Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Sony a9 Pro

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana markku55, 20 Marraskuu 2014.

  1. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Sony a9 Pro

    Aikoinaan 2000 luvun alussa digijärjestelmällä kuvatessa piti maksaa nopean kehityksen takia pitkä penni että jotenkin pysyi kehityksen mukana. Kamerat olivat nippanappa tarkoitukseensa riittäviä, mutta uudet olivat niin paljon parempia että oli pakko vaihtaa.
    Nyt tuntuu että peilittömien, varsinkin kinoSony kehittyy ja mallit muuttuu että ei ole oikea aika hypätä siihen kelkkaan, varsinkin kun nykyisillä omilla vehkeillä homma hoituu paremmin kuin hyvin.
    Hetken jo peilitöntä kokeilin, mahtavia etuja löytyikin, mutta ihan ilomielin otin vanhanaikaisen 5 markkikolmosen käyttöön ja olen omaan kalustooni tyytyväisempi kuin pitkään aikaan. Se on niin hyvä.

    Katsotaan nyt mihin tämä homma menee.
     
  2. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Sony a9 Pro

    (Käsittääkseni se on etsimen tekninen kapasiteetti eli vähän sama kuin monitorin virkistystaajuus, mikä ei ole sama asia kuin se taajuus, jolla kennolta saadaan etsimeen ruutuja. Se _voi_ toki olla samakin.)
     
  3. Vs: Sony a9 Pro

    Tuossahan on juuri se ero. Nykyiset tarkennusmekanismit mittaavat kohteen nopeuden, laskevat laukaisimen painalluksen alusta kohteen siirtymän ja  etäisyyden muutoksen siihen tilanteeseen kun valotus tapahtuu.

    Tosin mikään automatiikka ei tietenkään muuta sitä tosiasiaa, että jos kohde liikkuu 300 km/h, joka on 83,33333 m/s, eli 83,33333 mm tuon 1/1000 s aikana ei liikettä pysäytetä teräväksi.

    Jos peilittömän kanssa käytät sähköistä suljinta 1/16000 s, on tuo sama liike-epäterävyys  noin 5,2 mm, joka voi jopa näyttääkin suunnilleen terävältä. Tämä kaikki siis olettaen että kuvaat kohtisuoraan kohteen liikerataa vasten, eikä kamera seuraa kohdetta. Seuraaminen tai vinottain esim. edestäpäin kuvaaminen parantaa tietysti lopputulosta. Eipä ihme, ettäniin moni etenkin autourheilukuvista on vinottain tai mutkissa lähes suoraan edestä.

    Mutta en vieläkään tajua, miksi peilitön olisi hitaampi.
     
  4. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Sony a9 Pro

    Ei peilitön ole hitaampi, vaan kolmiomittaus on nopeampi kuin vaihetarkennus. Samoin näkymä etsimessä on peilillisessä reaaliaikainen. EVF:ssä se on videonopeuksinen.
     
  5. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Sony a9 Pro

    Jos luit edellisen viestini huolella, niin siinä olin juuri samaa mieltä kanssasi, viilattavaa vielä on, mutta sitä myös tapahtuu koko ajan, peilietsin on oman teknologiansa vanki, rajat on ymmärtääkseni jo saavutettu ja siksi on loogista, että uudempi tekniikka menee jossain vaiheessa ohi ja nytkin on vain enää harva ammattitason peilirunko joka edelleen on kärjessä AF nopeutta ajatellen, monessa muussa asiassa ovat jo jääneet jälkeen koska evf antaa niin paljon erilaista tietoa mitä peili/prisma ei anna.
    Tuo kosketusnäyttö on myös loistava juttu, E-PL5:llä voi kuvata myös still kuvia osoittaen mihin tarkennetaan ja kamera hoitaa loput laukaisemista myöten (joskus vatsani on ottanut paljonkin kuvia kun olen kävellyt hieman terhakammin uutta kohdetta kuvaamaan, kamera siis roikkuu niskahinassa vatsan päällä).
    Niin tai näin, jos Sonyn lupaukset a9:n entistä paremmasta tarkennuksesta pitävät paikkansa ja kun siihen yhdistää 5-akselisen kennovakaimen ja täysin uuden kennon, niin eipä voi kuin kuola valuen odotella mitä tuutista oikeasti lopulta tulee.
     
  6. markku55

    markku55 Active Member

  7. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Sony a9 Pro

    No huh huh.  Olisin pudonnut tuolilta, jos yleensä putoilisin tuolilta.. Natiiviherkkyys ISO 5120 jolla dynamiikka 21 aukkoa.  Mitä oikein on tapahtumassa.  :eek:  Samsung myös jotain duunaa, 15 kuvaa sekunnissa tarkennuksineen ja silleen.
     
  8. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Sony a9 Pro

    joo ja oliko se joku amerikkalainen red dragon, joka kehittelee sellaista videokameraa, että sen resoluutio on sellainen, että perinteinen kamera menettää merkityksensä - mistä tahansa elokuvaruudusta voi tehdä ison valokuvan, senkun valitsee. ratkaisevasta hetkestä on kohta turha puhua.
     
  9. Vs: Sony a9 Pro

    Jukkis, jukkis... kyllä se on joku joka kameran käynnistää sopivalla hetkellä. Eli "ratkaisevia hetkiä" on vielä luvassa ;)