Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Lisäksi Elinchrom:ella näyttäisi huolto- ja varaosapalvelu pelaavan ja vieläpä yllättävän kohtuuhintaan.
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Harrastamisessa kaikki hankinnat ovat "hyödyttömiä", ainakin jollakin tasolla katsottuna ;-) Itse olen hiljalleen alkanut uskoa, että pikkusalamoillakin saa tulosta aikaan. Tosin omassa setissäni on nyt jo puomi ja isojakin valonhajoittimia - se valonlähde ei ole niin olennainen, vaan käyttötapa. Mutta harjoittelu on kyllä ohjausvalollisella helpompaa. Ja lisäteho antaa varaa tehdä asioita "väärinkin". Tai sitten voi tohottaa sitä valoa jonnekin hukkaankin (läpiampuva sateenvarjo). Lisäksi omat triggerini mahdollistavat se, että voin laittaa kameran päälle sekä pikkusalaman että Elinkan triggerin, tällöin esim D-Liteä voi täydentää pikkusalamoilla. Hankinnassa on vielä salamapidikkeet, johon saisi Elinkan kiinnityksellä valonohjaimia (http://www.digitarvike.fi/godox_s-ec_speedlite_bracket_elinchrom). Tällä pääsisi eroon kaksista erilaisista valonmuokkaimista. Kuumavaloillakin voi toki kuvata, mutta niiden yhdistäminen salamoihin on hankalaa.
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Joo, lähinnä mun ongelma on siinä, että noilla käsisalamilla olen tottunut miljöössä kuvaamaan ja vaihtoehtona on siis nyt rakentaa huonestudioon niillä 5-7 perusvalaistusta, jotka on sitten hallussa (tähän ei menisi rahaa) tai sitten hankkia ohjausvalollisia ja saada vaikka joka settiin uusi valaistus. Tällöin olisi tosiaan hyvä olla tarkempia ja helpompia valoja. Mites te, jotka olette enemmän kiinteässä tilassa kuvanneet, kuinka paljon irtoaa kuvattavan kanssa oikeasti valojen rakentelua vai meneekö vanhoilla useimmiten.. ?
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Ei kai se mitään haittaa aloittaa olemassa olevilla varusteilla, varsinkin jos niiden käyttö on jo tuttua. Itse joudun rakentamaan valot aina, koska studiotila on kimppakäytössä. Mutta kyllähän se helpottaa, kun tietää jo valmiiksi, miten joku valo käyttäytyy tilassa. Jotenkin kyllä tuntuu, ettei niin paljon ole rutiinikuvaaja (passi- tai koulukuvia), etteikö aina joutuisi katsomaan, miten se valo tällä kertaa käyttäytyy mallissa. Eikä sitä lopullista valoa kuitenkaan näe pelkillä kohdistusvaloilla.
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Mulla on studiosalamat samanlaisia (taustavaloa lukuunottamatta) joten ohjausvalot on synkassa keskenään. Ohjausvaloilla näkee kontrastin, valot ja varjot melko pitkälle kun pimeässä tilassa kuvia otetaan. Yleensä mulla on valot suunnilleen paikoillaan, mutta kyllä niitä siirrellään pitkin kuvausta, päävaloa vaihdellaan puolelta toiselle ja sen kokoa ja tyyppiäkin muutetaan. Yleensä asettelen valot kohdalleen silmämääräisesti ja lopuksi nappaan kuplamittarilla kokonaisvalotuksesta arvot niin eipäjuuri tarvitse harjoituslaukauksia napata. Kuvien jälkikäsittely on paljon helpompaa kun kuvat on oikein ja tasaisesti valotettuja. Kameran histogrammista ei näe kaikkea tarpeellista. En suostuisi studiossa kuvaamaan jos salamat eivät olisi synkassa keskenään. Miljöö on eri asia. Mulla on Elinkan Skyportteihin ohjelma millä pystyy säätämään tietokoneelta salamoiden tehot, ja sillä saa tallennettua erimoiset valaisusetit, se on todella kätevä mutta mun läppäri on vähän huonossa hapessa niin yhteydet salamoihin takkuaa. Pitää talven mittaan saisko koneeseen lisäpotkua.
