Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

studiosalamaa vaiko jotain ihan muuta

Keskustelu osiossa 'Valaisu ja studiokuvaus' , aloittajana sub, 10 Helmikuu 2009.

    Vs: studiosalamaa vaiko jotain ihan muuta

    ...ja jos jää ainoaksi hankinnaksi nämä kaksi, niin voi voi!!!
     
  1. Myrskylintu

    Myrskylintu Member

    256
    6
    18
    Vs: studiosalamaa vaiko jotain ihan muuta

    No mikä niistä pöntöistä nyt tekee nimenomaan digille ylitehokkaita? Arvaamattomiakin? Ei nyt tänä päivä millään magnesiumpulvereilla salamoita pössytellä, kuten joskus 1900-luvun alussa Jacob Riisin aikaan. Silloin oli palokunta oikeasti usein paikalla. Kuten sanottua, useinkaan kuvia ei saa ilman lisävaloa otettua.

    Jos haluaa käyttää mahdollisimman matalaa herkkyyttä, pientä aukkoa, ja vielä valaista ison tilan tai kuvata ulkona päivänvalossa, niin kyllähän sitä tehoa saattaa helposti tarvita enemmän kuin sen perus 400ws tms.

    Kun kaveri kerran haluaa ostaa salamasetin, niin voisi ehkä antaa rakentavia neuvoja, eikä pelotella jollain isovaarin aikaisilla menetelmillä.
     
  2. sub

    sub

    33
    0
    0
    Vs: studiosalamaa vaiko jotain ihan muuta

    Kiitos kaikista mielipiteistä ja neuvoista.

    Tarkennetaan nyt sen verran, että digikameroilla olen kuvannut 10 vuotta, joista viimeiset 5 vuotta aktiivisemmin harrastaen ja osittain työssänikin. Viimeiset 5 vuotta laitteistona on ollut digibridge tai digijärkkäri. Harrastuspuolen kuvauksesta 90% tapahtuu ulkona luonnossa ja ehkäpä 70% kevät/kesä/syysaikaan. Nyt kuitenkin on tullut tarvetta tuolle tuotekuvauspuolelle ja kasvokuvaukseen osittain työn kautta. Ja kun on ollut vähän valoa kuvaustilassa, niin siinä ei ole ollut mistään putken valovoimasta hyötyä. Eikä tietysti tuollaisessa mitään suurta mielikuvitustakaan pääse kuvissa käyttämään, eihän tuossa mitään suuria taidevalokuvia luoda ;-) Eli valolle on siis ollut tarve, siitä ostohalut.

    Hetki sitten laitoin tilauksen tästä : Elinchrom salamapaketti D-Lite 2 PLUS (sis. tasovalot)
    http://www.digitarvike.fi/product_details.php?p=35
    Hinta oli juuri pudonnut 595 eurosta 549 euroon.
     
  3. Vs: studiosalamaa vaiko jotain ihan muuta

    Kun kaveri oli jo ensimmäisessä kirjoituksessaan selkeästi päättänyt, että mitä ostaa ja oli hakemassa vaan vahvistusta itsepetokselleen, niin mielestäni keskustelu täytti tarkoituksensa jo parin ensimmäisen kirjoituksen aikana. Sananvuoronsa saivat strobistit, tee se itse-miehet ja vanhantavaran kierrättäjätkin. Tämä studiovalokeskustelu on käyty monia kertoja tälläkin forumilla, aina samalla käsikirjoituksella.

    Mielestäni keskustelussa oli rakentavia neuvoja niin, että hitaampaa ihan hirvitti. Haulla voi täältäkin forumilta hakea niitä lisää edellisistä keskusteluista.

    Sen jälkeen voidaan hyvinkin keskustella aiheen viereltä, eli siitä mihin harrastaja tuollaisia valoja tarvii. Kuten ilmi lopuksi kävikin, niin ei yhtään mihinkään vaan työnantaja oli puhunut harrastajalta halpaa kuvakeikkaa ja siihen tarvittiin ammattimaisemman näköistä valoa.
     
