Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Sonylta aps-kompakti

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Jukkis71, 21 Helmikuu 2010.

  1. Nappe1

    Nappe1 Member

    651
    0
    16
    Vs: Sonylta aps-kompakti

    mihin kuirkku unohtaa koko ajan Leican X1:n? lienee "isokennopokkari" kun kenno on sigmaa suurempi.
     
  2. Teemu Laine

    Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

    4 723
    124
    63
    Vs: Sonylta aps-kompakti

    Tuossa on kiinteä objektiivi, joten tuo putoaa hieman eri kategoriaan.

    Niin ja niille jotka kaipaavat valovoimaista pokkaria: Samsungilta on tulossa TL500 malli. Kenno ei kylläkään ole APS-kokoinen, mutta valovoimaa riittää (24mm - 72mm vastaava objektiivi, max valovoima 1.8 - 2.4). Ja mukana myös RAW-tuki ja kääntyvä näyttö, joten speksien puolesta vaikuttaa ihan ok vaihtoehdolta.

    Samsung TL500
    Samsung launches TL500 with Ultra-Bright f/1.8 lens
     
  3. Nappe1

    Nappe1 Member

    651
    0
    16
    Vs: Sonylta aps-kompakti

    Kuirkku puhuikin isokennopokkareista, joita hän on odottanut. Käsittääkseni Sigman DP2s ja DP1x ovat myös kiinteällä objektiivilla? korjatkaa nyt ihmeessä jos olen väärässä...


    ja katotaan nyt miten valovoima myy... aikanaanhan noita oli joka merkiltä, mutta sitten pieni koko, huono käytettävyys, pakollinen ISO1600 ja megapikkelssit ajoivat ohi.

    Nikoni se oli patentoinut vielä µ4/3 pienempääkin järjestelmää varten kaiken tarvittavan viimevuoden aikana, joten katellaan mitä sieltä tulee. Croppi tais olla 2.5

    APS-C kokoluokastahan Samsung NX10 on jo myynnissä, vaikkakin kehnolla saatavuudella. Vaan eipä ole täällä pahemmin siittä puhuttu. Samsungiin saataville on tulossa K-mount adapteri, mutta ainakin tällätietoa se on ruuvitarkenteisilla linsseillä käsitarkenteinen. Sonyn kohdalla A-mount on nuoremman ikänsä takia paljon helpompi sovitettava, mutta JOS kameroista tulee prototyyppien kokoluokkaa, tarttee siinäkin A-sarjan linssit tosiaan kohtuu paksun sovittimen, koska piirtoetäisyys on paljon lyhyempi.

    Oikotietä tässä hommassa ei ole. Jos systeemistä halutaan pieni, pitää sille SLR puolelta tullessa aina tehdä uusi mountti, joka tarkoittaa uusia objektiivejä ja/tai sovitinta.
     
  4. Teemu Laine

    Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

    4 723
    124
    63
    Vs: Sonylta aps-kompakti

    Joo, sorry mun moka :) Olis pitänyt ehkä lukea ajatuksella koko edellinen sivu.
     
  5. Nappe1

    Nappe1 Member

    651
    0
    16
    Vs: Sonylta aps-kompakti

    Oikeen kunnolla kun spekuloidaan niin Olyn edustaja oli möläyttänyt suustaan että kahdessa vuodessa kaikki heidän kameransa ovat peilittömiä. Mitä tämä nyt sitten käytännössä tietää?

    No että 4/3 lienee runkojen osalta tiensä päässä, jos yhtiö nyt ei rupea pitämään systeemiä hengissä jollakin älyttömällä peilittömällä, mutta isokokoisella ratkaisulla.

    Toinen vaihtoehto on heittää alkuperäinen 4/3 kaivoon ja vääntää peilitön kinokoon runko, joka on kooltaan E-4x0 / OM-1 kokoluokkaa. Ja taas uudet optiikat, koska kinokoon piirtoympyrällä olevia AF optiikoita yhtiöllä ei ole. (muutamaa hassua OM-sarjan PF ja AF sarjan linssiä lukuunottamatta.)

    Ja sitten totean että ihan sama mulle, kuvaan nykykalustolla ihan mielikseni. (joka siis näkyy signaturesta. ;)  )
     
  6. Vs: Sonylta aps-kompakti

    Juu, aina tuo Leica unohtuupi, itse asiassa se Digi-M:kin tuppaa hämäräksi jäämään.
    Varmaan sen on laakista sivuuttanut ajatuksella, että jos ei julkaista Panana, niin se on siinä. Onkohan kellään laukkulasellakaan tuota?
     
