Tällaista mietettä Dpreview'in sivulla: http://www.dpreview.com/articles/4329110043/alpha-dog-hands-on-with-sony-a7r-ii?utm_campaign=internal-link&utm_source=features-default&utm_medium=homepage-block&ref=features-default Vaikuttaa hyvältä, ei tarvinne odottaa A9 sarjalaista
Vs: Sonyn uusin A7R II Sähköinen etuverho sulkimeen on asiallinen lisä mikä omalta osaltaan tekee suuriresoluutioisesta pienkamerasta itseään isomman. Sellainen on D810:ssä. Mutta kuka selittäisi kotimaisella mitä taustavalaistu kenno merkitsee? http://yearofthealpha.fi/sony-on-julkistanut-uuden-%CE%B17r-ii-mallin/
Vs: Sonyn uusin A7R II Moikka ja kiva kun linkkasit tänne. Täytyy kuitenkin heti sanoa, että en uskalla enkä edes varmaan osaa selittää uuden kennon hienouksia. Kun tein tuon uutisen blogiini julkistuspäivän illalla, niin en ollut edes varma meneekö suomennus teknisesti oikein (backlit -> taustavalaistu). Lyhyesti ja vähäisellä tiedolla spekuloiden, kyse on käsittääkseni siitä, että sensorin elektronista rakennetta on muutettu niin ettei se häiritse tulevan valon digitointia yhtä paljon kuin perinteisissä malleissa. Tällä tavoitellaan ainakin suurempaa herkkyyttä, mutta samalla tekniikalla voi olla merkitystä myös tiedonsiirron kannalta eli sensoria voidaan ehkä lukea aikaisempaa nopeammin tai vastaavaa. Sikäli kun herkkyydet ovat niitä sensorien tavoiteltuja ominaisuuksia, niin niitä tässäkin varmaan haetaan. Uutista kirjoittaessani ajattelin myös, että Sony tuskin pistää ainakaan edellistä mallia huonompaa sensoria lippulaivaansa, ja kun edellisessä oli sama kuin Nikonin D800:ssa, niin tämän otaksuisi olevan (marginaalisesti, teoreettisesti, akateemisesti) parempi.. Itse toivon, että uusi runko olisi mahdollisimman reaktiivinen, eli vähän lagia ja nopea toiminen. Hyvä kamera on kuin nintendon ohjain, muuttuu kehon jatkeeksi ja on nopea käsitellä. -Toni
Vs: Sonyn uusin A7R II Backlit-kenno ei sinänsä ole uutta, vaan se, että nyt tuo on saatu toteutettua kinokokoisena. Pokkareista ja kännyköistä noita on löytynyt jo pitkään (Sony Exmor) Elektroniset komponentit kuten digikennot tehdään niin, että otetaan erittäin puhdas piikiekko, jonka pinnalle aletaan ikäänkuin höyryttämällä luoda sähköä eri tavoin johtavia kerroksia, joista sitten vuorollaan syövytetään pois osasia. Syövytettävät osat tehdään kalvon pintaan valottamalla filmimaskin avulla. Näin muodostetaan esimerkiksi komponentteja (transisistoreita, diodeja, kondensaattoreita, valoherkkiä diodeja yms), johtimia ja näiden kaikkien väliin eristeitä. Normaalit kennot on tehty niin, että ensin piilevylle on luotu aktiivisia komponentteja, kuten ne valoherkät osat ja kennoa ohjaava elektroniikka. Sitten näiden päälle luotu uusia kerroksia, joissa on ollut kennolla kulkeva johdotus. Tämä on aiheuttanut sen valoherkän osan päälle valoherkkää pinta-alaa vähentäviä kerroksia. Mitä pienempiä pikseleitä kennossa, suhteessa sitä enemmän valoa on jäänyt "johtoihin". Backlit-kennossa valoherkkä osa on päälimmäisenä ja kaikki muut osat sen alla. Ainakin aiemmin tämä on tehty niin, että on hiottu siitä piilevystä paksuutta niin paljon pois, että valoherkkä osa tulee esiin ikään kuin "takapuolelta". Kennoa onkin käytetty "nurinpäin". Ja tästä seuraa tämä "taustavalaistu" nimitys. http://www.techradar.com/news/photography-video-capture/cameras/what-is-a-backlit-cmos-sensor-1086234
Vs: Sonyn uusin A7R II Sony esitteli 1" taustavalaistun kennon kun RX100 M1 muuttui M2 malliksi. Tuolloin saatiin pientä parannusta dynamiikkaan ja herkkyysominaisuuksiin, mutta ero oli vähäinen, luokkaa 1/3 aukko. Hyödyn pitäisi olla pienemmän täyskennossa jonka pikselitiheys on paljon alhaisempi. Myös 7R M2:n yhteydessä tapahtunut resoluution lisäys oli enemmän hienosäädön kaltainen. Siitäkään ei mitään mullistuksia kuvanlaatuun seuraa. Lisäksi on syytä muistaa, että kaiken käytettävissä olevan tiedon perusteella 7R M2 pakkaa raw-tiedostoja samalla tavalla kuin aikaisemmatkin Sonyt ovat tehneet. Tuo on ilmeisin syy siihen miksi Sonyt ovat selvästi kuvanlaadussa takamatkalla samaa kennoa käyttäviin Nikoneihin verrattuna. Arvailen (muutahan nyt ei voida tehdä), että tämän uuden kennon suurimmat parannukset ovat datan lukunopeudessa joka parantaa sarjakuvausta ja videota ja mahdollistaa myös nopeamman automaattitarkennuksen. Lisäksi 7R M2:ssa on kennolla vaihetarkennuspisteet jotka ovat puuttuneet edeltäjämallista.
