Nyt Stadia on kuvattu rakentuvaisena, saneeraavana, vanhempaa kulkijaa kunnioittaen. Taustalta kuvaan tunkee tilausbussia, ratikkaa, kiellettyä ajosuuntaa, kelta-punaisia tietöitä, vaihtelevaisen pilvisen päivän harmaita rakennustelinepressuja, 1800 luvun seinäpintaa säestäen. Etualan suojatiellä nostokurkien mukanaan tuomaa haikaroiden katrasta, sukupolvien ryhdikästä hiipumaa. Pistäisinkö melkeen tahallaan sympaattissävytteistä Seinäjokelaista viestiketjua uhkaava boilerivaroitusta: Kaiken maailman passiivis-agressiiviset-Realistit saattaisi helpostikin puuttua tämän tapaiseen höpötykseen, hi hii, vaikkapa sitten vanhemman aikaisilla porvoon mitoilla ,-D Värikäs valotus.
Kuvassa on paljon kaikenlaista - niin paljon, että katsoja jää hakemaan pääkohdetta, jota ei sitten ole. Kaikki on samoin valaistua, samoin terävyysalueella, samaan suuntaan menossa, sommittelullisesti samanarvoisina. Pinnan jaossa hiukan ns. shakkilautaefektiä. Toimii toki noinkin, mutta jotain semmoista valokuvaajan valintaa jää kaipaamaan.
Kuvia on monenmoisia. Juuri se lienee kuvaamisen suola. Kaikki kuvat eivät välttämättä ole juuri mistään kotoisin. Osa sitten taas on.
Tuulilasin lāpi kānnykällä kuvattuna valaistus kārsi. En korjannut vaikka olis voinut. Hetki oli kuvaajan harkitsema kohta. Harmi jos se ei välity. Otin muitakin kuvia.
Apua, varsinaisen reaalistista kapinaa, kuvitellaas jotta Tesla-autoni kameralla kuvaan olisi saattanut suojatein ohitse edessä kulkevien kansalaisten takana pilkottaa pilvein välistä jopa aurinko. Tämmöinen olisi autoni tuulilasin pyyhkimien odotellessa taivaan pisaroita, valittu paras hetki. Ääh, senkun härnään, useemmatkin tulevaisuuden realistit saattavat epäillä yleisiä humpuukipuheita totuudeksi, ettei jopa vinoiluksi, no höh, kuka nyt moisia alentuvia tekoja edes tietoisesti harkitsisi. Sakke otti esille shakkilauta-efeks-tin, pitää hyvinkin paikkaansa, työn turhat raatajat abbey roul-dilla. Synkkäsävyisesti Sokoksien teräsikkunoiden peilaantuvilla kulmilla. Harmaan värikäs kuva.
Kyllähän tuossa aloituskuvassa on paljon asiaa. Etualan henkilöt muodostavat kiinnostavan ryhmän: kärryjen työtäjät, seuraamassa mummo keppeineen. Elämänkaari kärryissä kyydittävästä työntäjän kautta keppiin tukeutuvaan. Etuna, ettei muita ihmisiä ole etualalla, haittana sekoittuminen taustan kirjaviin elementteihin. Kuvahan olisi vallan mestariotos, jos jollakin konstilla (selfiekeppi?) kamera olisi saatu niin ylös, että etualan henkilöt kuvautuisivat tyhjää tietä vasten. Kuvaan tulisi syvyyttä ja perspektiiviä. - Tietenkään se ei olisi mahdollista autosta, tarvittaisiin jenkki-ilmaisun mukaan extravehicular activity, ajoneuvon ulkopuolista toimintaa.