Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Sony-käyttäjät, millainen prime-objektiivi hankintaan?

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Heiskat, 12 Maaliskuu 2010.

    Moro Sony-käyttäjät,

    Tahtoisin mielipiteenne siitä, millainen prime-objektiivi kannattaisi hankkia. Oma kalustoni on kutakuinkin tällainen: A700, DT16-105, Minolta AF 50 1.7 ja Minolta Af 100-300.

    Uskoisin tarvitsevani vielä tuohon yllä kuvattuun settiin kaveriski lyhyen Primen, jolla olisi hyvä valovoima. Millaisia objektiivejä käytätte itse samaan tarkoitukseen ja mitä suosittelisitte minulle?

    T: Tomi
     
  1. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Sony-käyttäjät, millainen prime-objektiivi hankintaan?

    Minulla oli dynax 7d.
    Lyhyt prime aps-kennoon on muutoinkin vaikeahko, koska esim. 20 mm kuvakulma ei ole kovin laaja.
    Itse päädyin pohdiskelujen jälkeen sigma 10-20 ja olin siihen tyytyväinen.
    Laajakantissa ei niin valovoimaa mielestäni tarvitse.
    Nykyisin lie jo muitakin merkkejä tuohon sony/minolta -bajonettiin.
    T Jukka
     
  2. Vs: Sony-käyttäjät, millainen prime-objektiivi hankintaan?

    Dumppaa kiertoon ja hanki kunnon nikkorit ( nikon runkoon, hehe...)
     
  3. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Sony-käyttäjät, millainen prime-objektiivi hankintaan?

    Näin mä tein :)
    T Jukka
     
  4. Est

    Est Well-Known Member

    17 237
    1 840
    113
    Vs: Sony-käyttäjät, millainen prime-objektiivi hankintaan?

    Dumpatkaa ne nikkorit kiertoon ja hankkikaa vesivärit ja pensseli.

    hehe hehe hehe hehe hehe hehe hehe hehe hehe hehe hehe hehe
     
  5. Vs: Sony-käyttäjät, millainen prime-objektiivi hankintaan?

    hankkikaa viikset ja ryhtykää pensselisedäksi, heko heko...
     
  6. Jze_

    Jze_ Member

    85
    0
    6
    Vs: Sony-käyttäjät, millainen prime-objektiivi hankintaan?

    Ihan mielenkiinnosta kysyn, että onko tuo 50mm ollut kovasti käytössä ja onko kovinki ahdas APS-C kennolla? Itse olen tässä ajatellut hommata Minoltan 50/1.4 ja jonkun sortin laajis esim. 10-16mm f3.5... Pää alkaa olla aika sekaisin kun jo useamman kuukauden pohtinut osaamatta päättää mitä ostaisi. Tiedän siis kuitenkin mitä tarvitsen, mutta valikoima kuitenkin on jo melko laaja Sonyllakin.

    EDIT: Niin ja kamerana a230...
     
  7. Vs: Sony-käyttäjät, millainen prime-objektiivi hankintaan?

    Moro,

    Se 50-millinen on sisäkuvauksewssa kyllä aika ahda. Ostin myöhemmin sen kaveriksi 24mm 2.8 Minoltan, joka on croppi-rungossa 36mm vastaava. Sen polttoväli tuntuu tosi kivalta kuvauksessa. Mietinnässä on myös MInoltan 35mm linssi, joka olisi lähellä "normaalipolttoväliä" croppirungossa, siis 52,5mm.

    Oman järjestelmäni yleisobjektiivina on se eka mailissani mainitsemani Sonyn 16-105mm objektiivi, joten en ole sen polttovälin vuoksi kokenut itse tarpeelliseksi hankkia laajakulmazoomia.

    USkon, että myös kuvausaiheet saattaavat vaikuttaa objektiivien valintaan, eli mitkä kukin kokee itselleen sopiviksi. Itselläni on pienet ja vikkelät lapset, jotka tuppaavat olemaan pääkuvauskohteitani, joten tämän takia olen kallistunut suht' valovoimaisiin ja lyhyisiin primeihin.

    Toivottavasti tästä oli apua.

    T: Tomi
     
  8. Jze_

    Jze_ Member

    85
    0
    6
    Vs: Sony-käyttäjät, millainen prime-objektiivi hankintaan?

    Itse ajattelin tuota 50mm yleistuutiksi kun tulee kuvailtua enimmäkseen ulkona. Toisaalta painin ajatuksen kanssa että olisiko 24 tai 28mm sittenkin parempi yleisobjektiiviksi. Tuntuu, että tuota 50mm:stä suositaan kuitenkin enemmän vaikkakin se on käyttäjästä kiinni.

    Olen tullut kyllä siihen tulokseen, että jatkossa suosin kiinteänpolttovälin linssejä niin on yksi häiriötekijä vähemmän. Jos tarvitsee zoomata, teen sen askeleella tai parilla.

    Tässä on 6kk sisään tulossa matkat Turkkiin ja Thaimaahan ja uskoisin siellä pärjääväni 2 kiinteällä, laajiksella ja yleisobjektiivilla (onko se sitten 50mm, 28mm vai 24mm sitä en vielä tiedä). 
     
  9. Fever

    Fever

    3
    0
    0
    Vs: Sony-käyttäjät, millainen prime-objektiivi hankintaan?

    Tervehdys!

    Itselläni olisi kanssa primen hankinta edessä. Kamerana Sonyn a200. Tarkoituksena olisi hommata nopea objektiivi, jota voisi käyttää pienenä "jokapaikan höylänä".
    Sonyn omaa 50mm 1.4:sta ajattelin, mutta onko se tosiaan liian ahdas croppikennoiselle? Lisäksi ajattelin Sonyn 28mm 2.8:sta ja Sigman 30mm 1.4:sta (-ko?).
    Onko tuo Sonyn 50mm tosiaan liian ahdas vai olisiko joku muu parempi?
    Kiitoksia etukäteen!
     
