Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Beuaty dish hunajakennolla oli kiva. En ole kokeillut, mutta elincromen rotalux vaikuttaisi monipuoliselta. Tosin nykyään suosin hunajakennoja ja gridejä. Mä kyllä suosittelen noita d-litejä, hyvin ovat toimineet jo monta vuotta. Sisäänrakennettu radiolaukaisin on iso plussa ja käytettynä lisähärpäkkeitä liikkuun. Hensel oli hieno systeemi, mutta painava ja kallis.
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Mun suosikkivalaistukseni oli pari vuotta sitten e.m. 1x2 m kangas, joka roikkui putkikehyksessä. Ei vie tilaa käytännössä ollenkaan, ja saa koko ihmisen tasaisesti valaistua (no, alle 2metrisen..... Lähellä sillä saa aikaan kivasti etäisyyden mukana vähenevän valon. No, toki toikin viritys on melko lailla yhteen tarkoitukseen, mutta hyvin paljon kätevämpi kuin vastaavan kokoinen softbox.... (- Jos siis pehmeää valoa haluaa.)
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Oon hetken aikaa suunnitellut laittaa studion takaseinään valkoisen taustakartonkirullan, sen kautta voisi ampua täytevaloa joka tulisi suurelta pinnalta. Olishan se siellä jo, kun jaksais ratkaista ripustusongelman. 60 cm elinkan Softlite hunajakennolla on pienoinen pettymys. Kauheen raskas mutta ei kovin mieluinen. 30 senttiset hunajakennolla tuntuu paremmalta ja oma viritelmä valkoinen lampunkuuppa on niistä kaikkein paras. Elinkan välähdysputki on pilallisen syvällä, ne jäävät varsinkin harakirivalmisteisten sovitteiden sisään eikä valo jakaannu kovin leveälle.
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Polarisaatiosuotimella saa aikaan polarisoitua valoa, jonka aiheuttamia heijastuksia voi sitten vähentää objektiivin eteen laitetulla polarisaatiosuotimella. En ole moista ikinä tarvinnut, joskus olen ehkä ohimennen kaivannut, mutta en niin paljoa että olisin viitsinyt hankkia. Tämä menee mielestäni puhtaasti erikoistyökalun puolelle. Ladonovissa periaatteessa pidempi on parempi, sillä varjon reunasta tulee terävämpi. Mutta käytännöllisyys sanelee kuinka pitkiksi ne kannattaa tehdä. Yleensä ovet on niin pitkät että ne mahtuu taittamaan eteen kuljetuksen ajaksi. Ladonoviin voi sitten klemmareilla laittaa esim. mustan pahvin "jatkopalaksi", mikäli on tarvetta semmoiselle. Jos oikein hyvän kontrollin haluaa valon reunaan, kannattaa hankkia joku härpäke "flägi" (esim. klemmarilla jalustaan kiinnittyvä musta pahvi tms), jota sovittelee valon ja kohteen väliin. Pahvin voi jopa leikata sopivan muotoiseksi jos haluaa esim. kaarevan reunan. Riippuu vähän siitä mitä kuvaa, mutta jossain vaiheessa läjä erilaisia varsia, klemmareita ja super clampeja on todella hyvä sijoitus, niitä kun on sopivasti, saa viriteltyä kiinni melkein mitä vain mihin vain.
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan No niin, liian unissaan tuli kirjoitettua tuo laskutoimitus, muuttelin parametreja mutta unohdin laskea uudelleen Onneksi oli tuohon suuntaan, mikä vain korostaa miten dramaattisesti valoa tarvitaan lisää kun etäisyys kasvaa. 100 ISO ja 400 ISO välillä on 2 aukkoa, joskus ikävä kyllä valinta on 800 ISO ja 3200 ISO välillä. Yksi pointti muuten isotehoisissa salamoissa on lisäksi värinkääntökalvon käyttäminen, kun haluaa että salamat olisivat esim. hehkulampun värisiä. Silloin joutuu käyttämään 2 aukkoa syövää CTO-kalvoa. 150Ws salamasta tulee n. 37,5Ws. Olen vieläkin sitä mieltä että jos kohtalaisella lisäsijoituksella, esim. +20% saa 100% voimakkaammat salamat niin kannattaa ostaa ne (ellei haitat kuten suuri minimiteho tai hitaampi välähdysaika haittaa, ekan saa hoidettua ND-filttereillä) nimim. Uusimmat digikamerat, silti 100 ISO ja f/16 silloin tällöin
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Noilla herkkyyksillä ISO-hanikasta lisää löylyä +100% tuo +20% säästön
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Ajattele mikä säästö jos ei osta salamoita ollenkaan, vaan ruuvaa isoksi 102 400 ja kuvaa actionkuvia taskulampun valossa.
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Studiosalamoilleko ajattelit perustaa "actionkuva-yrityksesi"? Siinä tapauksessa vanhoja Bowensin 3K- ja 6K-geniksiä saa varmaan alle 200 euron, kun vähän tsiduilee ympärilleen
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Nyt en ymmärrä ollenkaan. Minulla on wattisekunteja ihan riittävästi ja yrityskin löytyy jo. Mutta te muut saatte kuvata vaikka taskulampuilla, jos siltä tuntuu.
