Vs: studiosalama? Eli ilmeisesti d-lite 2 setti voisi olla ihan hyvä tämmöiselle tavalliselle harrastajalle? (kirjoitusvirhe korjatu)
Vs: studiosalama? Mä kuitenkin ottaisin sen D-lite 4:en tai vielä ennemmin FX/BX 400:en. Hinta on FX:llä lähes tupla, mutta mutta.. miten sen sanois ? a) toi 200Ws on ihan OK, jollet kuvaa kertaakaan vaikkapa ulkona, tai muutoin päivävalaistuksessa. b) noi harrastajavehkeet on harrastajavehkeitä. BX esimerkiksi on jo hivenen omaa luokkaansa ja kovempaan käyttöön suunniteltu. Hintaeroa on, muttei mielestäni kovin kauheasti. Esimerkiksi Cyberfotosta setit: Elinchrom Salamapaketti D-Lite2. 2kpl salamaa jalustat & tasovalot + 75cm varjo kaupan päälle 688 EUR Elinchrom Salamapaketti FX400 2kpl salamaa + tarvikkeet 964 EUR Elinchrom Salamapaketti D-Lite 4. 2kpl salamaa Jalustoilla & tasovaloilla 829 EUR Elinchrom Salamapaket BX400 2kpl salamaa Kampanja! Nyt jalustat ja varjot kaupan päälle 1080 EUR Noi setit on settejä, joten 'lähes aina' tulet kaipaamaan hivenen tukevampaa kampetta. Esimerkiksi noi jalat ei oo mitään kovin tukevia ja halvin vakuutus sun välähdyspäälle on nimenomaan tukeva jalka. Softarit käy aika äkkiä pieneksi ja sillä isommalla softarilla on oikeasti merkitystä.... Mutta noi kerkiää kyllä hankkia myöhemminkin, joten ei kaikkea kerralla. Ehkä kuitenkin 'rakentaisin perustat kunnolla', ennen seinän pystytystä ja siksi hivenen laadukkaampaa roipetta, kun hintaerokaan ei aivan järkyttävä ole. No, tee miten haluat ;D
Vs: studiosalama? Kiitoksia! Luulen aluksi ainakin noiden riittävän käyttööni? Kyllä aina olen tehnyt niinkuin itse haluan ;-) (ainakin melkein)
Vs: studiosalama? Ootko jo saanut salamat? Tekeekö niillä mitään? Millainen ohjausvalo noissa Lumisofteissa on?
Vs: studiosalama? Eli systeemi on varmaankin semmoinen, että valo palaa koko ajan ja kun laukaistaan, niin tulee enempi valoa. Onhan näin ja vaikuttaako ohjausvalo toimivalta? Mielenkiintoisten tai ylipäätään hyvin valaisujen tekeminen olisi aika vaikeaa ilman ohjausvaloa.
Vs: studiosalama? Yleensä salaman ohjausvalon teho on/säädetään niin että se on vähintään 4 aukkoa pienempi kuin välähdyksen teho, jotta se ei vaikuta kokonaisvalotuksen määrään. Siis vain välähdysputki valaisee. Ohjausvalojen ja välähdysputken värilämpötilä on aivan eri. Jotkut käyttävät ahjausvalon suuhteellisesti suurempaa tehoa valon lämmittämiseen, mutta värikalvot ovat siihen tarkoitukseen paljon paremmat jutut.
Vs: studiosalama? Niin siinä on kiinteät ohjausvalon tehot ? Noissa, mitä itse käytän, on ns. proportionaalinen teho olemassa tuolle ohjausvalolle, eli voit säätää valot ihan silmämääräisesti aika kohdilleen. Sitten enää pieni hionta lisukkeeksi parilla testikuvalla ja that's it. Tietenkin tuon voi hoitaa vaikkapa mittarilla, mutten ainakaan itse omista enää ko. rehkilettä, koska koin sen tarpeettomaksi. Siis mitä ? Onko jossain muka vielä myynnissä valoja, joissa ohjausvalo palaa välähdyksen aikana ? Ainakin omissa ja niin FX:ssä homma toimii niin, että ohjausvalo sammuu siinä laukaisun ja välähdyspään välähdyksen välissä, eli se ei vaikuta hittojakaan itse kuvaan. Ohjausvalossa on vieläpä sellainen juttu, että ne syttyy vasta kun salama on valmis ampumaan uudestaan.
