Tällainen julkistettiin juuri. Aika mielenkiintoiselta vaikuttaa , hinta tosin korkea n. 4500 USD /6000 CAD https://photorumors.com/2017/04/19/new-sony-a9-camera-announced/#more-88601 http://presscentre.sony.co.uk/pressreleases/sonys-new-a9-camera-revolutionises-the-professional-imaging-market-1923969 https://alphauniverse.com/stories/sony-s-new--9-camera-revolutionizes-the-professional-imaging-market/
Mitä näet noissa spekseissä muuta kovaa kuin sähköisen sulkimen nopeuden 20 kuvaa sekunnissa jopa 12 sekunnin ajan RAWina? (241/20=12) Tai 18 sekuntia jpeginä. edit. Eipä sen puoleen, etteikö tuossakin olisi jo sitä mihin on ounasteltu kameroiden kehittyvän. 20 kuvaa sekunnissa on jo hyvin lähellä elokuvan valotusnopeutta ja 10-20 sekuntia on oton pituus joka riittää monenlaiseen. Täydellä resolla se on ihan eri maata kuin 4K video, jos yhtään kärryillä olen.
On tämä kallis koska kyseessä on kumminkin aika paljolti harastajakäyttöön päätyvä kamera. Toisaalta kalliita paremmat Sonyt ovat olleet viimeaikoina muutenkin. Ja Sonyn objektiivitkin ovat kalliita, joten sikäli hinnoitelu on aivan linjassaan. Kamerasta en osaa muuta todeta kuin, että hyvä kun Sonyn täyskennoiset kehittyvät. Toivottavasti käyttöominaisuudet ovat linjassaan vaikuttavien speksien kanssa.
Hätäisimpiä hommia tekevät. Siinä pyörii giga poikineen korteille Positiivista on että etsin on mitä ilmeisemmin parantunut taas pykälän.
Urheilukuvaajat taitaa tarvita, siihen viittaa suht tavallinen megapixelimäärä. Kokonsa puolesta siihen hommaan varmaan ihan nasta peli.
Tässä onkin kameroiden uusi suorituskykymittari: minkälaisen bittivirran laite saa aikaiseksi Kamerakaupat mainostavat, että "kuningas on saapunut", mutta mitään aivan mullistavaa A9:n suorituskyvyssä ei taida kuitenkaan olla. Sonylla on RX100 V pokkari joka kuvaa 24fps tahtiin automaattitarkennuksella raw:ta. Kun tiedetään, että RX100:n resoluutio on 20mpx, niin äkkiä laskien päädytään suurinpiirtein samanlaiseen kykyyn tuottaa dataa - en nyt puhu kuvista ollenkaan. RX100 V:n tapauksessa kerrottiin samantyyppisistä kennoratkaiuista kuin A9:ssä, ja myös rolling shutter -ongelman ratkaisevasta pienenemisestä. Ilmeisesti Sony siis skaalaa samaa tekniikkaa vauhdilla 1" kennoista suuremman formaatin kameroihin. Toisaalla keskusteltu Olympus OM-D E-M1 mk2 käyttää myös Sonyn kennoa. Se kuvaa automaattitarkennuksen kanssa 18fps sarjaa. Hyvin samaa luokkaa siis. E-M1 mk2:ssa on A9:n tapaan myös SD UHS-II kortti, joka helposti nostaa kirjoitusnopeuden luokkaan 150mb/s, ja ylikin. E-M1 mk2 ei kuitenkaan pakkaa raw:a, eikä pudota sen bittimäärää sarjakuvauksessa, kuten Sony tekee, mikä johtaa siihen, että puskuri täyttyy nopeammin kuin A9:ssä jossa on 200 kuvan puskuri. Eli kyllä tässä on nyt selvä trendi käsillä. Kun peilikameran monimutkaisesta mekaniikasta päästään eroon, niin uuden kennotekniikan ja jykevien prosessorien avulla peilittömästä järkkäristä saadaan todella nopea. E-M1 mk2:lla kuvanneena voin uskoa, että A9 on suorastaan naurettavan nopea. Suuresti kuitenkin epäilen, että onko automaattitarkennus vieläkään kameran muun nopeuden tasalla. Vaikka peilittömien automaattitarkennus on parantunut koko ajan, niin yhtäkkistä vallankumousta siinä ei ole tapahtunut. Peilikameroiden jatkuva tarkennus on vaan niin luotettava ja ennakoitava. Ratkaisevaa on myös miten A9 pystyy tekemään vaihetarkennuksen kennolta heikossa valossa. Sille peilikameroiden valmistajat eivät kuitenkaan voi mitään, että kyllähän A9 kerää huomion puoleensa. Lisäksi peilitön kamera on aika fiksun tuntuinen kun kuvataan sekaisin stillejä ja videota. Myös A9:n tapauksessa video-ominaisuudet ovat vahvasti esillä.
