Tuntuu, että vallalla on sellainen suuntaus, että varjoja vältetään ja molemmilla puolilla mallia on taustalla stripit irroitusvaloina. Ne on usein aseteltu huolimattomasti - usein poskiin tulee liian kirkkaita alueita ja hiukset hohtavat liikaa. Minua se ärsyttää suunnattomasti. Pidän henkilökohtaisesti parempana perinteistä valaisua, jossa tuollaisia asioita vältetään. Nykyään sitä valoa tuntuu tulvivan liikaa joka puolelta. Onkohan tämä uusi suuntaus (voihan sekin olla vanhentunut) peräisin muotikuvista ja mitä mieltä olette siitä? T Jukka
Vs: Studiomuotokuvauksen nykysuuntaukset Muaki kenkuttaa nykyinen lättävalosuuntaus ilman varjoja. Yrittäkää löytää persoonallinen työnjälki älkääkä juosko kaikenmaailman muotihaihatusten perässä. Hyi lättä. - E
Vs: Studiomuotokuvauksen nykysuuntaukset Tommoistahan se nykyään on tai onneksi on ikään kuin jo menossa ja ollaan palaamassa takaisin vanhaan. Noi molemmin puoleiset kickerit ja lättänä etuvalo tai vaihtoehtoisesti hirveä pihtivalo on ymmärtääkseni lähtöisin kuvankäsittelyn tarpeista. Niistä hahmoista on helpompi tehdä niitä shadow/highlight väkerryksiä ja helpompi syvätä irti taustasta kun ääriviivat on valaistu ja naama on varjoton. Yksi hirveä variaatio on kanssa se, kutsutaankohan sitä simpukkavaloksi, mikä on se kahden valon variaatio paramount-valosta, jossa kuitenkin kaikki lykkäävät alimmasta valosta liikaa tehoa ja ne vähätkin varjot katoaa taas.
Vs: Studiomuotokuvauksen nykysuuntaukset Joo, lättänävalot ei oo kivoja. Irrotukset taustasta hillitysti on OK. Rinkula-salaman hypetys oksettaa.Toki sitäkin voi käyttää oikein.
Vs: Studiomuotokuvauksen nykysuuntaukset Jännä huomata, että on samansuuntaisia ajatuksia. Tarkoitushan olisi tehdä mallista edustavin kuva, se harvoin mielestäni noilla lättänävaloilla onnistuu. Niin, olihan Tampereellakin se 5 kuvaajan malliesimerkki, jossa kertoivat, että tausta tosiaan vaihdetaan photarissa. Eräällä saitilla yksi ammattikuvaaja sanoi, että hän laittaa valot siten, että lopullisen kuvan käsittelyyn (jos siis tehdään viimeisen päälle) menee 5-10 minuuttia. T Jukka
Vs: Studiomuotokuvauksen nykysuuntaukset Tosi harvoin tulee mieleenkään, että viittisin taustoja ruveta vaihtelemaan. Jotain kollaasia valkoisella taustalla tulee tehtyä. Photosopilla on kuitenkin hyvä poistella maltillisesti vaikkapa sähköpaaluja ja liikennemerkkejä mitkä muuten pilaisivat taustaa, mutta muuten tausta olkoon melko luomu.
Vs: Studiomuotokuvauksen nykysuuntaukset Tuli tätä lukiessa mieleen, että tuleeko noita omia suuntauksia mietittäessä mieleen, että mitä se asiakas haluaa?
Vs: Studiomuotokuvauksen nykysuuntaukset On niistä keskusteltu. Eivät ole kovin innokkaita siihen, ainakaan maksamaan sitä mitä niistä pitäisi saada. Tunnen erään kuvaajan, joka tyrkyttää taustanvaihtoa.....aika hankaliin tilanteisiin joutuu kun ne pitäis vielä saada näyttämään hyvältä.
