Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Studiokuvaus alottelija

Keskustelu osiossa 'Valaisu ja studiokuvaus' , aloittajana k.mattila, 13 Tammikuu 2022.

    Tervehdys tietäjät

    Pyydän apua, olen aloittelija.
    Onko vinkkejä mitä aloitteleva studiokuvaaja tarvitsee… Valkoinen taustakangas löytyy. Se taitaakin olla ainoa asia.
    Olen kuvannut henkilökuvia ym jo vuosia, nyt pitäisi alkaa ottaa studiotasoisia kuvia.

    Etsin siis vinkkejä valoon, mitä kannattaa olla alkuun ja tietty edullistakin vielä pitäisi olla.
    Ja mistä löytyisi käytettyjä… nekin kelpaa.
     
  1. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    20 238
    1 815
    113
    Valaisimet ovat pitkäikäisiä. Siinä mielessä kannattaa ostaa laatua. Meilläkin kimppastudiolla on ikivanhoja salamalaitteita, jotka aikanaan roudattiin Potkastudion loppuselvityksestä. Ehkä siinä 40 v. ikää jo tässä vaiheessa. Toimivat ihan käyttöohjeensa mukaisesti. Ihan halvimmat muovirimpulat toimivat nekin kyllä alkuun hyvin, mutta säätövara on pieni, ja mekaaninen kestävyys saattaa olla niin ja näin.

    Hyväkuntoinen käytetty on hyvä valinta, mutta vain jos hinta vastaa ikää ja laatua. Kaupustelijat tahtovat verrata hintoa uusiin aika katteettomasti. 20 v vanha auto ei maksa enää puolta uuden hinnasta, sen oivaltaa jokainen. 20 v vanhoja salamalaitteita sen sijaan saatetaan kaupata sen suuntaisella hinnalla.

    Jos jotain suosittelen, niin salamalaitteita. Ledipanelit ovat kyllä käypäisiä, ja jos tarkoitus on videotakin kuvata, niin ainoita oikeita. Tavanomaisessa kuvauksessa salama on kuitenkin kätevämpi ja valo on helpommin muokattavissa. Lisäksi ne eivät häikäise mallia. Merkkejä ja malleja on maailma täynnä, minulla on niistä omat suosikkini, mutta niin on muillakin.
     
  2. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 176
    103
    63
    Valkoinen tausta harvoin on se paras.. Se on hyvin jyrkkä. Netti on pullollaan klassisen valaisun ohjeita, erityisesti maalaustaiteen puolella. Samat säännöt pätevät tasapainoiseen kuvaan maalauksessa kuin valokuvassakin. Kannattaa lueskelle, vaikka sitten kuvaisi vapaasti sääntöjä rikkoen, tietää ainakin mitä tekee. Joku kurssin käyminen studiokuvauksen puolelta voi olla myös nopea tapa oppia perusasiat, tälläkin on ihmisiä jotka sellaisia on järjestänyt...

    Esim. Minua aiemmin vastannut SakkeM on tainnut kursseja pitää..
     
  3. RB

    RB Well-Known Member

    8 452
    711
    113
    Keskari filmikameroilla salamoilta vaaditaan tehoa, digikameroilla pienelle säädettävät tehot ja tehoalueen säätövara on valttia.
    Itse tykkään että ainakin kaikki tärkeimmät salamat ovat saman merkkisiä ja mallisia. Näin pystyy ohjausvaloilla tekemään valaisun pitkälle valmiiksi valojen ja varjojen suhteen. Salamoiden välähdysten suhteet ovat synkassa salamoiden ohjausvaloihin.
     
  4. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    20 238
    1 815
    113
    Siitä taitaa olla jo ainakin 10 vuotta. Ajat muuttuvat. ;)
     
  5. RB

    RB Well-Known Member

    8 452
    711
    113
    Jos led-valoja hankkii, niin led-paneelit ei oo ainut vaihtoehto.
    Mun mielestä paneeli on melko tylsä.
    Studiosalama-mallinen ledvalo sitävastoin on aika jännä. Niihin saa sovitteella kiinni kaikensorttista valonmuokkaajaa, tasovalosta fresnel-linssiin ja kaikkea muuta.

    Ittellä on Nanlite Forza 60 ledvalo, joka on välkkymättä lyhyilläkin suljinajoilla. Tehonsäätö on 1-100 %.
    Sitten on Aputure Amaran paneeli, säädettävällä värilämpötilalla. Joihinkin hommiin sekin on ok.
    Molemmat toimii myös Sonyn akuilla, ehdoton etu jos käy välillä jossain muuallakin.
     
  6. jaska26

    jaska26 Active Member

    272
    81
    28
    Kolmisen vuotta sitten täällä foorumilla oli henkilökuvauksen valaisusta mielestäni hyvä ja antoisa keskustelu, johon kannattaa tutustua, jos et ole jo lukenut sitä.
    Kolmen pikkusalaman studio
     
    Viimeksi muokattu: 14 Tammikuu 2022
    JPu tykkää tästä.
  7. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 176
    103
    63
    Pikkusalamoilla voi kuvata, mutta on aika vaikeaa ja hyvinkin vaikeaa jos niillä aloittaa. Itse olen kokenut salamakuvauksen paljon haasteellisemmaksi kuin vanhan ajan kuumavalot, niillä näki heti mitä saa, salamoilla ei näe, vaikka hyvillä ohjausvaloilla saa jonkinlaisen käsityksen mitä tulee saamaan. Kokemus opettaa valojen suhteet ja ehkä ahkera takanäytön tarkastelu, mutta pitää tietää mitä kuvasta yrittää nähdä. Perusidea on hyvin helppo, taivaalla on yksi aurinko ja se valaisee kohteen, muilla valoilla lievitetään liian pimeitä varjoja. Se minne varjo asettuu mallin kasvoissa riippuu halutusta tyylistä, esim. ns. perhosvalaisu ei sovi kaikille, mutta joilekin voi sopia hyvin. Rajut varjot harvemmin ovat miellyttäviä, mutta on henkilöitä joiden "voimaa" sellainen positiivisesti korostaa, esim Sibeliuksesta otettu vahva kahden valon valaisu ja vahva varjo kasvoilla. (https://www.hameensanomat.fi/wp-content/uploads/2020/05/sibeliusmuotokuva.jpg)
    Mutta tuo ketju on hyvä lukea, saa siitä paljon pointteja
     
  8. RB

    RB Well-Known Member

    8 452
    711
    113
    Ootko kuvannut studiosalamoilla jotka ovat synkassa keskenään?
    Ittellä pääsalamoina on 6x Elinchrome Style RX 300 jotka ovat suunnilleen synkassa.

    Pelkkä takatöllön tirkistely ei oo kovin hyvä, tabletti tai tietsikka Wifillä auttaa näkemään paljon paremmin lopputuloksen.