Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Sony A850 ja A900 säätövihjeitä

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana markku55, 17 Helmikuu 2014.

  1. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Sony A850 ja A900 säätövihjeitä

    Olen kuvannut digiä jo 2000 luvun alusta, on selvää, että jonkun näköinen arkistointijärjestelmä on pakko olla, ja niin myös minulla. Onko se niin hyvä kuin voisi, ei varmasti, mutta toistaiseksi olen kuvat lyhemmän tai pitemmän etsimisen jälkeen löytänyt. Suurin murhe on ollut edellisestä koneesta kopioitujen kuvien järjestely uuteen koneeseen, ja minun kannalta ainoa ratkaisu on ollut pitää ajankohtaa etusijalla ja sen alla sitten kuvia on eriytetty kamera, kohde, jne mukaan.
    varmuuskopioita en ole vielä ottanut (hölmö mikä hölmö), tosin teran kiintolevy on ostettu jo muutama vuosi sitten.
    Mutta kiitos vaan ihmettelystä, ei tarvitse, ihan tavallista tämä on ollut ;))
     
  2. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Sony A850 ja A900 säätövihjeitä

    Adobe Camera Raw eli ACR on käytössä Adoben RAW-käsittelyyn kykenevien ohjelmien "RAW-moottorina". Ensimmäiset ACR versiot julkaistiin kymmenkunta vuotta sitten. Uskoisin että uudemmat versiot eivät ole "heikompia" kuin vanhemmat. Adoben RAW-käsittelyn ominaisuudet riippuvat siitä mikä ACR-versio on käytössä, ei niinkään siitä minkä ohjelman (CC, CS?, LR?, PSE?, Bridge?) käyttöliittymän kautta ACR:ää käytetään. Ellei sitten esim. PSE:ssä ominaisuuksien käyttömahdollisuutta ole kaupallisista (?) syistä rampautettu. Tuosta en kuitenkaan tiedä kun en itse PSE:tä käytä.
     
  3. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Sony A850 ja A900 säätövihjeitä

    Kerroin päivittäneeni LR:ia 1 -> 5. Vastauksena kysymykseesi että "LR:n ylläpito maksa vaivaa yleensäkään?" Mä kerroin siitä mitä käytän ja mitä sen perusteella tiedän. "Uutta tietoa" en ala keksimään.
     
  4. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Sony A850 ja A900 säätövihjeitä

    En myöskään missään vaiheessa väittänyt, että Lightroom olisi plugari, kuten sinä väitit minun väittäneen. Puhuin ACR:stä PLE:n plugarina. Luepa vähän tarkemmin ne viestit ennen kuin kiirehdit oikomaan ja nimittelemään...
     
  5. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 458
    1 397
    113
    Vs: Sony A850 ja A900 säätövihjeitä

    Laita nyt hyvä ihminen varmuuskopiointipuoli kuntoon... huh huh...
     
  6. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
    --
     
    Viimeksi muokattu: 18 Maaliskuu 2019
  7. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Sony A850 ja A900 säätövihjeitä

    Siis ARC:ssä joka aukeaa PSE:ssä tai miten ihmeessä nää nyt meneekään.
    Kuvaruutukaappauksen voisit minulle opettaa, sitä olen kaivannut usein, mutta kun en tiedä miten se tehdään.
     
  8. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Sony A850 ja A900 säätövihjeitä


    1. Koska kuvasin sekä JPEG, että RAW kuvia, ne on tietysti kuvausjärjestyksessä PSE:n itse valitsemassa tiedostossa ja sieltä kun avaa vahingossa JPEG kuvan, niin se avautuu vastaavaan käyttöliittymään kuin aina ennekin JPEG kuvat, ei siis ACR sivulle. No kokeilemisen ja erehtymisen kautta hokasin, että vain RAW kuvat avautuvat ACR sivulle.