[/quote] Urheilukuvaajat taitaa tarvita, siihen viittaa suht tavallinen megapixelimäärä. Kokonsa puolesta siihen hommaan varmaan ihan nasta peli. [/quote] Ainoa ettei Sony tee teleputkia tohon tai kukaan muukaan.
Mielenkiintoista tosiaan nähdä miten hyvin tuo AF toimii. Speksithän ovat kyllä vaikuttavat, päivittää terkennuksen 60 kertaa sekunnissa.
Urheilukuvaajat taitaa tarvita, siihen viittaa suht tavallinen megapixelimäärä. Kokonsa puolesta siihen hommaan varmaan ihan nasta peli. [/quote] Ainoa ettei Sony tee teleputkia tohon tai kukaan muukaan. [/quote] Tekeehän Sony 500 mm:n G-telen jos tarviit, f 4 SSM, paat siihen 2x telejatkeen, niin ei tarvii lähtee kotoota mihkään.
Kyse on vasta kehittyvästä järjestelmästä. Vaikka kuinka kohistaan, niin A9 ei lopeta CaNikonin valtaa. Mutta jos 5 vuoden päästä on nuo tarvittavat putket tarjolla ja A9 mk3 tuotannossa, niin sitten saattaa olla jo tehdä tiukkaa.
Muutokset ylemmän luokan kameramarkkinoilla järjestelmien osalta ovat hitaita jo senkin vuoksi, että kyseessä on kuitenkin pitkälle (myös) objektiiveihin perustuva valinta. Ammattilaisista iso osa työskentelee toimeentulosta taistellen, ja kokonaisen objektiivijärjestelmän vaihtaminen on kallis toimenpide. Jos hyöty ei ole erityisen merkittävä, ja useimmiten ei ole, (vaikka runko olisi kiinnostava innovaatio, objektiivit eivät sitä useinkaan ole) moni kyllä jättää sellaisen investoinnin tekemättä.
Toi on aivan totta. Vain harrastajilla on varaa vaihdella runkoja jokaisen julkistuksen perässä. Harrastelijat rahoittavat koko valtavan teknologisen hypen, joka on digikameroiden maailmassa vallinnut viimeiset 15 vuotta. Voisi jopa sanoa, että harrastajia on jopa rahastettu hyvin taitavasti. [/quote] +100
Videon ja stillien af ei ole aivan sama asia, mutta kummallista olisi jos A9:n tarkennus ei olisi luokkansa kärkeä. Eri asia sitten se, että onko se vastaavan luokan peilikameroiden tasoa. Katselin eilen Camera Storen ja Dpreview:n videot ja niissä näkyi myös selkeitä huteja aivan helpolta näyttävissä tilanteissa. Camera Storen videolla oli muuten fiksun oloinen analyysi: ei ole alkuunkaan uskottavaa kun Sony tarjoaa tätä vastineena CaNikonin ammattikameroille. Ja kun toisaalta A9:n video-ominaisuuksia on tietoisesti rampautettu, niin nousee kysymys, että minkälaisesta kamerasta nyt onkaan kysymys.
Sitten vanha klassinen kysymys. Tuovatko nämä kamerajulkaisut mitään uutta kuviin ? Katselin kuvakokoelmia Mauno Koiviston uran varrelta. Täytyy todeta että myös journalistinen valokuva on Suomesta kuollut. Viimeinen linnake oli Heikura, suuri menetys valokuvalle. Nykytrendi on näitä naamoja joissa ei ole mitään kuvallisesti hienoja oivalluksia.
Heihei, mutta se viiden aukon sävyskaalan sisältävä kuva on otettu 13,5 aukon dynamiikan haldaavalla kameralla. Huomaa vissi ero! Ei vaiska, oikeassa olet. Hirveästä hypestä huolimatta nuo ovat ihan välisarjan vehkeitä, kun ruvetaan hommiin. Näiden lanseerausten merkitykset ovat suurimmillaan tuotemerkkifaneille, joiden käyttötarkoitukset kameralle ovat useimmiten jotain ihan muuta kuin kuvaaminen. ☺