Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Stereokuvat

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Juke.K, 22 Syyskuu 2015.

1. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
    Hiukan olis halua kokeilla stereokuvia tehdä. Itseäni kiinostaa mustavalkokuvat ja jonkinlaisen katselulaitteen läpi katseltuna. Olen muutaman sellaisen kuvan laitteen läpi nähnyt. Ne oli hauskoja.

Ilmeisesti kameroita löytyy kino- keski- ja largeformaattilla.

Kertokaapa kokemuksia ja näkemyksiä.

2. MartinN

MartinN Active Member

553
    52
    28
    Vs: Stereokuvat

Itse aloitin vaatimattomasti. Liimasin kaksi samanlaista yhden diakuvan käsikatselulaitetta vierekkäin 6,5 cm etäisyydellä toisistaan leveyssunnassa. Tämä oli katselulaite kahdelle normaalille kehystetylle dialle. Kameraa siirsin kuvattaessa kiskolla 6,5 cm leveyssuuunnassa ja valotin kahta tavallista diaa.

Näin ei tarvitse erikoiskalustoa.

3. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Itseäni kiinostaa just tämmönen vanha.
    http://www.digicamera.net/dnews01/3dlaite.jpg

Vois yrittää hankkia sellaisen tai vaikka rakentaa sitten itse sellainen. Tietty ensin pitää päättää millä formaatilla tekee kuvia. Jos tekee 6x6 tai suurempia varmaan pärjää pinnakkaisten kanssa. Onkohan niin että kinosta pitää suurentaa hiukan?

4. MartinN

MartinN Active Member

553
    52
    28

Minun käyttämiäni kinodiakatselulaitteet suurentavat kuvaa. Milestäni kino pitäisi suurentaa ja hiukan jopa 645 ja 6x6. 6x7 jne niin pinnakkaisia voisi riittää jopa linsittömälle katselulaitteelle muta olenkin lähinnä nähnyt linsillä olevia katselulaitteita. Ne eivät rasita silmiä, jos on oikein 'kierot' silmät niin voi katsoa tekniikalla stereokuvia ilman katselulaitetta.

5. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 682
    545
    113

Mikkelin valokuvakeskukselta tilaat kirjan "Stereovalokuvan taika". Siitä on hyvä aloittaa.

Kapa

6. MartinN

MartinN Active Member

553
    52
    28
  7. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Joo pitänee hommata. Kiitti vinkistä.

Olihan SVHY:llä kurssikin kesälle 2015 joka ei sitten toteutunut. Toivotaan että seuraavaan mahdolliseen kurssiin on enemmän tulijoita. Ainakin itse ilmottaudun.

8. TKa

TKa Well-Known Member

2 978
    238
    63

Pienellä harjoittelulla niitä voi katsoa ilman katselulaitetta (n. 20-30 cm etäisyydeltä), niitä katsotaan tavallaan kuvien läpi ensin kauas (kumpikin silmä katsoo siis suoraan sille tarkoitettuun kuvaan). Niiden väliin muodostuu pienen rentoutumisen, keskittymisen ja ponnistelun avulla lopulta aivojen kyhäämä kolmiulotteinen kuva.
    Kieroon katsominen edellyttää tietenkin kuvien paikan vaihtamista ja omasta mielestäni se ei tunnu mukavalta. Tässä on tietty yksilöllisiä eroja.

Tuo 6x6 -kokoluokka voisi toimia hyvin.

Itse sain tämän videonkin toimimaan yllä kuvatulla tavalla, vaikka vähän aikaa jouduin hakemaan tuntumaa.
    http://youtu.be/k5RSdpop8Ac

9. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Noita juutuupi videoita saa katsottua sinipunalaseilla. Väsäsin sellaset itelle vanhoista laseista.

Ite en silleen ohi katsomalla onnistu näkemään kun hyvin heikosti stereona. Mutta linssillä varustetulla katselulaitteella mustavalkokuvatkin näyttää todella upeilta.