    Joo.  Tämänhän kyllä kerroin sinulle myös.  Vaan mitähän kummaa tarkoitat sillä että kuvatiedostot sijaitsevat PSE:n valitsemassa tiedostossa?


    2. Kun nuo kuvat "imaisin" PSE:n avulla, se otti ne haltuunsa johonkin omaan tiedostoon joka sijaitsee samassa levypaikassa kuin PSE ja muut softat, eli sinne en loppujen lopuksi halua kuviani sijoittaa, softalevyosion kapasiteetti ei isoille kuville kauaa riitä.


    Tätä en ihan tajua.  Miten edes huomasit moisen. Kaipa työn alla olevat kuvat oman tilansa jostain tarvitsevat.


    3. Kun sitten mm yhtä kuvaa kokeilin säädellä, ja lopulta tallensin sen nimellä, huomasin, että kuva olikin tullut alkuperäisen sijaan. Normaalisti näyttää, että ohjelma ehdottaa uuden kuvan korvaavan alkuperäisen, ja sehän on perseestä, mutta kun tuon nyt tietää, voi merkata eri täpät tallennuksen määrittelyssä.


    Tälläistäkään en ole hoksannut. Ainahan RAW säilyy.  ACR:stä lähdetään pois joko Open Image tai Done. (tai cancel) Open Image avaa kuvan tavalliseen PSE:hen ja Done tallentaa tekemäsi jutut ja voit myöhemmin jatkaa.
     
  9. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Sony A850 ja A900 säätövihjeitä

     
  10. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Sony A850 ja A900 säätövihjeitä

    Windows Acessories > Snipping Tool
     
  11. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Sony A850 ja A900 säätövihjeitä

    Aakkosjärjestyksessä olevista ohjelmista ei Windows Acessories ohjelmaa, oisko tuo jossain "alaohjelmissa" vai missä?
     
  12. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Sony A850 ja A900 säätövihjeitä

    Ns. riippuu kovasti Windowsin versiosta, onko tuollaista olemassa.

    Kaikissa on tämä: Ctrl+PrtScr ottaa koko näytöstä kopion leikepöydälle.
     
  13. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
    --
     
    Viimeksi muokattu: 18 Maaliskuu 2019
  14. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Sony A850 ja A900 säätövihjeitä

    No voi perhana, Windows 7:ssa se onkin Start > All Programs > Acessories > Snipping Tool.
    Ja kysymysmerkkiä klikkaamalla avautuu ohjesivu.
     
  15. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Sony A850 ja A900 säätövihjeitä

    Tuota noin, ei löydy edes haulla :(
     
  16. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Sony A850 ja A900 säätövihjeitä

    Pitäiskö tuon PrtScr löytyä näppikseltä?
     
  17. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 458
    1 397
    113
    Vs: Sony A850 ja A900 säätövihjeitä

    Pitäisi. Yleensä jossakin ylhäällä ja aika oikealla.
     
  18. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Sony A850 ja A900 säätövihjeitä

    En ole ennen snipping toolista kuullutkaan. Jospa kokeilet vain perinteisesti. Painat yksinkertaisesti Print Screen näppäintä.  Silloin ruudun kuva tallentuu leikepöydälle (aivan samoin kuin tekstistä maalaamalla ja kopioimalla tekstinpätkä tallentuu leikepöydälle.  Tuolta näkymättömältä leikepöydältä sitten liitetään siellä oleva juttu liitä-komennolla.)  Kuvakaappaus PSE:hen näin:  File -> New -> Image from Clipboard


    (edit typoja korjattu)

    Ed.  En  ole koskaan controllia painanut samalla.  Mikähän ero siinä on?
     
  19. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Sony A850 ja A900 säätövihjeitä

    Joo, nyt löytyi, eli ilman r:ää PrtSc, kiitos.
     
  20. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Sony A850 ja A900 säätövihjeitä

    No joo, kyseessä on siis samainen näppäin kuin mistä edellä on ollut puhe eli PrtSc.