Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Sopivaa kameraa?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana HelenaG, 6 Heinäkuu 2016.

  1. HelenaG

    HelenaG

    8
    0
    0
    Heippa!

    Olen muutama vuotta kuvannut koiriani pelkällä Ixus 265 HS:llä, vaikka on Pentax K7 järjestelmäkameraa kotonakin. Ixusin kanssa sain sellaisia kuvia mitä haluan kun kuvaan koiriani. Yllättäviä vauhdikkaita kuvia mitä olen ottanut milloin vaan. Pentaxin kanssa ei ole ollut kivaa kuvata kun se on liian hidas tällaisiin kuviin. Ainakin fokusointi ei toimii sillä lailla mitä itse haluaisin (nopeammin).

    Haluaisin kameran+linssin mitä voisi ottaa kuvia kun ollaan metsälenkillä koirien kanssa (juoksentelee sinne tänne) tai esim. kuvia kun koiraa ottaa pallon/frisbeen kiinni. (Agilityn kuvaaminen esim. ehkä on helpompaa kun voi asettaa kameran fokusointi jonnekin tietyyn paikkaan). Tässä se ei ihan menee niin.

    Olen katsonut sekä pokkareita, peilittömiä että järkkäreitä. En ole ollenkaan perillä mitkät kamerat tällä hetkellä olisivat hyviä tähän tarkoituksiin. Ensinnäkin pitää olla niin halpaa kun mahdollista. Sen takia olen niin tyytyväinen siihen ixus:een muttei enää pelaa. Toisaalta eihän se ottaa hyviä kuvia loppujen lopuksi. tiedän senkin. On vähän mihin vertaa...

    Olen myös katsonut Canon EOS 7D Mk II. Mitä olisi vastaava Nikonissa?
    Olisiko edes K3-II tai K-1 tähän?
    Ja sitten peilittömiä ja pokkareitakin
    Canon G9X
    Olympus Stylus 1s
    FZ1000
    Panasonic G7

    LUMIX Digital Camera DMC-TZ60EB
    Canon PowerShot SX710 HS
    Canon PowerShot SX720 HS
    Sony DSC-WX500

    Tietenkin oliis kivaa jos tietäisi jos näitä kameroitakin ottaa kuvia muistikortin täyttymiseen asti. en ole löytänyt (paitsi SX 720)

    Kiitos!
     
  2. Vs: Sopivaa kameraa?

    Sony SLT-77A II voisi olla vaatimuksesi huomioon ottaen harvinainen mutta hyväkin vaihtoehto. Hintaseurannassa halvin rungon hinta 904€ (Scandinavian Photo).

    http://www.techradar.com/news/photography-video-capture/cameras/best-dslr-top-cameras-by-price-and-brand-944543

    .................

    EDIT
    "(....) Good for Sports, wildlife and action photographers seeking a camera with a fast burst rate, and robust continuous AF, for under $1200. Also filmmakers in need of a camera body that can use AF full time during video capture without any hunting."

    http://www.dpreview.com/reviews/sony-alpha-slt-a77ii/15
     
  3. HelenaG

    HelenaG

    8
    0
    0
    Vs: Sopivaa kameraa?

    Tai pitääkö sanoa että pitää olla kameraa jolla on nopea fokusointi... Ja löytyyhän noita muita kuin pro järkkäriä, mutten tiedä miten paljon kuvia niillä sitten voi ottaa... Ainakin mitä olen yrittänyt googlata niin toi FZ1000 on käytetty paljon liikkuviin asioihin. En tiedä.
     
  4. HelenaG

    HelenaG

    8
    0
    0
    Vs: Sopivaa kameraa?

    Näitä otettu IXUXella. Tietenkin näissä on vikaansa, ei ole pro, mutten ihan sinne astikaan yrittää...
     

    Liitetyt tiedostot:

  5. Rutanen

    Rutanen Member

    667
    0
    16
    Vs: Sopivaa kameraa?

