Olen aina ihmetellyt ihmisten pelkoa "isoveljen" valvonasta, jos on puhtaat jauhot pussissa, niin mitä väliä? Toki joku Neuvostoliittolainen toisinajattelijoiden valvonta olisi kamalaa, mutta nyky Suomessa, esim. rikollisten puhelin kuuntelu, tai jonkun lähetystön tai vartioliikeiden video valvonta ei minua huoleta. Eikö ole vaan hyväksi että ihmisten turvallisuuden puolesta valvotaa, ja että rikolliset saadaan kiinni?
Vs: Isoveli valvoo, mitä välii? Ihanat lampaat ja pässit narussa. Ottakoon poliisi rosvot kiinni, mutta ei kiitos muuta.
Vs: Isoveli valvoo, mitä välii? Valtuuksia ja kerättyjä tietoja käytetään aina hyväksi, jos ei aiemmin niin olosuhteiden muuttuessa. Yhteiskunnassa tulee aina muutoksia, pienempiä tai isompia. Jopa mullistuksia.
Vs: Isoveli valvoo, mitä välii? Mites sitten suu pannaan kun huomaat jonain päivänä olevasi vallanpitäjiä ja lakia vastaan?
Vs: Isoveli valvoo, mitä välii? Ja mitäs jos isolla veljellä onkin aikomus käyttää sinua hyväksi vastoin omaa tahtoasi. Tällaisia esimerkkejä on maailmanhistoria pullollaan. Kaikki valtaa pitävät eivät suinkaan ole sitä miltä näyttävät.
Vs: Isoveli valvoo, mitä välii? No mitäs mulla olisi sellaista, mitä valtaa pitävät voisivat käyttää minua vastaan? Siis jos vaikka yhteiskunta muutuisi? Tämä on niitä foliohattu juttuja, jonka toisen osallistujista jo arvasinkin valmiiksi
Vs: Isoveli valvoo, mitä välii? Valtio on suurin kaikista hirviöistä. Se myös valehtelee kylmäverisesti. Sen kidasta ryömii tämäkin valhe: "Minä, valtio, olen kansa!"" Friedrich Nietzsche – Wikisitaatit
Vs: Isoveli valvoo, mitä välii? Mistä ihmeestä me sen tietäisimme. Supo ei tietenkään anna sinua koskevia nauhoitteita, ilmiantoja ja dokumentteja kansalaisten katsottavaksi.
Vs: Isoveli valvoo, mitä välii? Miksi kysyt asiasta jos muitten mielipiteet on heti foliohattu-juttuja? Poliisi sai hiljattain luvan sulkea kännyköitä ja tukiasemia jos tutkinta niin vaatii... Lex Nokia meni läpi vaikka vastustus oli kova (tämä ei ollut viranomaisten juttu, mutta kuitenkin)... Onhan se hyvä että viranomaisilla on keinot taistella rikollisuutta vastaan, mutta jos lähin poliisin toimia valvova elin on toinen poliisi, ei kerättyjen tietojen käyttö ole ihan periaatteellisistakaan syistä kovin varmalla pohjalla. Tästähän oli esimerkkinä parin vuoden takainen poliisin huumejuttu jossa poliisia syytettiin mokailuista ja poliisin Mikko Paatero halusi että juttua tutkisi "erityisesti valitut syttäjät"... Jostain syystä tavallinen oikeuskäytäntö ei kelvannut. edit. Linkki http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/poliisiylijohtaja_poliisirikoksiin_erikoissyyttajia/
Vs: Isoveli valvoo, mitä välii? Mitä sillä on väliä mitä mieltä mä olen? Vastakkaisia mielipiteitä voi esittää, kirjoitamalla ja painamalla lähetä nappia. Argumentoi kunnolla, niin saatan muuttaa mielipidettäni.
Vs: Isoveli valvoo, mitä välii? No mitä lainkuulianen ääriryhmiin kuulumaton ihminen voi tehdä sellaista että vaikka supo kiinostuu? Toki jos alan muslimiksi ja lähden lomalle pakistaniin kuukaudeksi, niin on ihan yleisen turvallisuuden takia hyväkin että ainakin hieman tarkistetaan missä menen? Jos tuon takia puhelimeni otataan kuunteluun, niin aika äkkiä huomaavat että toisille valokuvaajille voidaan hieman naureskella ja kysellä lapsilta koska tulee kotiin. Siis minulla ei ole mitään sellaista asiaa kenellekkään, joka vaarantaisi kansallisen turvallisuuden, tai että suunittelisin jotain rikoksia.
Vs: Isoveli valvoo, mitä välii? "Experience hath shewn, that even under the best forms of government those entrusted with power have, in time, and by slow operations, perverted it into tyranny." Thomas Jefferson
Vs: Isoveli valvoo, mitä välii? No vaikka sitä välii, että perustuslaissa taataan jokaiselle oikeus henkilökohtaiseen vapauteen ja koskemattomuuteen. Näitä perusoikeuksia voidaan muilla laeilla jossain määrin loukata, jotta voidaan taata perustuslain saman pykän samassa momentissa todettu jokaisen oikeus turvallisuuteen. Mutta mitä enemmän noita kahta perusoikeutta loukataan kolmannen hyväksi, sitä enemmän se samalla kaventaa yksilöiden vapautta ja lopulta, äärimmilleen vietyä, kääntyy jopa sitä kolmatta kohtaa, eli oikeutta turvallisuuteen, vastaan: koko ajan lisääntyvä valvonta luo lopulta turvattomuuden tunnetta. Sitä välii.
Vs: Isoveli valvoo, mitä välii? Ymmärrän toki että jos poliisi on vihollinen ja stevarit jahtaa, eikä saa rauhassa tehdä taidettaan muiden seiniin, niin poliisin kuuntelu oikeus saattaa pelottaa. Mutta aivan turhaan, ei niillä ole aikaa/resursseja pikku taiteilijoiden puhelimia kuunnella. Mutta jos iso talon omistaja tulee keskeyttämään töhertelyn ja käyttäytyy uhkaavasti, niin poliisi onkin taas ystävä ja heitä apuun soitetaan. Jos valintana on siis se että järjestäytynyt rikollisuus voi olla kuuntelun ulkopuolella, niin otan riskin että minua saatetaan kuunella myös.
Vs: Isoveli valvoo, mitä välii? Joku aika sitten tuli ohjelma viikonlopun yöjunista, ja siinä yhteydessä kävi ilmi että useita konduktöörejä oli pahoin pidelty ja ihmiset vältteli yöjunia, koska niissä ei ole turvalista matkustaa. Koska joka vaunuun ei ole mahdolista laittaa aseistunutta vartijaa, niin VR on lisäämässä kameravalvontaa yöjunissa. Kuka tästä kärsiin? Onko se aivan perusteelisen väärin että voi jäädä kiinni jos hakkaa jonkun? Foliohattu miehet varmaan pelkää että VR pitää kirjaa heidän matkustamisestaan, ja näillä tiedoilla joku tekisi jotain?
Vs: Isoveli valvoo, mitä välii? Sitähän ei voi koskaan ennalta tietää mutta salakuuntelu ja -katselu varmuuden vuoksi voisi selventää asiaa.