Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

sRGB vs Pantone väriavaruus (gamut)

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana AnselA, 21 Tammikuu 2016.

  1. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Fotonetti kertoi, että:

    "Uusi HDX toistaa 98 % Pantone®-sertifioiduista väreistä."

    Kuvat ohjeistetaan lähettämään sRGB:nä. Voiko sRGB kattaa 98% Pantonen väreistä?
     
  2. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 909
    3 370
    113
    Vs: sRGB vs Pantone väriavaruus (gamut)

    sRGB  on paljon laajempi väriavaruus kuin CMYK, joten noin se menee. CMYKissä taitaa olla joitakin sinisen/violetin sävyjä, jotka eivät mahdu sRGB:n alueelle.
     
  3. olliR

    olliR Member

    469
    10
    18
    Vs: sRGB vs Pantone väriavaruus (gamut)

    Joo, mutta CMYK sisältää vain noin 30% perus-Pantonesta.

    (Pari termiä: spot-väri = juuri tarpeeseeen oikean värinen yksittäinen muste, prosessiväri = muutamaa mustetta tulostimessa rasteroimalla tehty väri, esim CMYK-värit).

    Ihan mielenkiintoinen kysymys. Yritin kaivella, onko Pantonelle olemassa mitään gamut-vastinetta, mutta en oikein löydä. Sinänsä alkuperäisessä Pantonessa ei ole kuin 1114 väriä, mutta ne ulottuvat aika laajalle saturaatio-alueelle. Vertailu sRGB:en on vähän vaikeaa, se kun on matemaattinen gamut-alue värillisistä valoista sekottamalla tehtyjä värejä, jossa ei varsinaisesti puhuta mitään värien määrästä.

    Jos oikein ymmärisin, niin tuo Fotonetin uusi linja on mustesuihkupohjainen. Ja jos kyse on Epsonin HDX-pigmenttimusteista, niin se on ikään kuin 10 musteen painolinja. Ja kyllä tuollaisella jo aletaan saada suurin osa Pantonen spot-väreistä aikaan.

    Alkuperäinen Pantone perustuu 13 pigmentin avulla aikaan saatuihin painomusteisiin. Pantonella itsellään on tällä hetkellä melko uusi prosessivärisysteemi "EXTENDED GAMUT Coated", jossa painossa on CMYK:n lisäksi kolme väriä lisää (oranssi, vihreä ja violetti) Tällä he sanovat saavansa rasteroimalla 1,729 värisävyä ja se kattaa 90 % alkuperäisen Pantonen spot-väreistä. Siis kannattaa huomata, että nyt puhutaan yksittäisistä värisävyistä. Vaikka niitä on enemmän, niin ne eivät "ulotu" Pantonen äärimmäisiin sävyihin.

    Tämän tyyppinen spot-värien matkiminen sekottamalla on todella tärkeää esim. jollekin pikapainoille, joiden olisi saatava toistumaan esim. jonkun firman omat Pantonella määritellyt värit.


    Se sitten, mihin printteri pystyy, voi olla taas ihan eri asia kuin, mitä Fotonetti ottaa sisään. Arvaisin, että tuolla mustemäärällä saadaan periaatteessa hyvinkin sRGB gamut-alue katettua, ja ylikin. Mutta sRGB on valolla tehtävä värialue, joten ei sitä paperia saada "valaisemaan" samanlailla kuin näyttöä, vaikka mitä olisi.