Vs: Sonyn uusin A7R II Hieman lisätietoa Dpreview'n sivustoilta: http://www.dpreview.com/articles/7945517371/opinion-did-sony-just-do-the-impossible
Vs: Sonyn uusin A7R II Siinä kukka-kuvan tekstistä sai käsityksen, että hakevat Canonin laatulasien veroista kuvaa elektroonisin keinoin?
Vs: Sonyn uusin A7R II Ei kai tämä Canoniin liity muuten kuin, että on olemassa suurehko potentiaalinen markkina myydä tämä Sonyn runko kameransa kuvanlaatuun tyytymättömille Canonin käyttäjille. Tuskinpa ketkään muut tuohon Canonin objektiiveja kiinnittää. Ne FD-fiilistelytkin on aika marginaalihommaa.
Vs: Sonyn uusin A7R II Mikä selitys on siihen, että juuri Canonin uudemmatkin lasit on sovitettavissa A7 runkoihin, ilmeisesti jopa helpommin ja halvemmalla kuin Sonyn A-lasit. Miksi ei Nikonin tai Pentaxin? Liittyykö tämä jotenkin objektiivien AF:n ratkaisuihin, eli toimiiko Objektiivin oma tarkennus helpommin/paremmin kuin vaikkapa rungon ruuvitarkennus?
Vs: Sonyn uusin A7R II Mä ostaisin tähän vain sonyn omia linssejä, ensin sen hyvän 50 mm. Ihan turhaa nuo sovitteet eivätkä varmasti toimi kuten omat linssit. T Jukka
Vs: Sonyn uusin A7R II Olet varmaan tietoinen Sonyn objektiivitarjonnasta ja niiden hinnoista, käytetyt Canonin lasit voi tuntua asiasta tietoiselle jo melko edullisilta.
Vs: Sonyn uusin A7R II Nyt on ainakin olemassa myäs Nikon-sovite. Mutta varmaan se mitä edellä kirjoitin Canonin kennoista tekee Canonin objektiivien sovittamisesta erityisen kiinnostavaa. PS (mlphotic). USB lataus on järjenköyhää. Se kertoo lähinnä siitä kuinka (huonosti) Sony ymmärtää valokuvaajan tarpeet, mutta onneksi näihin saa ebaystä oikeita latureita.
Vs: Sonyn uusin A7R II USB-lataus on erittäin järkevää. Se kertoo, miten hyvin Sony ymmärtää kuluttajien tarpeet -- kukaan ei halua taas uutta laturia eteisen pöydälle, vaan opittu tapa on laittaa vehkeet USB-laturiin yöksi nykyään, kun akku kestää kuitenkin koko päivän, toisin kuin ennenvanhaan. Ja laturin saa varmasti ostaa samasta kaupasta Sonyn tarvikkeena.
Vs: Sonyn uusin A7R II Minua aina epäilyttää nämä: tässä on kaikki tekniset ominaisuudet. Vaikka varmasti tämä hyvä runko on. Jotenkin vain noin ohut runko ison optiikan - kuten sonyn 50 mm näyttää olevan kuvien perusteella - kanssa ei kuvauksessa ole koskaan tuntunut kovin hyvältä. Mutta voihan tässä ollakin palikat kohdilaan. Akun kesto vain varmaan aika lyhyt, koska kuvanvakaaja, sähköinen etsin vievät paljon virtaa. Mutta kyllä tämä minunkin käytössäni koko päivän kestäisi. Hyvällä kuvausreissulla tulee otettua jopa 50 kuvaa, yleensä jää kyllä 3-8 lukumäärä. T jukka
Vs: Sonyn uusin A7R II Ikävä tuottaa pettymys, mutta arkikuvissa tuo ei ole sen kummallisempi kuin Canonitkaan ja duunikameraksi a7:sta ei mun mielestäni ole kuin ihan joihinkin niche-segmentteihin. Ei, vaikka uuden firmiksen myötä raw-kuva on 14-bittinen, kuten muissakin. Lisäksi Sonyihin ei saa edullisesti hyviä objektiiveja ja kunnon käsisalamia siihen ei saa edes rahallakaan. Mun puolestani tuo katteeton kennohype voisi jo vähän rauhoittua. Kenno on yksi osa kokonaisuutta, mutta ei lainkaan sellainen "big deal" kuin hypetetään. Hienoimmat kuvat syntyvät edelleenkin enimmäkseen kunnolla valaistuina ja Photarissa jatkojalostettuna. Peruskuvissa korjaamattomina ei ole juurikaan eroja. Dynamiikka ja EVF nyt vähän auttaa ensikertalaista, jos ei ole hajuakaan valottamisesta, mutta muuten EVF:n reaaliaikaisen kuvan puute ja videotuotantoon sopiva tarkennus vaatii erityishuomiota, valotuksesta puhumattakaan.