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Mulla aika paljon kuvan käyttötarkoitus ja asiakkaan speksit määrittelee minkä näköistä kuvaa tuotan. Mutta jos on vapaat kädet niin monesti homma menee niin että ensin kuvataan jotain "varman päälle", ja sen jälkeen voidaan sitten kokeilla jotain epävarmempaa ideaa. Kenelläkään ei ole kärsivällisyyttä odotella kun kuvaaja alkaa raapimaan päätään, joten epävarmemmatkin ideat on ainakin jossain muodossa testattu ennakkoon. Pitää koko ajan tietää mitä tekee ja toimia nopeasti, ettei kuvauksen energia ja flow mene hukkaan. Kaikkein tärkeintä on oppia katsomaan valoa, ja oppia tietämään minkälainen valo tulee eri valonmuokkaimilla eri olosuhteissa, valaistuksen voi sitten saada 80%:sti oikein jo korvien välissä, valojen siirtäminen ja säätäminen on paljon nopeampaa puuhaa kun sen tekee mielessään.
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Kun tässä puhutaan kohdistusvalojen tarpeellisuudesta, niin tarkennan tätä lausuntoani vähän. Tykkään kuvata low-key kuvaa, vähän sellaista film noir -tyyppistä kuvaa. Valaisuna on usein melko tarkasti suunnattuja pieniä valoja, joilla saadaan vahvoja kontrasteja kuvaan. Näissäkin on kuitenkin pidettävä huoli siitä, että kuvassa on riittävästi valoa, jotta jälkikäsittelyssä ei tarvitse nostaa valoisuutta ja samalla kohinaa esille. Ongelmana on usein se, että vaikka kohdistusvaloilla saa kuvan kontrastit näkymään, niin tilaan saattaa silti varsinaisesta salamanvalosta karata niin paljon valoa, että kontrastit tasoittuvat. Silmä näkee kohdistusvalojen hämärähkön tilanteen erilaisena kuin sitten kuvaan lopulta tulee. Tuossa edelläkin RB puhuu siitä, että hän mittaa valot mittarilla. Eli siis ottaa niitä testivälähdyksiä, jotta saa valon sopivaksi. Itse taas tykkään tehdä tämän kameralla ja katson histogrammista, että valon kokonaismäärä on riittävä. Ja tätä tarkoitan sillä, että pelkillä kohdistusvaloilla ei voi kuvata. RB:n ja Perryn kommentit osuvat kyllä ihan oikeaan.
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Kyllä minäkin histogrammia katson, mutta siitä ei näe esim. kokokuvissa kuvassa pienenä olevan kasvojen osuutta. Alue on siis niin pieni, että ainakaan Canonien RGB-histogrammi ei näytä sitä ja histogrammikn mukaan valotettuna kasvot palavat varsinikin punaisen kanavan osalta helposti puhki. Kasvot on muutenkin kriittinen kohta muotokuvauksessa, jos sen valottaa väärin, niin ongelmia kuvankäsittelyssä on tiedossa. Ja mitatessa niitä testivälähdyksiä ei montaa tarvita, kuvaamisesta tulee paljon sujuvampaa. Miljöössä mittarin tarve vain korostuu. Jos kuvassa on vaikkapa kirkasta taivasta ja kaikkea muuta, niin pelkän histogrammin ja (optimistisen) takanäytön avulla ei voi varmistaa että kuvan tärkein kohta, kasvot valottuvat oikein, varsinkin salamalla kuvatessa. Histogrammi näyttää kirkkaan taivaan ja varjoalueet eikä noteeraa mitenkään kasvojen aluetta. Kaikki muu osa kuvasta on helppo säätää kuvankäsittelyllä, mutta kasvojen sävynsäätö huippuunsa on ainakin turha ja hankala työvaihe. Itse käytän kuvaamisessa wifi-korttia ja tablettia, se toimii automaattisesti, ei rajoita tai hidasta kuvaamista mitenkään mutta asiakkaat ovat yllättyneitä ja mielissään kun näkevät mitä saadaan aikaan. Sen voi ottaa mukaan minnevain toisinkuin läppärinrotiskon.
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Kuulostaa se. Semmoista ei löydykään joka osaa kehitellä valaistuksen täysin päässään ja ei yhtään tarvitse säätää ja vääntää kuvausvaiheessa vielä paremman valon saamiseksi. Tai sitten on vain löysät kriteerit ja on tyytyväinen siihen "melkein" valoon.
