Vs: studio aloittelija Miljöö voi olla sisämiljöökin, ulkonakin on töpseleitä, ainakin täällä maalla. Roikkakaupasta saa johtoakin lisää.
Vs: studio aloittelija Katsotaan ympäristöstä valaisuolosuhteet, millä säädöillä vallitsevan valon valaiseva osa saadaan toistumaan haluttuna. Sitten valitaan aika/aukkoyhdistelmä millä syväterävyys saadaan lähinnä mieleiseksi ja valaistaan salamalla aihe sopivan tummuiseksi säätämällä salaman tehoa & etäisyyttä
Vs: studio aloittelija Se, että saa todettua varmasti että pääaihe (esim. ihmisen naama) valottuu justiinsa oikein kun taustalla on kirkas kesäinen päivä. Koska taustan takia histogrammi on valmiiksi tapissa, et siitä pysty päättelemään onko naaman valotus osunut juuri kohdilleen. Ihmisnahka ja mahdollisesti kirkkaanpunainen hieno vaatekappale on tosi tarkkoja valotettavia ettei punainen kanava pala puhki ja pilaa koko kuvaa. Punainen kanava ei ainakaan mun roppanoiden tavishistogrammilla (en muista mikä sen nimi on) näy kunnolla vaan on käytettävä RGB-histogrammia.
Vs: studio aloittelija Ei noita punaise n kanavan ylityksiä kameran näytöltä näe. Kuten edellä on todettu, RGB-histogrammi näyttää. Ei sen vilkaisu toisella silmällä mitenkään vaivaksi ole.
Vs: studio aloittelija Histogrammilta tosiaan näkee, jos tausta tai joku muu huippuvalo ei sekoita systeemeitä viemällä histogrammin valmiiksi oikeaan laitaan.
Vs: studio aloittelija Jo vanha kansa tiesi: Jos asiaa ei näe kuvassa, sillä ei ole merkitystä kuvaan. Näyttö on yksi väline kuvan esittämiseen. On mahdollista, että kameroissa on eritasoisia näyttöjä, joilla näkee asiat eritasoisesti. Ihmisillä on usein tapana mm. yleistää oman kameran näytön ominaisuudet kaikkien kameroiden näyttöjen ominaisuuksiksi.
Vs: studio aloittelija Näyttö on vain niin turkasen pieni verrattuna oikeaan kuvaan, ja jos sitä joutuu tihrustamaan kirkkaassa auringonpaisteessa niin kaukana todellisuudesta ollaan. Ja sitäpaitsi mittarilla mitaten ei tarvitse niin paljon tihrustella kun tietää että kuva onnistuu.
Vs: studio aloittelija Kaikkia metodeita käyttäneenä: sekä mitaten, rgb-histogrammia tuijotellen että chimppaamalla pääsee samaan lopputulokseen kun tuntee kameransa joten kuten. Ulkona kaipaan enemmän hyvää Hoodman looppia kuin mittaria. Lopetin mittarin käytön aikalailla alkuunsa kun huomasin että chimppaan samaan lopputulokseen ja metodi on jotenkin mukavampi ja itselle sopivampi. Mittaaminen on jäykkää ja testilaakit on kivaa aikaa jutella kohteen kanssa niitä näitä. Mallinnusvalot unohdan monesti poispäältä täysin,tai koen ne hyödyttömiksi jos studiossa on vallitsevaa valoa niin paljon ettei mallinnusvalojen perusteella valoista saa mitään tolkkua. (Tämä pätee vaikka vallitseva valo ei vaikuttaisikaan valotukseen ollenkaan.) RGB-histogrammista kattelen sentäs joskus tuota punaista kanavaa, mutta muutoin aika hiljaista histogrammin suhteen. Jos McNally ja Moose ei paljoa sitä tuijottele niin en minäkään. Toinen on että itse histogrammi ei kerro kuvasta yhtään mitään.
Vs: studio aloittelija What the fuck, sehän on DIGI, vasta lähtökohta... lataa "make my shots perfect-plug inin" niin tulee mestariksi...
Vs: studio aloittelija Digissä & salamissa on ollu semmonen fiitsöri mielessä, että kamera ottais hais-piid moodissa kaikki salamat erikseen omiksi ruuduiksi. Siitä voisi sitten miksata mieleisen. Tosin eihän se nyt kovin paljon auta kun ne salamat on kuitenkin jotenkin aseteltava, ei voi jälkikäteen asetella.. mutta tehoja vois muuttaa.
Vs: studio aloittelija Highspeed sync on vähän niin ja näin. Suo siellä vetelä täällä. Toki synkka-aikaa saa pari aukkoa,mutta tehoa tippuu hirveästi kun salama joutuu tekemään "jatkuvaa työtä." Mutta highspeed sync ja studiokuvaus ei liity mitenkään toisiinsa.
Vs: studio aloittelija hanki pari kappaletta profoton uutta flassia ja niihin lähetin ja voit ohjata läppäriltä flasseja ja saada näytölle kaikkkien säädöt . sitten kytket H sarjan hasselin läppäriin niin voit pitää kameraa jalustalla ja laukoa hasselia myös läppäriltä, saat kaikkien säädöt tuunattua liikuttamatta persettäsi ja valmiin kuvankin kovalevylle samantien. Näin tekee ISOT POJAT nykyään...