Hei. Löytyy laseja 67,72 ja 77mm suodinkierteillä. Olen ajatellut että hommaan soviterenkaat noille pienemmille, jotta nokalle saa 77mm filtterin. Miinuspuolena vastavalosuoja ei taida mahtua enää paikalleen. Onkohan tuo ny kuitenki järkevin vaihtoehto? Mitä ajattelette?
Olen samaa mieltä. Kun objektiivin oma vastavalosuoja ei sovi paikalleen, niin sitten pitäisi olla suotimen etukierteeseen kiinnittyvät vastavalosuojat, ja periaatteessa jokaiselle polttovälille optimimittainen sellainen... Tavaran hallinta vaikeutuu mitä useampi komponentteja on huolehdittavana. Itse ainakin tykkään kompaktista kalustosta, jossa on mahdollisimman vähän irtonaisia osia.
Jep. Mulle taitaa kuitenkin sopia parhaiten tuo soviterenkaiden hommaaminen. Saa sitten panostaa laatuun suotimessa.
Voi kai laatuun panostaa joka tapauksessa, meinaatko siis vaihtaa suodinta joka kerta, kun vaihdat objektiivia?
On mulla joku suojasuodin kaikissa zoomeissa, Z-objektiivit on niin kalliita köyhälle eläkeläiselle, että mieluummin suodin kuin etulinssi, jos jotain sattuu. ND, Pola, yms. ei juurikaan jaksa käyttää.
ND on korvaamaton, jos haluaa pitkää suljinaikaa. Lineaaripolarisaatio filmiajalta on myös se ainoa toimiva pola. Käytän itse edelleen paljon Cokin levysuotimia, vaikka laatu ei ehkä ole ihan huippua. Muttei ole kuvaajakaan.
Eniten tulee käytettyä CPL-polarisaatiosuodinta ja ND:tä. Maisemakuvauksessa esim. taivaan säätöön joskus gradualsuodinta (harmaa ja sininen). Omaa kuvaustapaani voisin kai parahaiten luonnehtia pyrkimykseksi siihen, että kamerasta suoraan tuleva JPG-kuva olisi sellaisenaan mahdollisimman valmis. Filmiaikanakin olin aika laiska ja ennenkaikkea malttamaton perusteellisempaan pimiössä säätämiseen. Jokaisessa objektiivissa on tietenkin suojasuodin.
Jotkut epäilevät niiden kestävyyttä, mutta kerran tuli kokeiltua mitä tuollainen suojasuodin oikein kestää. Tarvitsimme yhteen rakenteluprojektiin liitospalaksi 62mm suodinkierrettä. Kun sattui olemaan ylimääräinen sen kokoinen Kenko-merkkinen suojasuodin, otimme siitä kehyksen. Kokeiltiin sitten tarpeettomaksi jääneen suojalasin kestävyyttä vasaralla naputellen. Yllättävän napakka isku tarvittiin sen ohuen lasin rikkomiseen. Olen varma, että vastaava isku objektiivin lasiin osuessaan murtaisi myös sen.
Käytän suotimia hyvin vähän. Ja ehkä juuri siitä syystä soviterenkaat sopinee ratkaisuksi paremmin mulle. Vastavalosuojat aina paikallaan, jopa laukussa.