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Tosiaan, olipas ”ladonovet” turha ostos. Kuvittelin, että niillä voisi tuotekuvauksessa poistaa tarkkarajaisella valaisulla kuvauskohteen edestä varjon, mikä kyllä poistuukin, mutta sitten kohteen toiselle puolelle tulee vielä suurempi varjo. Eikä auta, vaikka kuinka yrittäisi säätää kohteen etu- ja takapuolella olevien valojen tehoja, varjo on aina vähintäänkin kohteen toisella puolella, joskus molemmillakin puolilla. Jaha, pitääköhän laittaa uudet ”ladonovet” heti kiertoon…
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Älä nyt hemmetti hosu. Kyllä ladonovia aina tarvitaan rajaamaan mihin suuntaan valoa lähtee ja mihin ei. Wait and see!
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Jos sinulla on valot kohdetta ylempänä ja alla jotain pintaa, niin ainahan sinne jostain varjo tulee. Toisella valolla ei voi poistaa varjoa kokonaan, vain vähentää kontrastia. Jollei sitten valaise vaikkapa teltalla niin tasaisesti, ettei varjoja tule ollenkaan - eipä tule esineellekään muotoa. Takavalon (korkovalon?) voi rajata niin, ettei siitä tule eteen varjoa, mutta se ei myöskään sitten valaise tuotteen alaosaa. Toinen mahdollisuus sijoittaa esine reunalle ja suunnata korkovalo alaviistosta. Ja kolmas idea on poistaa pinta alta. Esine joko roikkumaan ilmaan tai lasilevylle. Toisaalta ilman varjoa esine tuntuu olevan ilmassa. Ehkä se lienee tarkoituskin?
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Valon rajaamiseen tuotekuvauksessa on paras tehdä mahdollisimman läheltä aihetta (mustalla) pahvilla, pellillä tai vastaavalla. Myynnissä on myös erittäin ohutta taiteltavaa pelliä joka on tehty nimenomaan muotoiltavaksi valonrajaimeksi. Kaikenmaailman clampit ja säädettävät varret on kivoja kapistuksia.
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Kiitoksia jälleen hyvistä neuvoista. Täytyypä niistä jotain kokeilla tuotekuvaukseen. Ladonovien huonoa käytettävyyttä ko. puuhassa ei edes postin tuoma 12-asteen hunajakenno juurikaan parantanut, vaikka sitä yhdessä ladonovien kanssa voikin käyttää. Olisipa edes ostanut jotkin halvat kiinalaiset ladonovet, niin nehän olisi voinut heittää vaikkapa roskiin. Noita Elinchrom:in alkuperäistavaroita ei ehkä viitsi… Nämä meikäläisen tuotekuvat tulevat lähinnä teknisiin dokumentteihin, joten mitenkään myyviä tai taiteellisia niiden ei tarvitse olla, mutta voimakkaat varjot kuvissa eivät silti ole kivoja.
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Kyllä niille ladonoville vielä saattaa käyttöä löytyä, kunhan pidät ne hyvin saatavilla että eivät unohdu.
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Tekeekö tällä mitään? Ja jos siihen laittaa tämmöisen niin entäs sitten?
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Kyllähän tuolla tekee, melko pehmeääkin valo on. Jos kuvaat siinä studiossa missä oon käynyt, niin tuosta kennosta on apua valon suuntaamisessa ja rajaamisessa. Varmaan pitää siinä tilassa nostaa kattoon asti että valo tulis vähän yläviistosta. Jos kuvaat isommassa tilassa niin vielä paree. Itse teltan rakenteeseen, kestävyyteen ja valon jakutumiseen en voi ottaa kantaa.
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Ostin noi kun ei maksannu juurikaan. En vaan ole vielä kokeillu.
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Kaikenlaisia houkutuksia tuo Elinchrom on näköjään tehnyt valokuvaajille, kuten vaikkapa tuo Fibre Optic Kit nro. 26430, jossa siis studiosalamaan asennetaan heijastimen sijasta metallinen kupu, josta lähtee kaksi paksuhkoa kuituoptista ”johdinta”. Olisi kyllä hieno peli makrokuvauksessa. Hintaa moisella taitaa olla > 1,5 k€, joten ei taida olla aloittelijalla ihan ensimmäisenä hankintalistalla(??). Onkohan kellään kokemusta ko. kuituoptisesta valaisimesta?