Vs: Studiomuotokuvauksen nykysuuntaukset Taitaa tosiaan olla tuo digiajan ensimmäinen huuma 'uutuuksista' menossa jo pois. Mitenhän lie ihmisen ulkonäön parantaminen koneella, onkohan se vielä in? T Jukka
Vs: Studiomuotokuvauksen nykysuuntaukset Mitä tuohon hiusvalojuttuun ja sen tunkemista melkein jokaikiseen muotokuvaan, olen siihen aikalailla väsynyt. Kuten olen aiemin joskus maininnut on joidenkin vanhojen kuvieni kohdalla ainoa jälkikäsittely niiden kanssa uudelleen puuhastellessa tuon valon poisto tai ainakin vähentäminen pötösöppäilemällä. Se näyttää usein niin hölmöltä, karvavalo. Ihmis- ja esinekuvaus on studipotreteissa joskus ja nykyään (aika lailla useinkin) niin lähellä toisiaan että suorastaan yököttää. Muotia on kohdella ihmistä kuin esineitä - ihan muutenkin ? Ihmisestä saisi - mielestäni - tuoda esille valokuvissa myös jotain hieman henkisempää tasoa ja persoonaa - ei vain pliisusti valaistua pärstää tai vaikka niitä naisihmisten perslihoja (aina vain niitä perslihoja...8) ... - E
Vs: Studiomuotokuvauksen nykysuuntaukset Vähän riippuu mitä sillä ajatellaan. Ainakin minä parantelen kohtuullisesti, tyyliin mitä meikillä yritetään peittää....niin minä vähän autan. Luonnollisuus kuitenkin pitää pitää mielessä. Ja poikapoloisiakin vähän petrataan vaikka eivät meikkaakaan
Vs: Studiomuotokuvauksen nykysuuntaukset Esimerkiksi : Poistin kerran sieraimesta roikkuvan räkäklimpin. Muuten kun kuva oli ihan hyvä ja siihen kuvaan ei oikein räkä muuten sopinut. Olisi ollut aika turhaa järjestää koko kuvaaminen sen vuoksi uudestaan kun klimpin sai pois kätsysti muutamassa minuutissa (pötösöpillä) - täysin muuten esitettävän henkilön persoonallisiin piirteisiin kajoamatta. Klimppi olisi kuitenkin antanut henkilöstä harhaajohtavan kuvan. Yleensä kun tuo ihminen ei roikottele räkiänsä. Taitava ja kokenut studiomestari (lukuisine apulaistonttuineen) tietysti huomaisi rään jo ennen kameran laulattamista ? Mä huomasin vasta kehittämästäni negasta (amatööri). - Amatööri
Vs: Studiomuotokuvauksen nykysuuntaukset Se varmaan riippuu kuvaajasta ja parantelun asteesta. Jokainen vetää omat rajansa johonkin. Itse koen, että se että poistan finnin kuvattavan nenänpäästä ei tee minusta huonompaa kuvaajaa tai valehtelijaa, vaan että siinä tehdään Kuvattavalle Ihmiselle oikeutta. Asia erikseen on sitten joku Hollywood-pimun rasvaimu Photoshopissa.
Vs: Studiomuotokuvauksen nykysuuntaukset Kerran mun on haukuttu pystyyn, kun koulukuvassa (yksityiskuva) oli juipilla hernekeittoa poskella, Sen jälkeen oon tehnyt syntiä ja korjaillut lievästi pahimmat puutteet koulukuvistakin. Niitä kuvauksia ei totuuden nimissä aivan hirveästi ole, jonkunverran joka vuosi.
Vs: Studiomuotokuvauksen nykysuuntaukset Simanainen antoi aikanaan hyvän ohjeen muotokuvaajille; "Muotokuvaaja on valokuvaustyön suorittaja, välikappale, siksi hän on työstään vastuussa mallille. Mutta hän on myös vastuussa itselleen, hänen on saatava esille kuvattavansa pintakuoren alla oleva "minä", hänen on riisuttava ihmisen naamio. Muotokuvaajalla on oltava luontainen vaisto ihmiseen. Hän ei saa pysähtyä pelkästään ulkoisiin ominaisuuksiin."
Vs: Studiomuotokuvauksen nykysuuntaukset Nyt täytyy antaa propsit koulukuvaajalle, oli ihan miellyttävän kuvan ottanut vanhemmasta tyttärestä, valokin oli ihan nätti, sellanen IMHO klassinen, vaalea kolmio toisella poskella, pieni hiusvalo jne. jne. Pehmennys oli mennyt vähän överiksi, mutta muuten oli kyllä hieno, toinen oli sitten sillä platkuvalolla.
Vs: Studiomuotokuvauksen nykysuuntaukset Hyvä muistutus. Mutta menepäs katsomaan tätä laukkuamme huomattavasti laitesidonnaista sivustoa. Koko ajan kysellään ja väitellään soft boxeista, stripeistä, ym. tavarasta. Kukaan ei puhu mallin käsittelystä, keskustelusta, ajasta mitä käytettään mallin kanssa - asiakkaan kuuntelemisesta.
Vs: Studiomuotokuvauksen nykysuuntaukset Totta. Esimerkiksi juuri äsken eräs henkilö nosti esille tiedon kuuluisan henkilö- ja fantasiakuvaajan kännykkäkuvausprojektista ja pohti saatteessaan vain kuvien edellyttämiä tavaroita eikä esimerkiksi sitä, mitä kännykkäkameran käyttö tekee kuvaajan ja mallien väliselle vuorovaikutukselle.
Vs: Studiomuotokuvauksen nykysuuntaukset Lopeta jo tuo vinoilu hyvä mies. Tuskin se tuo edes sinulle iloa. Siinä tavaramäärässä oli juuri tuon esiin oton syy. Älä irrota tekstiä kontekstistaan.