - siis niitten uudempien. Vanha Vistec/Broncolor kyllä toimii. Monet salamalaitteet vilkkuvat jatkuvasti genikseen kytkettynä; ilmeisesti häiriöpiikit aikaansaavat liipaisupulsseja. Saman ilmiönhän huomaa studiollakin: huonevalaistuksen katkaisija saa salamat välähtämään.
Vs: Studiosalamat ja siniaalto ison tuotannon kuvia kuvataan kuitenkin ulkona. Ilmeisesti kertaluokkaa kalliimmalla tai sitten keikka/ulkokäyttöön tarkoitetuilla salamoilla? 'vain kompakteilla kuvannut'
Vs: Studiosalamat ja siniaalto S.Varsutamo myy Flash Feederiä, ilmeisesti hyvän sähkön antajaa. Ohimennen vilkaisten on yllättävän painava kapistus verrattuna halvempiin inverttereihin.
Vs: Studiosalamat ja siniaalto Olen neljäkymmentä vuotta kuvannut studiosalamilla ulkona. vanhemmat PROfoto salamat olivat yksinkertaisia ja kestivät vaikka bensageneraattorin sammumisen , Uudemmat saattavat posahtaa jos vaikka bensageneraattori kerran rykäisee ja kierrokset tippuu. Yleensä nuo isot voimaosat ovat herkempiä, Monoblck flassit tunnottomampia jännitevaihteluille. Minulla oli pitkään PRO 2 flassit ulkokäyttöön jotka eivät olleet moksiskaan vaikka tippuivat koskeen. sulakkeet vain menivät, kuivuttuaan possautelivat taas kuin tyhjää vaan. Jos on mahdollisuun miettisin pitkää jatkojohtoa, jännite vähän tippuu mutta ei ole muita ongelmia. Monessa laatuiflassissa on "hidaslataus" asento jolloin pitkäkään piuha ei ole ongelma. Jos on käytössä tosiptkä piouha säilytyskelalla, pura johto pöitkin maata. Tiukalla kelalla saattaa kovat latausvirrat aiheuttaa muita sähköisiä ongelmia, magneetti kenttää jne
Vs: Studiosalamat ja siniaalto Olin kerran kaivoskeikalla Pro ykkösten ja kakkosten kanssa. Olivat vetäneet satakunta metriä jatkojohtoa kuvauskohteeseen. Hyvin toimivat, ohjausvalot vain himmenivät latauksen aikana. Kaukoviisaasti olin varannut voimaosien alle muovikaukalot, ettei tarvinnut testata niiden toimivuutta viiden sentin liejukerroksessa.
Vs: Studiosalamat ja siniaalto Saattaa olla tyhmääkin, mulla tosin genis latailee Profoto AcuteB:n akkuja aina "metsäkeikoilla".
Vs: Studiosalamat ja siniaalto Nyt on saatavana paul C Buffin akkusatseja noita pienempiä geniksiä varten. Akut on LiPo akkuja joten paukkua riittä ihan toiseen tyyliin kuin noilla lyijyakuilla. pienikokoisia ja kevyitä ja pikaladattavia auton akusta.