    Formula ykkösistäkin on otettu loistavia valokuvia ennen kuin automaattitarkennusta oli edes keksitty. Eli ota se Pentax k7 käyttöön ja opettele ennakoimaan tarkennus valittuun kohteeseen. Tarkenna käsin valitsemaasi pisteeseen ja ota kuvia sarjakuvauksella kun koira on kohteessa.
     
  6. HelenaG

    HelenaG

    8
    0
    0
    Vs: Sopivaa kameraa?

    Se on juuri sellaisiin kuviin en haluaa uuden kameran. Haluan eirtyisesti "yllätys"kuviin tai vastaaviin aiheisiin liittyviin kuviin mitä olen laittanut tänne. Niitä ei voi ennakoimaan mitään tarkempaa kuten esim. agilityssa.
     
  7. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Sopivaa kameraa?

    Kuulostaa hyvin paljon siltä että haluat jotakin mitä ei ole olemassa.  Kuvasi ovat hyviä ja  mitä siitä enempää haluaisit?

    edit.  Tarkoitan aika paljon sitä että jos ei K7 ole auttanut niin kyse taitaa olla suurelta osin kuvaukseen panostuksen määrästä.    Panostuksella tarkoitan muuta kuin rahaa.
     
  8. Vs: Sopivaa kameraa?

    Itse kuvailin koirien touhuja D7000:lla ja 80-200:lla, kunnes hankin 50-100 millisen, f1,8 ja se kyllä passaa omaan tyyliini paljon paremmin. Valovoimaa piisaa ja on pikkusen laajempi mutta tarpeeksi pitkä just tähän käyttöön. Ja maksaa alle puolet 70-200/2,8:n hinnasta.
    Rungoksi päivitin D500:sen, ja erona D7000:een on se että epäterävien ja terävien suhde kääntyi toisinpäin. :)

    Että jos budjetti kestäis 7D:n, niin D7200:n kestäis myös.

    Mutta jos niin halvalla kuin mahdollista pitää selvitä, niin johan sulla on pelit ja pensselit.
     
  9. HelenaG

    HelenaG

    8
    0
    0
    Vs: Sopivaa kameraa?

    K7 ei fokusoi tarpeeksi nopeasti. Mielellään näkisin että joku ottaisi K7:alla niitä kuvia mitä olen ottanut Ixuxilla. Ei enää pelaa se Ixus hyvin ja ei ole olemassa sellainen mihin sitä voisi verrata tällä hetkellä. Eikö sitten olisi esim. joku kameraa mitä vastaisi niihin ottamani kuvia?
     
  10. ppohja

    ppohja Active Member

    504
    34
    28
    Vs: Sopivaa kameraa?

    Autofokuksen nopeus on aina ollut pentaxin heikkous. Jokaisessa
    Lippulaivamallissa, kuten nyt K-1:ssä, sanotaan olevan parhain autofokus. Mutta silti se on muita jäljessä.

    Keskimäärin ensisijaisesti tarvitsee opetella laitteen käyttö.
    Mutta tässä tapauksessa voi olla myös laitteen vaihtamisesta urheilullisempaan voi olla hyötyä. Laite sinällään ei kuitenkaan tee sinulle hyviä kuvia.

    T. Nimim.
    Koska taidoissa jään jälkeen niin pakko kompensoida vehkeillä.
     
  11. HelenaG

    HelenaG

    8
    0
    0
    Vs: Sopivaa kameraa?

    Totta kai saan parempia kuvia jos sää ja muuten olosuhteet ovat hyviä, ja haluan vaan yksi kuvaa esim. kun koiraa juoksee mua kohden. Mutta, sitä ei ole mitä haluan tehdä. Haluan ottaa muutamaa kuvaa koko matkasta.

    Ei ole väliä jos on pro kamera vai ei. Eikö kukaan tietää esim. sitten noista mitä olen katsonut?
     
  12. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Sopivaa kameraa?