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Sorry, näemmä vaihtui sivu ja kommenttiseura. Eihän nuo edelliset ollut edes sulle tarkoitettu... otsalampuilla mennään jatkossakin
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Aika erikoinen tarve pitäisi kyllä olla, tosiaan.... Tuo kahden polarisaatiosuotimen käyttö esiintyy joissakin valaistukseen liittyvissä jutuissa, minäkin löysin pari sivustoa, joilla semmoista haahuillaan. Se ei kuitenkaan ole aivan tolkullinen juttu; yksikin suodatin riittää tavallisessa tapauksessa vähentämään heijastuksia kiiltävistä pinnoista. Valaisimen edessä se tuottaa polarisoitua valoa, joka ei aikaansaa kiiltäviä heijastuksia eristemateriaalia olevissa pinnoissa (siis muissa kuin metalleissa). Sama vaikutus on objektiivin edessä olevalla polarisaatiosuodattimella, se taas ei päästä kiiltoheijastuksen valoa läpi, kuten kaikki maisemakuvaajat (oletettavasti) hyvin tietävät. - Siis asennostaan riippuen, kuten kaikki myös tietänevät. Sähköä johtavat materiaalit ovat sitten eri juttu, niissä ei heijastuva valo polarisoidu. Tuo mainittu kahden polarisaatiosuotimen käyttö liittyy juuri metallipintojen heijastuksiin. Metallista heijastunut pyöröpolarisoitu valo vaihtaa pyörimissuuntaansa, joten se ei mene enää toisen vastaavan suotimen läpi. Eli siis, kiiltäville metallipinnoille juttu toimii juuri lainauksessa kuvatulla tavalla, mutta suodattimien on oltava pyöröpolarisaattoreita, ja samaan suuntaan pyörittäviä (siis myötä- tai vastapäivään). (Vaikutus ei kuitenkaan ole tällöin säädettävissä suodatinta pyörittelemällä.) Pyöröpolarisoiva valaisinkalvo on vielä erityisempi työkalu kuin tavallinen, mutta ilmeisen tarpeellinen kiiltäviä metalliesineitä kuvaaville; vaikkapa koruja, ruokailuvälineitä yms. Yleensä kai tuotekuvaajat pyrkivät hallitsemaan heijastuksia kohdetta ympäröivillä tummilla ja vaaleilla pinnoilla, eikä esim. lampun kuvaa pääse peilautumaan kohteesta, mutta jossain erikoistapauksessa luulisin p.o. valaistusjärjestelyn olevan mielekäs.
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan BTW: Ihan mutuna muuten luulisin, että tavalliset objektiiveihin tarkoitetut pyöröpolarisaattorit eivät kuitenkaan tuota täysin ympyräpolaroitua valoa; siihen tarvittaisiin jonkin verran monimutkaisempi suodaattimen rakenne. Niillä saadaan (olettaakseni) aikaan elliptistä polarisaatiota, joka on tavallaan ympyrä- ja lineaarisen polarisaation sekoitus. Niitten ainoa tarkoitushan on olla hämäämättä kameran valonmittauksen antureita, jota lineaarisesti polarisoituneen valon heijastukset mittauskojeistossa voisivat hämätä. En siten ole varma, toimisiko tavallinen objektiiveihin tarkoitettu suodatin edellä kuvatussa kahden suodattimen systeemissä, ainakaan ihan täydellisesti.
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Itse oon käyttänyt kahta polarisaatiosuodatinta öljyvärimaalauksen kuvaamiseen. Ei varmaan kovin kriittisiin tarpeisiin väritoiston kannalta, mutta hyvin poisti kiillot ja tuli ihan käypäinen kuva.
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Reproissahan noita on käytetty. Metallikiiltoon ei taida auttaa oikein mikään, kun alkaa muuten tulla kokonaispolarisoitumista.
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Kun minullakin on nyt lopulta mahdollisuus saada kotiin pieni studiohuone, kaksikin huonetta tyhjenee, niin kysyn kokeneemmilta: Omistan neljä Nikonin käsisalamaa, SB-600, 700, 800. Näihin on käsisalamiin tarkoitettuja lisäosia, suuntauksen ja hajoittamiseen, vähän leluja, mutta on. Lisäksi on Elinchromin kuumavaloja 2 kpl, telineineen ja sateenvarjoineen, läpiammuttava ja heijastava. Clamppeja jokunen. Yongnuo-triggereitä on kassillinen. Tulen tuolla kuvaamaan ainoastaan henkilöitä, kasvoista kokovartaloon. Huone on siis normi omakotitalon huone, vähän riippuen siitä kumman valitsen joko normimatala ja keskikokoinen tai vähän korkeampi ja suurempi, ei halli kuitenkaan. Onko minulla olennaista hyötyä harrastekuvaukseen hankkia edullista studiosalamasettiä, Falcon Eyes tai Elinchrome, ainakin yhdellä tasovalolla? Investointi ei ole mahdoton, joten teen jos on hyötyä, mutta ei tuota rahaa ole kaivoon heitettäväksi eli seisoman en niitä haluaisi. Studiokuvauksen tyylisesta toiminnasta ei ole juuri kokemusta, siksi en tiedä, mitä haluan tai tarvitsen.
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan On ehdottomasti. Käsisalamoilla homma menee kokeilu - korjaus - uusi kokeilu - korjaus ... henkiseksi hommaksi. Silloin olennaiseen jää vähemmän energiaa. Kyllä käsivalaisimillakin saa homman yleensä lopulta toimimaan, mutta studiovaloilla se on ohjausvalojen ansiosta huomattavasti helpompaa. Lisäksi isompii valonmuokkaimpiin (tasovalot) studiovalojen tarjoama lisäteho on hyödyllistä.
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Jos Falconista ja Elinchromesta pitää valita, niin ilman muuta Elincat. Ostin yhden akkusalaman Falconilta ja se oli kyllä aivan pa*** huonosti tehty. Elincat ovat halvimmassa päässä vähän hitaita ja riisuttuja, mutta jos ei mitään valtavia määriä kuvaa, niin aivan hyvät tuohoin hintaluokkaan.
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Koulukuvaajistakin osa käyttää Elinkan D-Litea, siinä hommassa ei kovin huono ja huono hintalaatusuhteinen kapistus pärjää.