Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Sony NEX-5 ja adapterit

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Red5, 19 Joulukuu 2010.

  1. Red5

    Red5 Member

    64
    0
    6
    Jahas.

    Selailin tuossa varustepäissäni taas interverkkoa ja hoksasin, että tuohon uuteen Sonyn pikkupikkurunkoon saisi Minolta MD optiikkaa soviteltua.
    Niinkin jännä on tilanne, että sitä sattuisi olemaan laukussa läjä. Vielä niitä malliston paremman pään tötteröitä.

    Onkos kukaan hipistellyt tuota Sonyn kameraa? Tahi mahdollisesti tyttylöinyt joidenkin adaptereiden kera?
    Voisi olla ihan maukas kombo jos toimisi kivasti.
     
  2. Jsaasta

    Jsaasta Ylläpidon jäsen

    1 711
    59
    48
    Vs: Sony NEX-5 ja adapterit

    Omaa Nikon sovitetta odottelen ebaystä mutta ko. kamera löytyy parilta foorumilaiselta ja toinen tietääkseni tykkää käyttää Leica laseja siinä, voivat itse ilmoittautua..

    Itsellä tosiaan NEX5 16mm ja 18-55 laseilla, 16mm koko ajan kiinni, muutaman työkuvan olen ottanut panoraamatoiminnolla ja asiakkaat olleet haltioissaan..

    Ainoa negatiivinen asia mikä tullut vastaan niin vaatii pidemmän päälle lisäakun..
     
  3. Vs: Sony NEX-5 ja adapterit

    Minulla on ollut NEX-3 käytössä viime kesästä saakka. Objektiiveina Sonyn 16-millinen sekä Leica- ja Voigtländer-objketiiveja Leica M -sovitteella. Lisäksi minulla on Pentax K -sovite ja muutama pienikokoinen vanha Pentax-lasi. Kaikki optiikat toimivat sangen hyvin, mutta muita kuin NEXin omaa pitää tarkentaa ja himmentää käsin.

    Nexin kenno ja kuvanlaatu ovat erinomaiset ja kamera kestää hyvin 1600-3200 ISO-asetuksia (osittain mielipidekysymys). Kokonaisuutena olen verrattain tyytyväinen NEXin toimintaan ja ominaisuuksiin ja vaihto Olympus PEN -kamerasta oli selvästi fiksu liike.

    Tikkis
     
  4. Jsaasta

    Jsaasta Ylläpidon jäsen

    1 711
    59
    48
  5. AndyCapp

    AndyCapp Well-Known Member

    3 561
    159
    63
    Vs: Sony NEX-5 ja adapterit

    Millainen adapteri kannattaa ostaa, jotta Nikonin G-sarjan objektiivit kävisivät myös? Olisiko esim. tuo Novoflex Nikon F - NEX E?
     
  6. Vs: Sony NEX-5 ja adapterit

    En tunne Novoflexin käkkyrää. Sovitin, jossa on mukana himmenninsäätö, on pakkohankinta G-objektiivien kanssa. Sellaisia pitäisi kyllä olla (rahalla) saatavissa.
     
  7. Vs: Sony NEX-5 ja adapterit

    Novoflexin sovite on ilmeisen hyvä, mutta varsin kallis. Saksalainen enjoyyourcamera.com myy Nikon F- ja G-yhteensopivaa sovitetta noin 70 euron hintaan. Olen ostanut heiltä pari sovitetta, eivät aivan Novoflexin laatuisia, mutta aivan käyttökelpoisia.

    Tikkis
     
  8. Vs: Sony NEX-5 ja adapterit

    Itellä on Kiponin valmistamat adapterit Canonin EF ja Leica M sovitteille. Ostin adapterit Ebay:n kautta ja molemmat tulivat kotiovelle edulliseen hintaan. Mielestäni molemmat ovat oikein hyvälaatuisia. Canonissa on lisäksi uusi kierre kolmijalalle.

    Nex-5:stä: Mielestäni erittäin hyvä kamera, joka on hieman aliarvostettu erikoisen käyttöliittymän takia. Erilaisten valikoiden selaamiseen tottuu nopeasti, mutta välillä on raivostuttavaa etsiä esimerkiksi HDR-toimintoa valikoista vain todetakseen, että kyseinen toiminto ei ole käytettävissä tässä kuvaustilassa jne.

    Manuaaliobjektiivilla kuvaaminen on yllättävän helppoa NEX:illä. Tosin täydellä aukolla tarkentaminen, varsinkin hämärässä, vaatii tarkennusavun(zoomaus) käyttämistä ja on sen takia hidasta. Tarkennusta helpottamaan on huhujen mukaan tulossa uusi ominaisuus mahdollisesti jo seuraavassa päivityksessä.
    http://www.sonyalpharumors.com/how-the-peaking-modus-works-coming-with-the-new-nex-firmware/

    NEX-5:n videon laatua on kehuttu useassa yhteydessä. Itse olen ollut hieman pettynyt videokuvaukseen. Hyvässä valossa video on hyvälaatuista, mutta hämärässä kuva on täynnä kohinaista suttua. Tähänkin saattaa tulla parannusta tulevissa ohjelmistopäivityksissä.