  10. Vs: Sony-käyttäjät, millainen prime-objektiivi hankintaan?

    joskus ennenvanhaan kun kuvattiin filmille niin harva käytti yleislasinaan 85mm teleä.
    ymmärrän kyllä että halpuutensa ja väärinymmärrysten takia 50mm on tullut se nettitiedonjakajien "prime". sony/minoltassa tuo ei ole kuitenkaan edes halpa joten en ymmärrä mistä muusta voisi ostohinku johtua kuin kuorolaulusta.
    sisällä ja varsinkin mukuloitten kanssa sählätessä 35 - 50mm vastaavuus on _minusta_  "ool araundi".
    btw. eikö filuista voi katsoa mikä on zoomissa eniten käytetty polttoväli?
     
  11. Jze_

    Jze_ Member

    85
    0
    6
    Vs: Sony-käyttäjät, millainen prime-objektiivi hankintaan?

    Omistat varmaan kameran kittizoomin? Kuvaa tovi kittizoomi pelkästään n. 50mm kohdassa, niin näet itse. Sisällä tod.näk. voi olla melko ahdas. Suosittelen lukemaan tämän: Assembling a System <- Erittäin päteviä ajatuksia. Minunkaan mielestä ei kannata ostaa 28mm ja 30mm erikseen vaan päättää kumman ostaa. Ja mitä foorumeita ja arvosteluja lukenut, niin ilmeisesti tämä Sonyn 28/2.8 linssi ei ole kovinkaan hyvä? Ehkä joku 20 - 24mm väliltä olisi parempi 50mm rinnalle mikäli sen päätät ostaa.
    Ja tietysti pitänee vielä lisätä, tarve taipuu käytön mukaan. Eli mitä, miten, missä kuvaat yleensä niin sen mukaan linssitkin.

    Ja Sonyn kroppikameroissa kinovastaavuden saa, kun kertoo polttovälin 1.5:llä, eli 50mm = 75mm jne.

    Nämä tietysti vain minun (amatööri myös minäkin) mietteitä :)
     
  12. Fever

    Fever

    3
    0
    0
    Vs: Sony-käyttäjät, millainen prime-objektiivi hankintaan?

    Kiitoksia avusta!

    50mm Sonyyn kallistuin, koska sitä niin paljon kehutaan. Mutta ehkä se ei sitten olekaan paras idea. Siispä nyt kallistun tuohon Sigmaan, koska Sonyn 28mm 2.8 valovoimaisuus ei vältämättä riitä. Onkohan ko. objektiivistä (siis Sigma 30mm 1.4 EX DC) kenelläkään kokemuksia?
     
  13. Jze_

    Jze_ Member

    85
    0
    6
  14. Fever

    Fever

    3
    0
    0
    Vs: Sony-käyttäjät, millainen prime-objektiivi hankintaan?

    Enimmäkseen tulee sisällä kuvailtua, ilman jalustaa. Mutta paljon muutakin tulee tehtyä.

    Sonyn 2.8 saisi ulkomailta puolet halvemmalla kuin tuota Sigmaa, joten sekin olisi kyllä hyvä vaihtoehto (Sigma näyttäisi olevan ulkomailla saman hintainen kuin täälläkin).

    Nooh, ei tässä oikeen muu auta kuin mietiskellä kumman ostaa, hinta vs. valovoimaisuus (niinkuin aina...).

    Kiitoksia kuitenkin taas avusta!
     
  15. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Sony-käyttäjät, millainen prime-objektiivi hankintaan?

    On, aika monellakin laukkulaisella. Enimmäkseen hyviä kokemuksia.
     
  16. kurja

    kurja

    7
    0
    0
    Vs: Sony-käyttäjät, millainen prime-objektiivi hankintaan?

    50mm on kiva, kun niitä saa valovoimaisia halvahkosti... esim sony 1.8.

    Itselläni on 50 millisen lisäksi 28mm, jonka olen kokenut hyväksi yleispolttoväliksi aps- kennolla. Kyseessä oleva linssi on sigman 28/1.8 ex dg aspherical "macro" (suurennos jotain hiukan alle 1/3). Noitahan saa 24 ja 20 millisinäkin.

    Tuohon sigmaan päädyin aikanaan kun halusin 50:stä lyhyemmän valovoimaisen jolla voi tarkentaa lähelle, joka ei maksa älyttömyyksiä. Olen tykännyt.
     
  17. Vs: Sony-käyttäjät, millainen prime-objektiivi hankintaan?

    Tuohon käy kuin nenä päähän tuo.

    http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=120651983976

    Kuvia sietää katsella jopa f/1.8:lla otettuna. Kun tuon rakenne on muovia, niin sen vasaroinnin voi jättää ammattimiehille.
     
  18. Vs: Sony-käyttäjät, millainen prime-objektiivi hankintaan?

    Aivan samaa mieltä kanssasi, tuo Sonyn 35mm DT on saanut hyviä arvosteluja eikä sitä voi ainakaan kalliiksi moittia. Seuraava hankinta tulee varmastikin olemaan juuri tuo mainitsemasi objektiivi.

    T: Tomi
     
  19. Vs: Sony-käyttäjät, millainen prime-objektiivi hankintaan?

    Kannattaa tosin vielä tilata tuolta Wales'stä, kun tuo "Suomen" hinta tänään Cyberphotossa on niinkin sikamainen kuin 362 € ja toimituskulut päälle, vaan muualla Suomen verkkokaupoissa on vielä hyllyt tyhjinä.