  4. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: studiosalamaa vaiko jotain ihan muuta

    En mitenkään halua pelotella, mutta eihän sitä laitteilla ammattimaisemman näköistä valoa saa vaan osaamisella.
    Osaaja saa käsisalamoista muotoilevampaa valoa kuin osaamaton
    maailman parhaimmilla laitteilla.
    Jos tuote on pieni, ei isoista salamoista juuri iloa ole.
    Parempi olisi hommata kuvausteltta ja lasialusta sekä useampi laajaa valoa antava valonlähde. Olin kurssilla, jossa vetäjä (ammattikseen tuotteita kuvaava) käytti ekotorilta ostamiansa sellaisia parin kympin pöydälle laitettavia 'auringonvalo' valaisimia, joissa sisällä oli kaksi lyhyttä loisteputkea ja niiden edessä sellainen valkoinen muovi. Niitä hän sijoitteli tuotteen mukaan milloin minnekin, millaista valoa nyt kukin kuvattava tuote vaati, että tuotteen ominaisimmat piirteet tulivat esiin. Kun sen yhdistää photoshop-osaamiseen, oltiin pitkällä.
    Lisäksi tämä henkilö korosti sitä, että yhteen kuvaan ei kauaa pysty tietokoneella käyttämään, koska kuvia täytyy olla monta, jotta niistä saa elannon. Mutta tosi hyviä kuvia hän otti ja teki ne photoshopilla lopullisiksi kuviksi erittäin lyhyeässä ajassa.
    Tämä vain esimerkkinä, että ne kalliit vehkeet eivät takaa mitään.
    T Kalliiden vehkeiden omistaja
     
  5. Vs: studiosalamaa vaiko jotain ihan muuta

    Äläpäs nyt sekoita tätä juttua. Kyllä se niin menee, että kuvien laatu on suoraan verrannollinen kaluston hintaan.

    Mä olin tässä hetki sitten Londoniumissa Paul Williamsin työpajalla kuvaamassa sapuskaa. Siellä herra totesi, että paras valo ruokakuvauksiin on pohjoisikkuna ja se vasta kallista valoa on kun pitää hommata studio, missä on ikkuna pohjoiseen päin.
     
  6. Vs: studiosalamaa vaiko jotain ihan muuta

    J rabbit, et paremmin voisi sanoa: Ystäväni ja laitetaan ihan nimellä; Horst Neumann, on myynyt suunnilleen kaiken valokaman pois, kun on keikka täällä, se aluksi katsoo mitä mahiksia on ihan luonnonvalolla ja heijasimilla, sitten käskee sen assarin hypätä sen Q seiskaan ja hakea vuokraamosta (Se on heti laskussa "vähennyskelpoista" )sopivat pömpelit sopivilla grideillä, bokseilla, globe boucereilla tai spoteilla, ihan millä tahansa mikä siihen hommaan käy. OK sen hinnoilla mikä tahansa käy...  katsokaa MUN EKAA inputtia, mitä suosittelen. vaikka joku yritti tota vanhan jäärän varotuksia, ne menee tuolla tuulitunnelissa, tolla bollansisällä läpi kuin humina, ei mua saa niistä enää riehaantumaan. Kaveri teki just oikeet ratkaisut, vähän erilaista heijastinta, toi varjo on laiskan miehen hommaa.
    mutta niin on mun edellinen kommenttikin: Jos se yritys valojen alalla siihen hankintaan jää niin voivoi.

    JK: taisivat myydä viimeisen setin sulle, linkistä päätellen...

    ja pupumies, oliko mestarilla PC 80mm obiska kehissä. Mua vitutta noi nykyhemmojen tapa kuvata kaikki epäskarppina ruokakuvissa etäisyystasossa, pitäs ola senverran täppää että vois hankkia linssin jolla vois muuttaa epäskarpin "korkeustasoon" eli syyn miksi hankin aikoinani Flexbodyn.
     
  7. Vs: studiosalamaa vaiko jotain ihan muuta

    Me kuvattiin ihan normi hc 100:lla joka oli kiinni h3:ssa, mutta puhetta oli, että T/S toisi kyllä kivasti potkua juttuun. Nyt ei ole kuulemma enää aikaa palkin vääntelyyn, kun maailma pitää saada valmiiksi huomiseksi.
     