Vs: studiosalama? Puhutko nyt Henselistä vai Elincasta? D-liten kuumenemisesta: Toissapäivän parin timman keikalle otin mukaan yhden FX 400 ja yhden d-lite 2 valon. Jouduin paukuttelemaan täystehoilla. Loppua kohden d-lite rupes tilttailemaan, vaikka ei ollut edes hunajakennoa edessä, vaan avoin sontsa. FX 400 oli suljetussa sontsaboxilla ja ei ollut mitään ongelmia. Eipä noissa viidessä FX-400, mitä käytän ole koskaan ollutkaan. Sitävastoin kyllä d-litet temppuilee välillä.
Vs: studiosalama? Enpä tierä onko myynnissä, mutta käytössä niitä on vaikka kuinka paljon. Elinkan EL 500 ei sammuttele ohjausvalojaan välähryksen aikana. Mulle siitä ei oo ollu mitään haittaakaan. Tehonsäädöt ja ohjausvalojen kirkkaussäädöt niissä on kätevästi vierekkäisillä liukusäätimillä jolloin niitä on helppo siirtää rinnakkain tai niitä voi halutessaan siirtää erikseenkin. Bowensseissa, ainakin osassa, on tehon ja ohjausvalojen säädöt eri pyöritettävillä säätimillä, ja ne pitää kääntää erikseen. Se on hankalan tuntuinen homma, koska niiden suhteellinen säätö pitää tehdä silmämääräisesti.
Vs: studiosalama? Haluaisin nähdä sen halogeenin tai hehkulampun, joka ehtii sammumaan "laukaisun ja välähdyspään välähdyksen välissä". Vai minkä tyyppiset valot sinulla on ohjausvalona? LEDit? Se toki on totta, että ohjausvalot eivät vaikuta itse kuvan valotukseen, koska ovat niin paljon himmeämmät. Valojen sammuminen laukaisuhetkellä lienee vain keino rajoittaa laitteen sähköverkosta vetämän piikkivirran suuruutta ja ennen kaikkea osoittamaan, koska laite on valmis uuteen välähdykseen.
Vs: studiosalama? Ei, vaan valittavissa on täysi teho ja proportionaalinen muuttuva, kuten yleensäkin studiosalamoissa. Ohjausvalo ei tosiaan taida sammua välähdyksen ajaksi, mutta ei kai siitä mitään haittakaan ole.
Vs: studiosalama? Kuten edellä jo todettiin, ohjausvalo ei ehdi sammua välähdyksen ajaksi, vaan latauksen ajaksi. Jatkuvasti palamisesta voi olla haittaakin pitkien valotusaikojen yhteydessä, esimerkiksi käytettäessä salamaa täytevalona. Silloin on paras sammuttaa ohjausvalo kokonaan.
Vs: studiosalama? Mutta välähdyksen aikana sammuva valokin saattaa syttyä uudelleen pitkän valotuksen aikana, joten sammutettava sekin on.
Vs: studiosalama? No, pitääpä testata jollain sopivan pitkällä välähdysajalla seuraavan kerran kun kaivaa ne käyttöön (ma, mitä ilmeisemmin). Käytännössä itse olen käyttänyt 1/15s pisimmillään ja tuolloin ei huomaa mitään eroa väriavaruudessa, oli se ohjausvalo päällä, tai ei....siis 1/200s välähdyksiin. Kai sen ohjausvalon saa off-tilaankin, ilmeisesti myös Elinchromeissa ? Ps. ja niin.. Henselin ohjausvalo on 300W, eli sieltä tulee kyllä tuikkua ihan kiitettävästi.
Vs: studiosalama? D-lite sarjalaisissa on passiivijäähdytys ja ne tosiaan voi aktiiviräpsynnässä lämmetä liikaa. Pitää vaan ostaa vehkeet käytön mukaan.
Vs: studiosalama? Joo, kyllä sen ohjausvalon saa offiin EL-elinkallakin. EL-viissatasessa alunperin 100 wattiset vähän-erikois-hehkulamput, mutta siihen saa vaihdettua 250wattiset halogeenit. Itse tilasin paikallisesta sähköliikkeestä, taisvat olla melkein puolta halvemmat kuin alkuperäis halogeenit, ja ihan samanmoiset & merkkiset. Noi viissataset on aika näppärät, mutta tehonsäätövarat saisvat olla suuremmat.