Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Sumupanoraama

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana Retku, 30 Marraskuu 2006.

1. Retku

Retku Active Member

1 496
    0
    36
  2. Retku

Retku Active Member

1 496
    0
    36
    Vs: Sumupanoraama

No onhan se tylsä ja mitäänsanomaton joo. Haukkukaa nyt edes.

3. JPu

JPu Well-Known Member

5 476
    219
    63

Ei kyllä ole hinkua haukkua kenenkään kuvaa, ei kai se ole tarkoitus (mielummin ihan kritiikkiä, jolla ei kai pitäisi olla negatiivi-/positiivisisältöä)..

Kuva sinänsä on aika seesteinen, mutta siinä on kaikki kiinnostava valotettu ylitse, eli rakennelmista ei oikein saa selvää. Yökuvien suurin vaikeus on juuri valtavat valoerot. Tässäkin valoero tekee käytännössä mahdottomaksi saada yhdellä valotusajalla rakennusten valot näkymään "polttamatta" ja jättämättä varjot "tukkoon".

Kuvassa on valotus ratkaistu nyt sallimalla minun makuuni paha ylivalottaminen rakennuksiin, vähintään 2 aukkoa liikaa, ehkä jopa 3.. Mutta valitsemalla toisin kuvassa olisi myös niitä umpimustia kohtia.. Makuasia luonnollisesti, mutta kun erikseen pyysit kommenttia..

Kahdella valotuksella ja rakentelemalla voi saada molemmat, mutta ei niistäkään kaikki tykkää :)

4. Vs: Sumupanoraama

Niinpä. Itse olen Jarin kanssa eri mieltä.

Mielestäni tässä tulee esille juuri sellainen fiilis, jota olen useampanakin sumuiltana tiiraillut Helsingin Pitkältäsillalta kuutosen raitiovaunun ikkunasta. Tuo "puhkipalaminen" (minusta pohjapaperi saa näkyä, jos se on perusteltua) ja "tukkoisuus" ovat osa kaupungin keinovaloilla valaistun sumuisen illan näkymää.

Eli lyhyesti: tykkään :)

5. Retku

Retku Active Member

1 496
    0
    36

Niin, pitäisi olla vahvuuksia ja kehittämiskohteita ja nekin sellaisella hampurilaisrakenteella, että aluksi tuodaan vahvuuksia esille ja sitten kehityskohteita ja lopuksia jälleen vahvuuksia, jotta jää hyvä mieli kritiikin vastaanottajalle.

6. JPu

JPu Well-Known Member

5 476
    219
    63

Totta turiset, sillä lähes aina kuvissa on myös hyviä puolia, miksei kertoisi niistäkin, jos kerran niistä mitä ehkä voisi kehittää. Tässäkin on huvin valittu paikka ja mielenkiintoisesti aseteltu elementit kuvaan (siis kuvaaja on hyvässä paikassa), kuva on varsin seesteinen ja öisen rauhallinen.

Pidän itsekin kyllä tästä kuvasta, mutta koen yön pimeämmäksi, myös keinovalossa. Ehkä siksi itse valitsisin toisenlaisenvalotuksen. Ja olen kyllä samaa mieltä Pekan kanssa, että kuvassa saa olla puhkipoltettjua ja tukkoon menneitä kohtia.. Jäin kaimapaan enemmän "yöyä", eli laajempaa tummuutta, samalla rakennukset saisivat enemmän yksityiskohtia.

7. Retku

Retku Active Member

1 496
    0
    36

Kiitos palautteista. Halusin tähän kuvaan sellaista usvan pehmeyttä, joka omassa mielessäni tarkoittaa vaaleampaa kuvaa. Ilman tuota usvaa olisi luultavasti valottanut tummemman kuvan.