  7. Nappe1

    Nappe1 Member

    651
    0
    16
    Vs: Sonylta aps-kompakti

    tuskin... sillä 1600 Eurolla saa nääs vaikka 7D:n... eikä nuo dpreviewin kommentit tarkennuksen lähes onnettomasta hitaudesta ainakaan kannusta, vaikka kuvanlaatu ois kuinka huippua tahansa.
     
  8. helu

    helu Active Member

    694
    34
    28
    Vs: Sonylta aps-kompakti

    1600 eurolla saa tosiaan 7d ja paljon muuta rompetta, mutta sillä saa ennen kaikkea Leica X1 taskukameran, joka päihittää mm. iso herkkyyksissä niin canonin kuin nikonin kömpelöt kroppi dslr:t,  sillä saa 35mm kinovastaavan "true" leica elmarin huippukiinteän (joka on minulle se ainoa tarvitsemani polttoväli). No 2.8 voi olla joillekin liian vähän, mutta se on minulle riittävä kun iso 3200 on käyttökelpoinen. Olkoon tarkennus hitaanlainen, luulen että jos olen pärjännyt Sigma DP2:n kanssa loistavasti niin pärjään Leica X1:n kanssa myös. Tiedän, että Steve on vähän hurahtanut Leicaan, mutta lukekaapa huvikseen kuitenkin http://www.stevehuffphoto.com/2010/01/0 ... ra-review/"]http://www.stevehuffphoto.com/2010/01/05/the-leica-x1-digital-camera-review/. Hyviä kuvia löytyy myös peterlueck.com

    ELI täältä löytyy yksi kameralaukkulainen kohta joka omistaa X1:n :).
     
  9. Vs: Sonylta aps-kompakti

    Nikon EVIL
     
  10. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Sonylta aps-kompakti

    Sitähän kaikki odottaa...

    Olen lueskellut aika hyvää juttua myös Samsungin systeemistä, vaikkei tuo kameran merkkinen olekaan.
     
  11. Nappe1

    Nappe1 Member

    651
    0
    16
    Vs: Sonylta aps-kompakti

    ketkä odottaa ketkä ei... me puhuttiinkin ihan tarpeeksi tästä vehkeiden odottelusta eräällä toisella foorumilla jonne en kuvauskiireiltäni oo sen jälkeen ehtinyt enää ollenkaan.

    Joko oot pistäny LX3:n kiertoon? sehän on jo vanha tapaus sulle...
     
  12. fotomik

    fotomik Member

    786
    0
    16
    Vs: Sonylta aps-kompakti

    Nono, Nikonin kroppikennohan tuossa taitaa olla sisällä, että ei se nyt maailman ihme taida kuitenkaan olla vielä...

    Ihanan näköinen laitos kyllä, mieli tekisi kovasti. Onnea ostopäätökselle! :D
     
  13. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Sonylta aps-kompakti

    En laita LX3:sta minnekään muualle kuin taskuun ;-)

    Viime talven seikkailu E420 pannarisetin kanssa opetti sen verran, ettei riitä että kakkoskamera on kohtuullisen hyvä. Sen pitää myös olla sellainen, että tulee kuljeteltua mukana ja räpsittyä... Tuo Samsungin zydeemi, samoin muutkin peilittömät, ovat tietenkin vähän pienempiä kuin Olyn E-sarja, mutta kokoero ei ehkä sittenkään ole ratkaiseva. Ei minulle, ei ainakaan nyt.

    En ole tyytyväinen LX3:n kuvanlaatuun, mutta jos asian sisäistää ja hyväksyy, niin kamera on hauska ja tuottaa iloa. Netissä on paljon Pana LX3 keskusteluja joista saa ideoita, mitä tällä kameralla voi tehdä. Käyttötapa ja kuvankäsittely on erilaista kuin järkkärillä kuvatessa. Lopputuloksessakin painotetaan eri asioita. Täytyy mennä lähelle, välttää suuria kontrastieroja ja hyväksyä sekin, etteivät tekstuurit toistu yhtä kauniisti kuin fx-kamerassa.

    Nyt pahimman talven aikana LX3 on kuitenkin saanut enimmäkseen lepäillä. Talvisessa huonevalossa sillä ei tee mitään ellei kuvaa jalustalta, ja ulkona kameran käyttäminen on taas likipitäen mahdotonta koska näppylät ovat liian pienet hanskat kädessä käytettäväksi. Lisäksi pikku Pana jäätyy pakkasessa aika äkkiä.
     
  14. Nappe1

    Nappe1 Member

    651
    0
    16
    Vs: Sonylta aps-kompakti

    tänä talvena on tullu kuvattua filmille yllättävän paljon. Täyskinoa tosin. Superia 1600 yllätti aivan täpöllä ja koskaan en enää Fujin kasisatasta osta. 1600 on kuitenkin aukon verran nopeampaa ja paljon paljon parempaa.

