Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Sony rx100III, johan pomppas!

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Jukkis71, 16 Toukokuu 2014.

    Vs: Sony rx100III, johan pomppas!

    ,
     
  1. Vs: Sony rx100III, johan pomppas!

    Englesmannit on tutkinut asiaa: Keskikokoinen on paras. Iso aiheuttaa liikaa hankaumia ja känsiä käteen. Välttäkää Lindholfin Technikaa!
     
  2. Vs: Sony rx100III, johan pomppas!

    Iteeni suuresti ketutti et ottivat pois salama kengän

    RX100 omistajana odotin suuresti et mark III olis hyvä mut EI

    Mark II ainut hyvä lisä oli salama kenkä

    Mark III 24mm aloitus ja täys sensori luku video kuvauksessa pisti kuolan valumaan mut ei salama kenkää

    Jos Mark iv typerän evf (etsimen) tilalle laitetaan salama kenkä mut muuten sama kuin mark III niin vaihdan heti tän mark I
     
  3. AnteroP

    AnteroP Well-Known Member

    1 097
    271
    83
    Vs: Sony rx100III, johan pomppas!

    Itse en salamakenkää kaipaa, mutta EVF on todella kätevä kirkkaassa auringonpaisteessa, kun lcd-takanäytöltä ei oikein tahdo nähdä mitään. Neljän viikon kokemuksen perusteella oiva "pokkari" tuo RX100 M3.
     
  4. Anie Mist

    Anie Mist Active Member

    320
    41
    28
    Vs: Sony rx100III, johan pomppas!

    Kirjoittelin tämän jo toiselle foorumille, mutta laitetaan nyt tännekin.

    Kokemuksia RX100m3 kamerasta vajaan viikon reissulta Berliinissä.

    Ensin huonot puolet.
    - Käytettävyys on pääosin hirveää ja kankeaa. Olen tottunut Olympuksen E-M1:een, joka oli myös reissussa mukana, eikä näiden kahden käytettävyyden vaivattomuudesta voi puhua samana päivänä. Tietysti koolla on vaikutusta, mutta käyttiksen suorastaan huonoa ja epäintuitiivista käytettävyyttä koko ei selitä.
    - Kuvanlaatu varauksin. Toki, kyseessä on pokkarikokoinen kamera 1" kennolla, mutta ero etenkin hämärässä m4/3-Olympukseeni on silminnähtävän huomattava. Johtuuko tämä E-M1:n jäätävän huikeasta kuvanvakaajasta kerrannaisvaikutuksineen, mene ja tiedä, mutta ero joka tapauksessa yllätti. Sitten jos vertaa muihin (APS-C kennoisiin) kameroihini, Fujin X-E2:een (23mm/1.4) ja Leica X2:een, ero kuvanlaadussa rupeaa olemaan jo valtaisa. Mutta normipokkariin verrattuna RX100m3 on tietysti toiselta planeetalta.
    - Ergonomia on surkeaa, enkä usko erillisten kahvojenkaan sitä merkittävästi parantavan.
    - Myös älypuhelinsofta on aivan v*tun kivikautinen verrattuna Olympuksen vastaavaan. Nyt taas kerran Sony, skarpatkaa vähän! Tämä asia oli aikamoinen pettymys.

    Sitten ne hyvät puolet:
    - Koko. Minulla oli päivisin mukana isompi kamera ja reppu, iltaisin hotellilla jätin kamat säilytysboksiin ja laitoin RX100m3:n reisitasku-shortsien etutaskuun ja lähdin illanviettoon. Kamera mahtui oikeasti etutaskuun, siten ettei se edes pahemmin pullottanut. Olin varautunut laittamaan sen reisitaskuun, mutta sille ei ollut tarvetta. Kameran sai todella mukavasti vetäistyä esiin aina tarvittaessa.
    - Pop up EVF. Ilta-auringossa takatelkkarista ei näkynyt mitään. EVF:stä näkyi. Loistava innovaatio, kertakaikkiaan!
    - 180* kääntyvä näyttö. Selfiet onnistuivat loistavasti toinen toistaan hienommissa maisemissa, tällaisessa semi-hupikamerassa toiminto on todella kiva. Ainoa vaan, että edellä mainittu surkea älypuhelinsofta estää melko tehokkaasti näiden kuvien nopean jakamisen sosiaalisessa mediassa. Kyllä, sellainen on välillä kivaa ja tärkeää myös tällaisen vakavamminkin kuvaavan mielestä.
    - Linssin polttoväli on kiva ja 1.8 aukko mainio, joka auttaa hieman siinä hämäräkuvauksessa.
    - Ylipäätään kokoonsa suhteutettuna loistavat ominaisuudet ja toiminnallisuudet. Reissukameraksi tai kakkos-/varakameraksi on vaikeaa kuvitella parempaa vehjettä.

    Pähkinänkuoressa: kuvanlaadultaan pieni pettymys (ehkä odotukset vain olivat ylimitoitetut), käytettävyydeltään suurempi pettymys. Mutta tässäkin pitää asettaa asiat oikeisiin mittasuhteisiin, muihin vastaavankokoisiin kameroihin verrattuna kuvanlaatu on jopa loistavaa. Muuten sitten kamera on todella mainio reissukamera, joka kulki huomaamattomasti mukanani UG-klubeille ja muihin paikkoihin joihin isompaa kameraa olisi turha viedä. Ja muutenkin koko päivän isomman kameran kanssa pyörittyään, illalla syömään ja juomaan lähtiessään, aidosti taskukokoinen kamera on tervetullut vaihtoehto. Eikä se herätä aamuyön tunteina kenenkään mielenkiintoa.

    EDIT! Otetaan nyt vähän takaisin. Ennen viestiäni olin käsitellyt lähinnä hämärä/yökuvia, josta seurasi lievästi ynseä suhtautumiseni kuvanlaatuun. Mutta nyt olen käsitellyt enemmän valoisia ja ilta-auringossa ottamiani kuvia, ja kuvanlaatu on oikein hyvää, oikeastaan todella hyvää. Loistohomma!
     
  5. jeesuksen_mopo

    jeesuksen_mopo Member

    445
    13
    18
    Vs: Sony rx100III, johan pomppas!

    Onko (yllä olevaa lukuunottamatta) muilla vielä kokemuksia EVF:stä? Mulla on se edellinen versio, jonka olen todennut niin hyväksi, että yhtään kevyemmillä reissuilla jätän 24-70/2.8:n kotiin ja laitan 2-version taskuun. Kuitenkin tuo EVF 3-versiossa on jotain todella käytännöllistä. Onko kokemuksia toimivuudesta ja käytöstä rillien kanssa?
     
  6. Ego

    Ego

    76
    0
    0
    Vs: Sony rx100III, johan pomppas!

    On se mahtava peli tämä uusi SonyRX100III. Meikäläinen tihrusilmän ei tartte kaivella rillejä takanäyttöä varten. EVF:ään diopterikorjaus omalle silmälle, ja ei kun kuvaamaan.