    Minulla ei ole henkilökohtaista kokemusta, mutta uskallan arvella, että Canon G9X olisi aika hyvä. Perustelut:
    * Olet ollut IXUSiin suhteellisen tyytyväinen ja Canonin paras pokkari on varmasti joka suhteessa sitä parempi (IXUSit eivät perinteisesti ole olleet huippuja muussa kuin muotoilussaan).
    * Siinä on sopivan kokoinen kenno, jolla ihan pikkuisen pieleen mennyt tarkennus näyttää hyvältä.
    * Se sopii vähän hämärämmile metsälenkeille vanhaa noin 1000 kertaa paremmin.
    * Kooltaan se on kuitenkin aika kompakti.

    Kannattaa kokeilla kaupassa.
     
  13. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Sopivaa kameraa?

    Eikös ne agilityssäkin juokse ihan selkeää rataa, jossa kaikki on ennalta määrätty...
     
  14. HelenaG

    HelenaG

    8
    0
    0
    Vs: Sopivaa kameraa?

    Joo, kaikki on ennalta määrätty agilityssa. Mikä en voisi sanoa kun koirat leikkivät, juoksentelee metsässä ja/tai erilaisten treeneissä missä ei ole jotain ennalta määrättyä... Ehkä se on mirrorless tai joku hienompi pokkari mitä pitää ostaa, mutta olisi kivaa jos he jotka niistä tietävät myös voisi antaa vinkkejä. Kai.
     
  15. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Sopivaa kameraa?

    Onhan sitä kuvattu liikkuvia kohteita vaikka kännykällä. Joskus onnistuen, joskus epäonnistuen. Kännykän hyviä puolia on, että se kulkee helposti mukana, kuvat ovat yleensä käsittelemättä hyviä ja niitä on nopea jakaa sosiaaliseen mediaan.

    Mutta jos ajatellaan, että halutaan kuvata agilityä luottaen kameran ominaisuuksiin, siis jatkuva tarkennus ja sitten sarjaa, niin eipä nykymarkkinoilla taida olla alle 5000 eurolla tarjolla kuin Nikon D500. Se maksaa noin 2000e plus toinen mokoma objektiiviin. Esimerkiksi 70-200mm/2.8 olisi tuohon hommaan käypä, jolloin paketin kokonaishinta jää alle 4000e. Päälle muuhun kuvaamisen sopiva normizoomi, niin ollaan luokassa 4500-5000e.

    Mutta koska tuo tuskin on taloudellisesti, käytön monimutkaisuudeltaan tai fyysiseltä kooltaan on sitä mitä haet, niin en sitä suosittele.

    Mainitsemasi Pana FZ1000 voisi olla hyvä valinta seuraavaksi kameraksi. En ole sitä itse käyttänyt, mutta toista vastaavaa kyllä. Panasta ei kuule kuin hyvää ja hintakin on järkevä. Se ei ole unelmakamera juoksevien koirien kuvaamiseen, mutta pienellä paneutumisella ja mielikuvituksen käytöllä sillä saa oikein kivoja kuvia.
     
  16. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Sopivaa kameraa?

    MVuoren kommenttia komppaan.
    Nykypokkarit ovat monessa suhteessa jo niin hyviä, ettei järkkäriä välttämättä tarvitse
     
  17. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Sopivaa kameraa?

    Aika rohkea ajatus, että "paras" on "joka suhteessa parempi".

    Varsinkin, kun aloitus on: "Minulla ei ole henkilökohtaista kokemusta."
     
  18. Mika85

    Mika85 Active Member

    1 227
    21
    38
    Vs: Sopivaa kameraa?

    Tuo D7200 ja siihen 70-200/2.8 tai sigmalta se 50-150/2.8 jos löytää. Siinä on kovan luokan tarkennusta molemmissa ja jos noilla sohii huti niin tietää ainakin missä vika on. Ja se ei ole vehkeissä. Painoa tietysti on ja kokoa.

    Mitää pokkaria en nyt kyllä lähtis missään nimessä miettiin tuohon tarkotukseen.