    24/2.8 ja 50/1.4 linssien kanssa joulun kuvat tuli helposti otettua ilman lisävalaistusta, eikä OM-1 ole mikään möykky noiden lasien kanssa.

    hiihtoreissuilla kulkee se sama vanha (signaturessa lukeva) setti repussa mukana... sillä sitä nakuttelee ihan kivasti kaiken tarvittavan.
     
  15. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Sonylta aps-kompakti

    Itseasiassa Sonyn kenno. Mutta jos asiaa puhutaan, niin kyllähän Leica on selvästi (vaan ei paljon) heikompi kuvanlaadultaan kuin Nikon D90 tai D300. Katselin niitä kuvia aika pitkään... Kirjoittajaa taisi hämätä se, että Leica X1 lienee kuvanlaadultaan paras digitaalinen Leica. Ainakin jos herkkyys on likellä arvoa ISO1600.

    Joka tapauksessa Leica X1 on se kamera, joka Nikonin pitäisi tehdä! Ja vaikka tuote silloinkin olisi ominaisuuksinsa nähden roimasti ylihintainen - kauppahinta ehkäpä 750e, niin olisihan se sentään puolta halvempi kuin X1.
     
  16. helu

    helu Active Member

    694
    34
    28
    Vs: Sonylta aps-kompakti

    Kiitos kiitos, kyllähän minä vähän panin tuossa eholle :). Kuitenkin olen digijärkkäreihin kyllästynyt, kun lähden johonkin reissuun ei jaksa painavia kalustoja ottaa mukaan vaan otan mieluummin Leica M6:n ja Sigma DP2:n, jotka molemmat mahtuvat takin taskuun. Järkkärin kanssa pitäisi lähteä vain kuvailemaan asiasta tehen, mutta siihen olen taas liian laiska. ELi haluan laadukkaan pokkarin ja tällähetkellä ei parempaa pokkaria ole kuin X1. Olen kyllä miettinyt käytettyä M8:kin, mutta olen erittäin tyytyväinen M6:een, joten ehkä joskus sitten M9, mutta nyt X1.
     
  17. fotomik

    fotomik Member

    786
    0
    16
    Vs: Sonylta aps-kompakti

    No niin, Sonyn kennohan se on, tarkoitin siis että samaa kennoa käytetään niissä Nikonin kameroissa. Pardon.

    Mutta kyllä mä kuitenkin olisin sitä mieltä että se M9:n täyskenno kuitenkin kai tekee parempaa kuvaa herkkyyksillä? Mutuna siis tietty...
     
  18. fotomik

    fotomik Member

    786
    0
    16
    Vs: Sonylta aps-kompakti

    AIVAN samassa veneessä ollaan, ei ole moneen vuoteen lähtenyt järkkärit ulkomaanreissuille, eikä monelle kotimaankaan. M6 ja 35mm Summicron plus Canon Ixus on ollut matkasetti jo pitkään, ei kameralaukkua. Nyt viimeksi oli kyllä 21mm Super Angulon ja 75mm Summilux matkassa kanssa, mutta jäi nekin monesti käyttämättä.

    Sitä nyt oon miettiny että toi GF-1nen vois korvata mahdollisesti reissupelinä M6sen kokonaankin, mutta se etsin, se etsin.
     
  19. Vs: Sonylta aps-kompakti

    Tuosta, ettei kama ole koskaan mukana-dilemmasta eteenpäin: mitäs sillä kamalla sitten kotonakaan tekee? Toki aika harva jatkuvasti pitää kameralaukkua olalla. Moni kyllä vähän aikaa. Itse parhaimmillani olen pitänyt puolisen vuotta putkeen laukkua olalla. Mutta: jos en ottaisi kameraani mukaan matkalle, myisin sen pois. Tämä mielipide johtuu varmasti siitä, että pidän matkoja kuvausmatkoina. Eli, jokapäiväseen taskukäyttöön jokin sinne mahtuva, ja isompaa sitten reissulle. Jos pieni kama nousee tasoltaan suuremman tasolle, voi suuremmasta luonnollisesti luopua. Eli kyllä tässä hyvää pokkaria itsekin katsellaan, ei D700 oikein käy lennokin kyytiinkään. Ai niin, M-sarjan Leicat ovat järkkäreitä ;-)
     
  20. helu

    helu Active Member

    694
    34
    28
    Vs: Sonylta aps-kompakti

    Joskus on kuvauskeikkoja, joissa järkkäri on tarpeen, mutta olen lopettamassa ne kuvauskeikat: Kun kuvaaminen muuttuu työksi, se ei enää ole mukavaa eikä rentouttavaa, siis ainakaan minulle.