Vs: Katja - pari kuvaa lisätty - Tuo mustavalkoinen on hyvä - kaikki kohdallaan! Katsoo ilokseen. Vaan aika eläväinen malli on kyseessä kun olet joutunut kiinnittämään hänet leuastaan nuppineulalla taustaan kuvauksen ajaksi.
Vs: Katja - pari kuvaa lisätty - MV näistä paras, vaikka muutkin hyviä. MV:ssa kaunis hymy ja iloiset kauniit silmät. Varmaan tytön äidillä on ollut helppo synnytys Käy vähän kateeks jus_si:a
Vs: Katja - pari kuvaa lisätty - Salamista on tullut niin kylmää että on kaulahuiviakin tarvittu. Toinen ja mv ovat mun mieleen. Ei muutkaan huonoja ole!
Vs: Katja - pari kuvaa lisätty - Kiitos kommenteista. Salamaa tekee kylmää, koska kalvot on vasta matkalla ja toisaalta mallikin on suht kalpea. MV on muuten kuvattu hehkulamppukalvon läpi, mutta se meni pikkasen överiks väreissä muutoin.
Vs: Katja - pari kuvaa lisätty - anteeksi mutta puhutteko suomea? . Minkä, missä, koska, miksi ja miten? Tuo kuva on sarjan mieluisin, kaikin puolin hyvä.
Vs: Katja - pari kuvaa lisätty - Mustavalkoisessa tule kasvojen muodot parhaiten esiin. Syynä ei ole (pelkästään) mustavalkoisuus. Siinä on myös aitoa ilmettä. Jotain säihkettä. - E
Vs: Katja - pari kuvaa lisätty - Hehkulamppukalvolla tarkoitin sb:n päälle menevää korjaavaa värikalvoa jolla hehkulamppu valoissa kuvatessa saadaan salaman valon valkotasapaino samoihin, jottei kuvassa olisi eri valkotasapainoa eri kohdissa kuvaa. Samaa kalvoa voi myös käyttää salaman valon lämmittämiseen, mutta menee aika tuhdiksi.
Vs: Katja - pari kuvaa lisätty - ok, kiitos selvennyksestä. Aiemmin kerroit, että kalvot ovat vasta tuloillaan ja oletin siis, että linssin päällä olisi kierresuodin muuntamassa valolähteen värilämpöä toiseksi. Joskus antiikin aikoina värifilmejä oli päivänvalolle ja keinovalolle tasattuja ja noiden kanssa vääntämiseen tarvittiin suotimia, suuntaan tai toiseen muuntamiseen. Nyt asia selvä. Lisähämäännyksenä oli tämä "kuvattu hehkulamppukalvon läpi" ja tuosta saa käsityksen, että kalvo on linssin päällä eihän muuten sen "läpi" kuvata. "Valaistu hehkulamppukalvon läpi" viittaisi salamaan.
Vs: Katja - pari kuvaa lisätty - Nojoo.. olin epäselvä, anteeksi. Tosiaan sb800:n mukana tulee noi korjauskalvot, hehkulmapuille ja loisteputkille ja ne minulla on. Vain yksi kumpaakin, valitettavasti. Matkalla on nippu värikalvoja sekä lämmittävät kalvot jotka eivät ole niin vahvoja mutta lämmittää sen verran valoa että näyttää hiukan paremmalta. Nyt olen jättänyt kalvot pois, koska minulla on 3 salamaa mutta vain 1 kalvo. Eiii hyvä idea laittaa samaan kuvaan.
Vs: Katja - pari kuvaa lisätty - no eiköhän tuosta minunkin stoorista voi vielä vetää pari erilaista tulkintaa. Mutta aika olennaisessa asiassa nyt ollaan ja olisi hyvä jos palstan prööt kertoisivat mielipiteitään. Otetaan tilanteeksi hääkuvaus, jossa aika tärkeä juttu on morsiamen valkoinen hääasu. Kun alat lämmittämään (tästäkin saa aikaan väärinkäsityksen) salamavaloa niin eipä se asu enää kuvissa valkoinen olekaan, hieman beigeen päin kai. Ja sitten pihakuvissa se asu on valkoinen. Vaihtoiko morsio asuaan tässä välissä? Miten siis? Eikä sekavalolta välty vaikka tekisi mitä. Sisätiloissa on keinovalo mutta ikkunoista tulee päivänvaloa osaan henkilöitä. Kirkot hyviä esimerkkejä mutta niin on vaikka kotona keittiökin. Kuis ny? Mikä olisi hyvä pääperiaate?
Vs: Katja - pari kuvaa lisätty - mv kuva on onnistunut,jotenkin katse hakee lävistystä ja hammasnappia ,jompi kumpi joutaisi pois,näin valokuvaa ajatellen..
Vs: Katja - pari kuvaa lisätty - En tietenkään lämmitä salamavaloa huvin vuoksi. Salaman valoa värjäämällä teet tietysti kaikesta valosta mahdollisimman samanlaista. Olkoon valon väri sen jälkeen mitä tahansa. Kameran valkotasapainosäädöllä tai jälkikäsittelyssä säädät sitten mekon valkoiseksi.