  8. Vs: studiosalamaa vaiko jotain ihan muuta

    noi isot palkit on passe, mutta ei nikonikaan ihan turhantakia tota elektroversiota pannu PC:stä ulos: HC uutuus on aika jännä kun käy opiskat kun opiskat, varmaan hahmotat mikä ajan takaa, esim. marjakakun päällä röpelopunaiset: ei mitään "paskaan bokehiin suistuvaa mössöä" vaan ihan jääkiteillä kimmeltävää marjan pintaa koko matka. Täräytittekö jätskikuvia, se on älyttömän vaikeata ! pakastearkku täynnä kamaa, stailisti vetäisee kauhalla tai veitsellä sipaisun jäden pintaa, jos on monikerroksista niin pelkän oikean paikan löytäminen, missä kerokset on hyvän näköiset vaatii jo työtä. Sitten on aivan sekunneista kiini, kun osa on vielä hilettä, osa alkaa sulaa seksikkään muhevasti. Täh? on se hyvä ettei  tartte tässä toteuttaa, pelkästään puhua. Olen minäkin lajia koetellut mutta suosiolla jättänyt Horstille ja Tapsalle Korkeavuorenkadulle...

    ihan tosta studiohommasta ja valoista vielä: Mulla sitä roipetta vielä riittää, lun hätäpäissäni aikoinani tein diilin että Fimeko laittaa mut Profoton listoille ammatti/vuokrastudiona. No osa geniksistä (niitä kai oli pahimmillaan jotakin 8 kappaletta) meni kierrätykseen. tuikkuja on ainakin: iso prosoftboksi isossa nostokammella varustetussa manfrotto jalustalla pyörien päällä siinä paikat neljälle valopäälle. kymmentuhatta wattisekuntia posautusta niin sai palkillakin alkaa kaivaa aukkoja sieltä loppupäästä. Sitten pienempi säätökurki jossa valopää ja hopeavarjo, antaa kivaa potkuista valoa jolla numeerinenkin räppänä näyttää toimivan ihan ilman kauheita vääntöjä. pari teatteri fresnel spottia, yksi focusing spotti sisäisillä rajoittajaliuskoilla ja geeli sekä gobo arsenaalilla. pari pitkää strippiä, jossa globe bouncerit sisällä taustan valaisemiseksi, Yksi iso waffer jossa hunajakenno ja sitten Pro rengas salama joka on käännetty toisinpäin että valaisee ison hopeisen kuupan kautta sen eteen joko värifiltteri (lohenvärinen) tekemään simpparitytöstä seksikkään (ilman photoshoppia, sillä siinä menee koko ala, ei tule nyansseja valon ja varjon osiin) tai siten reijällä varustettu gridi tai jopa iso polafiltteri jossa reikä, läpimitta yli puolimetriä tiedät kyllä mitä on aikanaan maksanut. Eli message on : aikoinan tartti Oikeesti tienata ja olla liikevaihtoa jos edes yritti olla "JukkaPro" nyt olen mukana taas, kimppastudiossa jossa kollit toivotti tervetulleeks kun näkivät mitä mahdollisuuksia olis alkaa viritteleen jos tehtäis diili. tehtiin : mun kamoilla sa touhuta, mutta itse kokeilla ja kirjaan mitä on käytetty, sitten kundit lataa kassaan senveran että mä en maksa latiakaan  kun käytän mestoja (kannan omat genikset sisään)kunhan vähän näytän miten. oisin kyllä täälläkin näyttänyt, mutta toivotivat mut tervetulleeksi tonne sakujen Aphog.de saitille, siellä alan vähän paneen jannuille "Pohjoista ulottuvuutta" shamaanien ja ständ kehitysten avulla...
     
  9. Vs: studiosalamaa vaiko jotain ihan muuta

    Hyvä valinta tuo d-lite sarja, ainakin noista vaihtoehdoista. Itse ainakin päädyin merkkiin saatavuuden ja hintansa puolesta. Lisäksi E merkissä on mahdollisuus käyttää lusikoita näppärästi lisänä. Heijastinkuuppia ym vermeitä kannattaa katsoa myös telefotosta.
     
  10. Vs: studiosalamaa vaiko jotain ihan muuta

    Jokos on testattu Hasselin HTS?
     