Myös kännykkään tai tablettiin saa ladattua apsin. Sillä otetut kuvat, tai oikeammin videon pätkä, näkyy vain niissä koneissa missä on se softa. Sekin on varsin kelpo softa. Toimii hiukan samaan tyyliin kun dagerotypia kuva. Pidät kuvaa kädessä  ja pieni kädessä heiluttaminen muuttaa kuvakulmaa.
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.vivoti.phogy&hl=fi

Liitetyt tiedostot:

10. jounitapani

jounitapani Active Member

625
    94
    28

Itse olen kokeillut rullafilmillä, työkaluna Sputnik. Kehitän itse mv-filmit ja teen pinnakkaiskopiot jotka asennan pahvialustalle 65 mm etäisyydelle toisistaan. Katselu onnistuu +4 silmälasein. Kamera ja pinnakkaisvedostuskehys ovat myytävänä.
    terveisin
    Jouni Salokannel puh: 0400 230545

Liitetyt tiedostot:

11. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Jounitapanin systeemi on varmaan se mitä vois ensiksi kokeilla. Näyttää venäläisen pätevältä...heh.

12. Haapalahti

Haapalahti Active Member

2 347
    8
    38

Tästähän oli tarjolla kurssikin huippuopettajien kera ---- Ei vaan juuri ketään kiinnostanut ja kurssi peruttiin :(

13. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Juu. Kirjoitin asiasta jo aiemmin. Toivotaan että saadaan joskus toiste sellanen aikaseksi. Ellei niin sitten ei voi mitään. Kirja on muuten tulossa. Ja kamerastakin teimme puhelimessa kaupat.

On taas mitä odottaa.

14. Pelari

Pelari Active Member

948
    63
    28

Mulla on tällainen katselulaite. Hyvä optiikka ja silmälle säädettävä, kuten kiikareissa.
    Valo punaisesta napista.
    Kuvat otan usein ihan tukevasti seisoen käsivaralta siirtäen kameraa vaakatasossa otosten välillä n. 10-15 cm.

Liitetyt tiedostot:

15. Vs: Stereokuvat

Otat kaikki kuvat samalla silmävälillä?

16. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    748
    113

10 ja 15 cm ei ole kovin sama.  Kertokaahan, miten se vaikuttaa stereoparin katseluun, jos on kuvat on otettu kahden metrin välillä tai 5cm välillä?  Meneekö ylisuuri väli ihan oudoksi?

17. Vs: Stereokuvat

Tuo riippuu täysin kohteesta, varmaan siihen joku laskukaavakin löytyy. Lisäksi perspektiivistä ym. Itse en ole saanut kuvattua onnistuneita stereopareja millään muulla kuin stereokameroilla. Kaikilla muilla se on ollut pelkkää tuuripeliä, vaatinut vielä hurjasti jälkisäätöä.

Edelleen ihmettelen, ettei oikein kukaan ole keksinyt hyödyntää 3D-kuvia kaupallisesti, varmaan moni haluisi hääkuvat ym. potretit kunnollisen syvyysvaikutelman kera. Siis funtsikaa mikä duunirako!

18. Pelari

Pelari Active Member

948
    63
    28

En ole tarkemmin kokeillut eri välejä, etenkään isoja, mutta luulisin että iso väli menee "ylistereoksi".

19. Pan

Pan Well-Known Member

2 602
    1 311
    113

Kameralehden 5/2014 oli melkein koko numero 3D:tä

20. J.A.K.

J.A.K. Active Member

2 581
    22
    38

Halpa kokeilulaitteisto on FF digi (esim. EOS 5d) ja ukrainalainen SKF-1 splitteri sekä normaaliobjektiivi himmennettynä hiukan.

Sitten printit kuvista tai katselu vaikka tabilla.

Splittereitä on jatkuvasti netissä myynnissä.