Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Soviterengas pähkäilyä

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Pohjanmaa_, 28 Heinäkuu 2025.

Hei.

Löytyy laseja 67,72 ja 77mm suodinkierteillä. Olen ajatellut että hommaan soviterenkaat noille pienemmille, jotta nokalle saa 77mm filtterin. Miinuspuolena vastavalosuoja ei taida mahtua enää paikalleen. Onkohan tuo ny kuitenki järkevin vaihtoehto? Mitä ajattelette?

1. paraneva

paraneva Well-Known Member

13 160
    7 764
    113
    Ostaisin jokaiselle koolle oman filtterin.

2. jaska26

jaska26 Active Member

526
    192
    43
    Olen samaa mieltä. Kun objektiivin oma vastavalosuoja ei sovi paikalleen, niin sitten pitäisi olla suotimen etukierteeseen kiinnittyvät vastavalosuojat, ja periaatteessa jokaiselle polttovälille optimimittainen sellainen...
    Tavaran hallinta vaikeutuu mitä useampi komponentteja on huolehdittavana. Itse ainakin tykkään kompaktista kalustosta, jossa on mahdollisimman vähän irtonaisia osia.

3. Jep. Mulle taitaa kuitenkin sopia parhaiten tuo soviterenkaiden hommaaminen. Saa sitten panostaa laatuun suotimessa.

4. paraneva

13 160
    7 764
    113
    Voi kai laatuun panostaa joka tapauksessa, meinaatko siis vaihtaa suodinta joka kerta, kun vaihdat objektiivia?

5. saloma-3

saloma-3 Well-Known Member

2 163
    822
    113
    Ehkä myös optimointikysymys taloudellisessa mielessä. Soviterengas n 3 euroa, hyvä suodin satoja.

6. paraneva

13 160
    7 764
    113
    Toki jokaisen oma asia kuinka hankalaksi haluaa asiat tehdä.

7. saloma-3

2 163
    822
    113
    On siinä punnintaa. Elämä opettaa.

8. paraneva

13 160
    7 764
    113
    On mulla joku suojasuodin kaikissa zoomeissa, Z-objektiivit on niin kalliita köyhälle eläkeläiselle, että mieluummin suodin kuin etulinssi, jos jotain sattuu. ND, Pola, yms. ei juurikaan jaksa käyttää.

9. saloma-3

2 163
    822
    113
    ND on korvaamaton, jos haluaa pitkää suljinaikaa. Lineaaripolarisaatio filmiajalta on myös se ainoa toimiva pola.
    Käytän itse edelleen paljon Cokin levysuotimia, vaikka laatu ei ehkä ole ihan huippua. Muttei ole kuvaajakaan.

10. paraneva

13 160
    7 764
    113
    Vaatii myös jalustan mitä en ole vuosiin viitsinyt raahata mukana.

11. jaska26

jaska26 Active Member

526
    192
    43
    Eniten tulee käytettyä CPL-polarisaatiosuodinta ja ND:tä. Maisemakuvauksessa esim. taivaan säätöön joskus gradualsuodinta (harmaa ja sininen). Omaa kuvaustapaani voisin kai parahaiten luonnehtia pyrkimykseksi siihen, että kamerasta suoraan tuleva JPG-kuva olisi sellaisenaan mahdollisimman valmis. Filmiaikanakin olin aika laiska ja ennenkaikkea malttamaton perusteellisempaan pimiössä säätämiseen. Jokaisessa objektiivissa on tietenkin suojasuodin.

Viimeksi muokattu: 2 Elokuu 2025
  12. jaska26

jaska26 Active Member

526
    192
    43
    Jotkut epäilevät niiden kestävyyttä, mutta kerran tuli kokeiltua mitä tuollainen suojasuodin oikein kestää. Tarvitsimme yhteen rakenteluprojektiin liitospalaksi 62mm suodinkierrettä. Kun sattui olemaan ylimääräinen sen kokoinen Kenko-merkkinen suojasuodin, otimme siitä kehyksen. Kokeiltiin sitten tarpeettomaksi jääneen suojalasin kestävyyttä vasaralla naputellen. Yllättävän napakka isku tarvittiin sen ohuen lasin rikkomiseen. Olen varma, että vastaava isku objektiivin lasiin osuessaan murtaisi myös sen.

13. Käytän suotimia hyvin vähän. Ja ehkä juuri siitä syystä soviterenkaat sopinee ratkaisuksi paremmin mulle. Vastavalosuojat aina paikallaan, jopa laukussa.