  11. Vs: studiosalamaa vaiko jotain ihan muuta

    Mitä testaamista siinä on ? käys hakeen Fimekosta tai Colorkolmiosta uusin Victor, siinä on sivukaupalla tekstiä ja kuvaa, että osaat sitten vääntä oikeita nappeja kun on oma numeerine hässelihässällä näpeissä.
     
  12. sub

    sub

    33
    0
    0
    Vs: studiosalamaa vaiko jotain ihan muuta

    Yritin, piilolasi, lukea sun jokaisen viestin tarkasti ja ajatuksella, mutta lopulta jäin kuitenkin jonkinlaiseen epätietoisuuteen lopullisesta mielipiteestäsi. Kokonaisuutena ilmeisesti pidät studiosalamoita turhana hankintana, mutta tarkoitatko tällä lausahduksella sitä, että pitäisi hankkia paljon tilpehööriä lisää, vaiko mitä?

    Kyllä tuo siinä vaiheessa oli toiseksi viimeinen, joku muu sai viimeisen.

    Mielestäni ensimmäisessä viestissäni kerroin taustaa siitä, mitä olisin tekemässä ja millainen budjetti olisi mahdollinen. Kuten otsikossakin lukee : vaiko jotain ihan muuta. Eli jonkinlaisen valon tarve oli ja käsitykseni mukaan sitä valoa saa ainoastaan lampuilla/salamoilla, jos unohdetaan luonnonvalo. Ei sillä hyvällä putkella tee mitään pimeässä, eikö totta? Kerroin myös kokeilleeni erilaisia DIY-valoratkaisuja. Ja löytyy myös kiiltäviä kapalevyjä, pleksejä, leivinpaperilla päällystettyjä pahvilaatikonrunkoja... Perustelin ajatuksiani, joiden kautta olin päätynyt joko pikkusalamoihin tai studiosalamoihin ja toivoin saavani erilaisia kokemuksia ja mielipiteitä henkilöiltä, jotka ovat mahdollisesti saman asian kanssa painineet.

    No hitto, tässähän tulee ihan kusetettu olo. Taas on kuvaajaa vedätetty huolella. Mutta asiallahan on kääntöpuolikin. Tässä tapauksessa en maksa hankintaa yksin, mutta kalusto jää omistukseeni. Saan kuvista jopa korvauksenkin, joka peittää omaa investointiani entisestään. Ja mahdollisuuden opetella valaistuksen käyttöä mielestäni ihan pätevillä laitteilla. Eikös harrastajan näkökulmasta voisi ajatella, että mahdollisuus opetella uusi asia pienellä kustannuksella ilman varsinaisia riskejä on melkolailla priceless?
     
  13. Vs: studiosalamaa vaiko jotain ihan muuta

    Subbari, rehelliseen kysymykseen rehellinen vastaus.
    1) flassi on pitkäaikais investointi, siksi OK vaikka kameran kanssa ihan alkuun. Jos pidät huolta siitä että et paisko ja tiputa, ja sillointällöin käyttelet, se jauhaa sulle täppää tai hupia ainakin vuosikymmenen tai pari-siis aivan toisenlainen investointi kuin nykykamerat.
    2) kuitenkin on VALO niitä ainoita ilmasia juttuja mitä Valo-kuvauksessa on, muista että rahasta puhuttaessa kuvaus on se kalliimpi, mutta kuvauksesta puhuttaessa se valo, sen saatavuus, sen laatu ja hallinta on tärkeämpi, kaikki muu on vain tallennusta ja esille panoa.
    3) Flassilla varmistat vain saatavuuden, et muuta. loppu täytyy tulla kivikkoista polkua käyden, ellet sitten ole synnynnäinen
    lahjakkuus, eli näät heti tärkeät jutut, valitset luonnostasi hyvät ratkaisut ja niin edelleen. Lohdutan sinua: kaikkea voi oppia,
    vanha typerä fraasi, Nerous on 90% kovaa työtä ja 10% inspiraatiota, mutta ilman sitä viimeistä ottaisit kuvasi kännykkäkameralla ja kotona siten painaisit delete nappia aika tiheään.  Peace & Love...